Så lykkedes det endelig at få et hold kyllinger i år.
Silkehønsene har været flittige til at skrukke, men tidligere forsøg er alligevel ikke rigtigt lykkedes.
Denne gang var det heller ikke uden udfordringer. Jeg isolerede mine 1.3 vildtfarvede silker i egen hønsegård med helt nyt hus. En af damerne lagde sig skruk stort set med det samme, meeen - enten syntes de andre to madammer at hun ligeså godt kunne ligge på deres æg også, eller også ragede hun bare til sig alt hvad hun kunne. Jeg tror faktisk det var det sidste der var gældende.
Under alle omstændigheder endte hun med at ligge på hele 23 æg, hvilket jeg kunne se var mere end den lille dame kunne håndtere. Så jeg tog 15 æg fra hende og placerede dem i 'madam blå'. Det er der kommet 9 levedygtige kyllinger ud af over weekenden.
Den rugende høne har ikke fået noget ud af sin indsats endnu, måske fordi hun er fortsat med at rage æg til sig.
Søndag eftermiddag besluttede jeg at trylle lidt for hende. Jeg fik hendes æg til at forsvinde og ligeså stille kom der kyllinger frem under hende i stedet

Det har hun accepteret og passer og plejer nu de 9 kyllinger som det mest naturlige, et par billeder nedenfor. De 24 æg jeg tryllede væk er så røget i 'madam blå' og må forventes af have termin alt mellem 2 og 21 dage fra i går. Det er selvfølgelig noget rod, men da jeg alligevel lige er begyndt på sommerferie skulle der være tid til at holde det fornødne opsyn med maskinen.