Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor heldig er man så lige?!  (Læst 1181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvor heldig er man så lige?!
« Dato: 04 Juli , 2010, 13:46 »
Jeg var her i formiddags ude hos en veninde, sammen med mine børn og nogle andre veninder med deres børn. Jeg snakker så lidt om høns, med hende vi besøgte, da hun også har høns, og hun fortæller så at hun havde en skruk, som lå på ubefrugtede æg, og at hun bare ikke kunne få afskrukket den. Jeg spørger så om hun ikke bare skal have fat i nogle kyllinger til den, hvortil hun svarer at de ikke skal til at have kyllinger nu, fordi de skal bygge en helt masse om og hun ikke havde tid og overskud til det. Så siger jeg sådan lidt i sjov "nåmn, skal jeg så ikke bare tage hende med hjem?!" *e Og så svarer hun med det samme: "jo endelig!" :o /o

Så jeg havde simpelthen en skruk isa brown med mig hjem i bagagerummet! *g Den har været skruk i en uges tid, hvilket passer rigtig fint med at rugemaskinen er på dag 10 i dag! /o Så hvis forbliver skruk, så får den snart æggene ind, og så har kyllingerne en mor, når de kommer! *p 10 gange nemmere!!! :D

Den har desuden fået flere kuld før, og er efter sigende en god skruk/kyllingefører /o

johan10

• Gæst
Sv: Hvor heldig er man så lige?!
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2010, 13:57 »
Ej hvor dejligt.  :) Jeg ville ønske at jeg var lige så heldig så mine kommende kyllinger også kunne få en mor. Jeg går og håber på at en af mine bliver skruk inden for de næste dage for det er jo meget nemmere på den måde  :) Og så er det jo også mere hyggeligt at se dem gå rundt sammen med deres mor.  :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2010, 14:11 »
Jeg har nu haft masser af kyllinger uden mødre i år. Det er gået fint. Lige nu har jeg et kuld på 11 (fra den 11-6)der har fået et hjørne af hønsegården for dem selv. Bare lige spærret af med kyllingenet. De har en kattekasse med hø til at sove i og de elsker at spæne rundt i græsset. De første dage gik de rundt i en meget tæt samlet flok ligesom de gik i varmekassen, men nu er de blevet mere selvstændige. De første dage tog jeg dem ind om natten, men her på Fyn har vi jo tropenætter for tiden, så de har fået lov at sove ude de sidste par dage. Det er da også nemt, og de er meget tillidsfulde i forhold til dem der har haft en "rigtig" hønemor. Jeg synes begge dele er dejligt, for det er da rart at se en hønemor med kyllinger, men  jeg har kun en enkelt dværghøne der gider ruge. Den anden er blevet døbt Mrs. Robinson, for selv om hun er en ældre dværgdame, så er hun Knuds(barnevelderhanen) yndlingshøne. Hun er efterhånden helt skaldet i nakken, men de går altid sammen. Et lidt spøjst par, men han må jo kunne lide små ældre damer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2010, 21:05 »
@Johan: Jeg er ikke helt sikker på at denne bliver ved at være skruk, nu hvor hun er flyttet, men håber det. Hun er simpelthen så hidsig, har aldrig oplevet noget lignende! Men ja, det er så hyggeligt at se dem med deres mor :)

@Henriette: Jeg har også haft flere kyllingehold uden mor, men jeg synes stadig det er nemmere med en mor. Så kan de også komme ud sammen med de andre i haven, istedet for bare at være i deres kyllingebur... :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2010, 10:39 »
Alle mine "store" kyllinger går også frit i haven sammen med hønsene. Ideen med en kyllingegård og en voksengård er endt med et stort kollektiv i stedet. Til efteråret efter salg og slagt bliver det en barnevelderhønsegård og en dansk landracegård, men nu er det et stort lykkeligt mix.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2010, 12:01 »
Tillykke med den nye skruk. Godt at have veninder der også er hønsetossede ;D.

Ren nysgerrighed: hvorfor kan man ikke tage æggene ud af rugemaskinen og putte under skrukken nu. Er det for risikabelt?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juli , 2010, 13:32 »
Tak :)

Jeg tør ikke, før jeg har set at hun ligger fast. Jeg startede med at sætte hende ind alene i mit gamle hønsehus (ret lille), men hun virkede ret urolig og lagde sig IKKE på snydeæggene.

Så i morges, satte jeg hende ind i det nye hønsehus, sammen med de andre (som var gået ud), og så må hun simpelthen være en del af flokken, og så ligge sig hvis hun vil. Rugeæggene ligger ihvertfald trygt og godt i rugemaskinen indtil videre :)

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2010, 19:07 »
Ville nog og ha ventet til hun ligger fast, hun har måske ligget så længe at hun er kommet fra det bare med at flytte :P

Har forresten en faverolle blanding der har været fra og til den sidste uge, men nu ligger hun stabilt, på 0 æg...så dersom alle æg den lille har er befrugtet så får de dele dem ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juli , 2010, 20:08 »
Hun havde ligget en uge, da jeg fik hende... Men jeg tror ikke det bliver til noget her, for hun er simpelthen så hidsig (det var jeg blevet advaret om af min veninde), og hun ligger ikke på reden ;)

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2010, 20:45 »
Du kan sige til din venninde at det måske var miljøbytte der skulde til,  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran