Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken dyrlæge i Silkeborg ? Alt OK nu - tak for hjælpen  (Læst 1022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Hejsa

Er der nogen som bor i Silkeborg området som ved hvilken klinikker (hospitaler) der evt. også har forstand på fjerkræ - de fleste jeg kender er, ligesom det hospital jeg selv arbejdede på i mange år i Silkeborg, kun dyrlæger for hund, kat etc. og jeg er ikke sikker på at de har forstand på hvilken præperat, dosis osv. høns skal have, hvis jeg kontakter dem vedrørende en recept.

Flere af de store kyllinger (sabelpoot'er) vi fik for nogle uger siden er igår og idag begyndt at "gabe" ud i luften gentagne gange, og jeg så også vores "gamle" hane gøre det. Så jeg er derfor bange for om de evt. har orm og vil gerne have dem behandlet inden de ligefrem bliver syge (indtil videre virker de ligeså friske som de plejer - men det er gået stærkt mht at flere og flere af dem "gaber")

Håber at der er nogen som evt. kan give os råd mht hvem vi evt. kan kontakte for at købe ormekur

På Forhånd Tak

Mange Hilsner fra Majbritt
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2010, 13:15 Fra Majbritt Ørnstedt »
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Prøv at høre Carsten, han må kende ham i Silkeborg der vaccinerer mod ND

eller Martin fra denne tråd
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10798.0
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Majbritt.

Er du sikker på de ikke bare 'gisper' pga varmen?

På de varmeste dage vi har haft her er der også flere af mine der har siddet med åbent næb, men jeg tror bestemt ikke at nogen af dem er syge af den grund.

Jeg tror det er en metode for dem til at regulere kropstemperaturen.

Er der ikke nogen af Jer andre der har observeret 'gispende' høns her i sommervarmen?
Mvh
Erik Andersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Tusind tak for svaret/forslaget Finn - jeg vil lige forsøge mig med 2 klinikker imorgen som tidligere havde stordyrs-praksis også (men er i tvivl om hvorvidt det er solgt fra) og ellers så er det i hvert fald én super ide at spørge Carsten, fordi som du skriver må de forskellige der skal udstille etc. indimellem have haft brug for én dyrlæge i Silkeborg området.

Jeg skal også lige have iagtaget dem noget mere imorgen, fordi jeg er sådan i tvivl mht dem (vi er ikke vant til at have høns der evt. kan have orm mm, så jeg kender ikke "tegnene" på det), de virker helt friske men gaber som sagt og i løbet af de to sidste dage er det flere og flere af dem, men især ved aftentid, så man bliver helt i tvivl om hvorvidt der bare er tale om trætte "børn"  :) hvilket jeg ikke går ud fra vil være tilfældet når det er kyllinger  :)

Endnu én gang tak for hjælpen - Majbritt
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Hej Erik

Nu nåede jeg lige at skrive til Finn samtidig med at du var flink at skrive vedr. mit indlæg, så derfor så jeg ikke dit indlæg før mit svar var sat ind.

Jeg har tænkt nøjagtig det samme, vores heste og hunde er jo også total flade i denne varme (og os selv), det der gør mig forvirret er at det feks har været ved aftentid jeg har observeret det (må prøve at kigge lidt mere på dem imorgen i løbet af dagtimerne også) - og der har netop ikke været så varmt på de tidspunkter hvor vi har set det. Men måske de så ikke har drukket så meget sidst på dagen i forhold til hvad de egenlig har brug for, dvs. at de er bedre til at drikke midt på dagen hvor de virkelig føler det er varmt (vi har sat vand til dem alle vegne for at være sikker på de drak nok). Jeg havde tidligere læst om gabesyge (orm) og derfor også forsøgt at se om man evt. ved at åbne munden på dem kunne se tegn på orm, men har ikke haft held til at spotte noget. Opdagede første "tilfælde" igår og idag til aften var der indtil flere som sad med åben mund da de havde sat sig ind på pinden.

Mange hilsner fra Majbritt
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Helle K.

• Administrator
Høns regulerer kropstemperaturen ved at åbne næbbet på disse varme dage. Det gør alle fugle.

I de sidste 14 dage har mine stået eller rendt rundt med åbne næb og løftede vinger...også når de er gået i hus for natten. De ligner F-16 fly med åbne cockpit :D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Tusind tak for hjælpen og svarene alle sammen - jeg tror at I havde ret mht varmen. Jeg har kun observeret problemerne med "gaben" de få dage jeg nævnte. Så på trods af at det var på nogle tidspunkter hvor temperaturen var knap så høj så må det have været fordi de havde det for varmt eller ikke lige havde husket at drikke så meget - hvis det havde været orm burde de jo være dårlige konstant og stadig have haft problemer den kommende uge. Jeg kunne simpelhen heller ikke forstå hvis de skulle være meget syge pga orm etc. når vi netop havde glædet os sådan over at det virkede til at vi havde fået købt nogle rigtig dejlige sunde og friske kyllinger. Så vi er meget lettet nu, man bliver jo hurtigt glade for dem og ikke mindst har vi ventet et godt stykke tid på at få dem hjem (og taget en længere køretur for at hente dem). Men endnu én gang tak for hjælpen - det er dejligt der altid sidder nogen herinde som er søde til at hjælpe, jeg er vant til at råde/vejlede andre mht heste, hunde og katte - men mht hønsene ( i hvert fald når det gælder sygdomme etc.) så er jeg stadig rimelig uerfaren og så er det bare super at have det her forum at spørge løs på.

Nå men jeg fik lige taget et par nye billeder af de "små" og lagt dem på mit galleri, men her er én lille smagsprøve.

Mange Hilsner fra Majbritt

« Senest Redigeret: 26 Juli , 2010, 13:17 Fra Majbritt Ørnstedt »
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Hvilken dyrlæge i Silkeborg ? Alt OK nu - tak for hjælpen
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2010, 13:20 »
Hold da op, hvor er de bare bedårende! *h
Dejligt de ikke fejlede noget alligevel /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2010, 14:03 »
Tusind tak Tanja - vi er også bare så glade for dem, og det er heldigvis gået så fint med at sætte dem sammen med de "gamle". Dog er de små drenge begyndt at udfordre hinanden lidt - som sagt var det ikke "lige om hjørnet" at vi købte dem, så jeg sørgede for udover hønerne vi skulle have, at købe én mindre flok haner (så vi selv kunne sortere i hvem der passede bedst til vores fremtidige flok), dermed er der lige pt. 5 unge teenage-knægte - men indtil videre er det bare lidt små pjatterier imellem dem så det går nok.
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 26 Juli , 2010, 20:25 »
Hvor er de kønne  /o
Dejligt at de bare havde det varmt  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk