Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drømmene vokser  (Læst 3717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Drømmene vokser
« Svar #30 Dato: 13 Juli , 2010, 21:50 »
Man spiser ikke minigrise.. det er de sidste nye kæledyrsfænomen.. Man spiser  vist nok heller ikke hængebuesvin?? eller hvad?? ikke her i danmark ihvertfald,,

Man spiser faktisk hængebugsvin i Danmark, som grill-gris er en hængebuggris stegt  på grill "low-and-slow" uovertruffen, kødet på en hængebug er meget mere fedtmarmoreret end på en alm. gris, så rigtigt stegt er der ikke noget mere mørt og saftigt...

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 13 Juli , 2010, 21:54 »
Drømmene vokser, hedder denne tråd. Ja hold da op.

For 2 år siden havde vi bare vores bjerggeder, til glæde for parkens gæster. Så fik jeg helt tilfældigt af min bror 6 kyllinger, jeg kunne fede op og evt spise.

Det resulterede i at vi har følgende rendende rundt her til turisternes fornøjelse:

Hos gederne:

1 Brahmahane
1 Silkehane
2 Kobberfarvede Maraner
2 Blomsterhøns
2 Jersey kæmper
1 Gøgespættet Maran
2 Araucanablandinger

4 volierer med:

første med 1,2 Blå Barnevelder
anden med 1,1 kobberfarvet Maran (dværg)
trede med 1 silkehøne med 7 silkekyllinger
fjerde med en kobberfarvet Maran med 12 dværgmarankyllinger

Så er der et lømmelbur: (ungdyr)

6 Vorwerk
1 Maran/Brahma
5 Barnevelder
6 silker

Fritgående i hele parken har vi:

1 Sumatrahane
1 Sumatrahøne med 7 sumatrakyllinger
1 Sumatrahøne med 8 perlehønsekyllinger
5 perlehøns
2,2 påfugle med 6 kyllinger

Liggende skruk har jeg:

1 Orpington på Araucanaæg
1 Orpington på Orpington og Brahmaæg
1 Barnevelder på nogle blandingsæg, ind til der dukker noget op

Og i søen har vi 8 moskusænder og 2 svanegæs.

Ja det er hvad det har udviklet sig til på 2 år. Hvad kunne det ikke have blevet til hvis vi var startet for 30 år siden.
Hilsen
Peter

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 13 Juli , 2010, 21:56 »
Ja det er hvad det har udviklet sig til på 2 år. Hvad kunne det ikke have blevet til hvis vi var startet for 30 år siden.

Ja, så havde der nok ikke været plads til tulipanerne  ;D
Mvh Marianne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #33 Dato: 13 Juli , 2010, 23:17 »
3000,- for en minigris....? En racekat koster f.eks. 3.500,- :D Ja, jeg var skør i mine unge dage *r :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #34 Dato: 14 Juli , 2010, 00:59 »
Spændende tråd.

@ Anne Vibeke.
Spring ud i det. Find et lille nedlagt landbrug i nærheden af hvor du bor, eller hvor du kunne tænke dig at bo. Som andre siger, trods det mere arbejde og de større udfordringer, vil du næppe fortryde et sekund, hvis du er til den slags liv.
Vi tog springet for 12 år siden, fra villakvarter med ligusterhæk, om et frimærke af en have, i en af de 'pænere' dele af Næstved til et 'mindre velholdt' netop nedlagt landbrug ca 10 km fra Næstved centrum. Og jeg vil ikke tilbage igen, uanset hvad der sker.

Enig med Finn. Frilandsgrise er nok at tage munden for fuld. Det er lidt for besværligt. Men grise kan også sagtens have et godt liv på stald. Det er blot et spørgsmål om at give dem rigeligt med plads, masser af halm at rode i, og lidt legetøj til at fordrive tiden med. Og så selvfølgelig forkæle dem med alt godt af rester fra køkkenet.

@Lestat
Industrigrise skal vist helst ikke over knapt 70 kg, da der ellers er fradrag i afregningsprisen for overvægt (fedt). Problemet med industrigrise er at de har for lidt plads at røre sig på og derfor anses det for uønsket at de bliver meget tungere end knapt 70 kg.
Jeg opfeder 2 x 3 grise om året, og disse får lov at gå til de er 100-110 kg tunge (slagtet vægt). Disse grise har et staldareal at boltre sig på som nok, hos en svinebonde, ville have huset 20-25 svin. En 1/4-del af stalden er dækket med halm, som de dels ligger i, dels æder af, og som suppleres op 1 gang hver uge når der renses ud. De har et par basketball-bolde at lege med samt diverse tov-arrangementer som de kan gnave i eller på anden vis beskæftige sig med.
Vi får dem som 20-25 kg store og har dem gående i små 100 dage. Når de kommer er de totalt skræmte for mennesker, men de når at blive 100 pct håndtamme inden de skal herfra igen (man nænner næsten ikke at sende dem til slagt).
Der er mindre fedt på mine grise og en helt anden struktur i kødet end der er på det svinekød man kan købe i supermarkederne og jeg ville nødigt være henvist til at skulle købe svinekød i supermarkeder eller hos slagter nu hvor jeg er vant til det svinekød vi selv kan producere. Dette på trods af den højere slagtevægt.

Vedr minigrise
De er selvfølgelig søde at se på, meeeen, helt ærligt. De er tænkt som kæledyr, men er stadig svin. Dvs de bider i alt, de æder alt og de skider lige hvor og hvornår det passer dem, så de hører stadig til i en stald/svinesti. Har min tvivl om de virkelig slår igennem som mere end et modefænomen. Jo, man kan selvfølgelig tjene godt på at avle dem og sælge smågrisene, i starten. Lidt som strudsefarme for 10-15 år siden. I min bog er det blot et pyramidespil i en ny forklædning. De første 10, 15, 20 avlere i Danmark kommer til at tjene på det (og sikkert ganske godt) og dem der kommer til herefter kommer til at betale for festen.

Lidt malurt skal der til. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #35 Dato: 14 Juli , 2010, 06:24 »
Og hvis man flytter til det skønne smukke Nordjylland så kan man skære en million af prisen for et sted som det Julie linker til :)

Men jeg har de præcis samme drømme som jer andre, jeg har bare haft dem siden jeg var 8 :D men bor da trods alt i et hus i landzone men der er nu hverken plads til geder eller grise :'(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 14 Juli , 2010, 08:15 »
Det startede med at jeg skulle overtales til 3 høner sidste år....men vi endte med 6 høner af racen, dværg silkehøns, der passer perfekt til en parcelhushave. I år købte vi rugeæg(af samme race) og har nu 10 dejlige kyllinger gående med en perfekt skrukhøne + en omgang æg i rugemaskinen.

Men så kom jeg til at se Lene`s (Lestat) geder, uhhh de er fine!!! : http://www.lestat.dk/

Og disse små mini grise har jeg altså også forelsket mig i: http://www.123hjemmeside.dk/minipigslangeland/12261730

For slet ikke at tale om de mange andre hønseracer jeg gerne vil have

Det skal så liiige siges at vi bor i byzone *d

se lige denne video sådan en kan du vist godt få flads til  :D nøj det gad jeg godt hihi
http://www.youtube.com/watch?v=8wic_MjEyBM&feature=related

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #37 Dato: 14 Juli , 2010, 08:23 »
se lige denne video sådan en kan du vist godt få flads til  :D nøj det gad jeg godt hihi
:o Den er godt nok lille da!!! Men sød ser den ud *p
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #38 Dato: 14 Juli , 2010, 08:29 »

Ej, hvor er den dejlig *h  - Ærgerligt der er så mange regler i dk.  :(
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #39 Dato: 14 Juli , 2010, 10:04 »
Den er helt vild kær... men syntes det ser ud til at den er ved at få stress af at følge dem hele tiden.
Den ser jo nok menneskerne som dens flok og de løber fra den hele tiden :-\

Men sød er den og det ser da også ud til at den er renlig /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 14 Juli , 2010, 11:11 »
Jeg har 4 hængebugsvin. 3 søer og en orne. De er vores klappegrise og får unger HELE tiden. Smil.
De er ikke specielt små, ca 50 cm høje og en vægt på 30-50 kg. De går bag et dyrehegn med stødtråd i trynehøjde. Har 2 isolerede grisehytter og roder alt op med trynen. De har ædt barken på 4 æbletræer. Meen de er søde og vi har meget glæde af bare at kigge på dem.  ;D
Ungerne bliver solgt for et par hundrede kroner og kun til andre CHR registrerede hjem. Dem vi ikke får solgt, ender som krokodille foder i Nr. Alslev.
Hvordan andre kan sælge den på dba som lugtfri er mig en gåde. Ja grisen lugter ikke, MEN det gør deres efterladenskaber
Nå. Men grise er søde. Og behøver ikke St være særlig dyre...
Mvh Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #41 Dato: 14 Juli , 2010, 17:30 »
Som erstatning for en gris, har vi i dag bestilt en siameser farvet dværgvædderunge <A Har lige sat et hus op i haven, så det er klar til vi skal hente den i morgen  *h
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline bibit

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 14 Juli , 2010, 22:42 »
Ved godt at fynboerne føler de er for få herinde, men jeg vil nu alligevel anbefale Lolland. /o  Her er fredeligt og billigt som bare pokker :). Mange steder er der så langt til naboen, at din hane kan gale uden at blive hørt af andre end dig selv og familien. Så bare se at komme igang med at finde landstedet, det kan kun gå for langsomt. :)
1,2 Blå araucanere; 0,1 sort araucaner;0,1guldbrakel;2,4guldrandede wyandotter;0,2 islændere;2,2katte; 3 dejlige drenge

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #43 Dato: 16 Juli , 2010, 13:16 »
Er lige nødt til at vise jer "erstatnings-grisen", den er bare sååå sød *h
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 16 Juli , 2010, 13:38 »
Nøj, den er sød! Og dværgvæddere bliver nemt så tamme... Tillykke med 'grisen'  /o :D
Mvh Marianne