Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP hanekyllingerne er begyndt, at slås  (Læst 4290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karma

• Passiv bruger
HJÆLP hanekyllingerne er begyndt, at slås
« Dato: 24 Juli , 2010, 11:53 »
Fra mit første kuld kyllinger er der 5 hanekyllinger. De er nu 3 mdr, og af stor blandingsrace. De er begyndt at smågale, men desværre også at små slås, så mit spørgsmål er : hvornår slagter i jeres hanekyllinger, vil jo nødigt ha at der blir ballade i flokken :)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: HJÆLP hanekyllingerne er begyndt, at slås
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2010, 12:37 »
Jeg tror de fleste slagter deres hanekyllinger når de begynder at slås eller gale - nok fordi det bliver noget besværligt fra det tidspunkt...). Mine 5 hanekyllinger begyndte dog hverken at gale eller slås for alvor inden de blev slagtet, jeg tog dem da de var 16 uger og slagtevægten lå mellem 1700 og 2200 gram. (Plymouth Rock - raceudgaven)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2010, 12:38 »
Hvis du skiller flokken i to, og lader høns og haner gå hver for sig, så er der ingen problemer, så længe der er høns at slås om, er der ballade.

Jeg sætter mine haner for sig selv når det bliver for hårdt for hønsene at gå med dem, og så holder de op med at slås, og kan gå til de er slagteklar.

Der skal gerne slagtes inden jul, faktisk gerne mellem efterårsferien og jul, det er lidt mere besværligt hvis de er begyndt at sætte ny fjerdragt, da de ny fjerstapper ikke er nemme at få af.

Det er jo afhængig af racen, og hvornår de er klækket.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2010, 12:40 »
Hvor meget slås de, Dorthe?
Det er normalt med småkampe/skinkampe, det er først, hvis de for alvor hakker hinanden til blods, at du behøver at bekymre dig.
Går de sammen med andre, og er der en hane?
Hvis der er en voksen hane, vil han som regel holde styr på brushovederne.
Haner bliver først kønsmodne, når de er omkring 5-6 måneder, så det er vel nok (i de fleste tilfælde), hvor de kan slås for alvor. Jeg har haft flere haner til at gå sammen i et års tid, hvor det var hanekyllinger, der blev klækket i flokken, det var først det efterfølgende forår, at de blev så hormonkulrede, at de ikke kunne gå sammen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2010, 13:46 »
Ja, jeg vil sige som Marianne. Jeg har masser af hanekyllinger gående, og de laver en del skinkampe, men intet alvorligt. Jeg slagter først ved 6-månedersalderen, for ellers synes jeg de er for små, og hvis de er vokset op sammen går det fint. Jeg synes faktisk det er sjovt at se på deres små indbyrdes magtkampe. Det er jo helt naturligt at de prøver at finde ud af hvem der er stærkest. Men hvis det udvikler sig til blodig alvor, så ville jeg straks fatte øksen!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline karma

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2010, 16:29 »
Tak for jeres svar, det er nok kun lidt småpjatteri endnu, så jeg må jo bare holde øje med dem og den voksne hane har de stor respekt for.
Ellers opfører de sig nu pænt, de går fint sammen med de andre høns og små kyllinger på en uge :)