Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gamle høns??  (Læst 13563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Gamle høns??
« Dato: 30 Juni , 2010, 23:20 »
Sig mig..

Hvor gamle bliver høns?? ´
Er det individuelt efter hvad race det er eller om det hovedsagligt er æglæggere eller slagtehøns, store racer eller dværg..??

Manden og jeg kom til at snakke om det her til aften og tænkte at det ved i ALT om herinde..  /o
Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Gamle høns??
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2010, 23:30 »
Der er en masse tråde herinde allerede hvor alder bliver omtalt.
Så vidt jeg umiddelbart husker har der været omtalt høns som har levet til 8-10 års alderen. De producerer så ikke æg længere eller ihvertfald meget sjældent.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2010, 20:20 »
Jeg havde en gammel dværgfaverolle-høne. Hun er lige død, uden sygdomstegn inden. Hun blev 8 år, men de sidste par måneder lagde hun slet ikke æg.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2010, 23:40 »
Tjoh, altså...

Min ældste høne var voksen, da min storebror fik hende i 16 års fødselsdag. Nu er han 21...
Mon ikke hun er omkring seks..?

Iøvrigt lægger hun stadigvæk fine, runde æg, og hun har avlet nogle dejlige høner der (de to jeg beholdte) er næsten ligeså gode hønemødre som hun selv.
Desværre havde hun et uheld med en hund, der fangede hende i foråret, hvilket måske kan forklare, at hun ikke længere kan lide haner.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juli , 2010, 12:00 »
Jeg Googlede lige på alder på høns, 16 år var det ældste jeg fandt.
Det er jo nok nogle år siden den har lagt æg.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 03 Juli , 2010, 14:46 »
Her er en lille historie, som jeg aldrig fik skrevet herinde:

Min veninde har i sidste weekend hjulpet sin ældste høne hjem til hønsehimlen. Hun var ikke syg, men begyndte at vise, at hun var træt og gerne ville genforenes med utallige af sine børn, slægtninge og venner.

Igennem sit liv var Kylle til stor glæde for sin menneskefamilie, hun var en kærlig og fantastisk dygtig mor til mange, mange kyllinger. Kylle var i mange år en respekteret og vellidt leder af den skiftende flok, hun levede i, og i de senere år har hun "bare"været et elsket medlem af hønseflokken. Kylle var tam...meget tam...hun nød til det sidste at hoppe på skødet og få en sludder med sin menneskemor eller et af de andre mennesker, hun levede sammen med og for fleres vedkommende, voksede op sammen med.

Kylle var gammel...meget gammel. Hun blev medlem af familen, da min veninde anskaffede sig sine første høns...for mange år siden.

Kylle havde et fantastisk liv og vil blive slemt savnet..og altid husket af os, som kendte hende.

...og hvad er det så, som gør, at Kylle kan være interessant at høre om for andre end os, som kendte hende??...

...jo...Kylle kom ud af ægget i sommeren 1994!! Den pragtfulde høne blev 16 år  *p *h

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

pylle pylle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2010, 15:29 »
Sikke en dejlig historie.. vi både fik et grin på læben og en tåre i øjenkrogen.. et lille øjeblik, var jeg sikker på kylle sad på min skulder og læste med på skærmen..  /o /o

R.I.P Kylle

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 03 Juli , 2010, 16:33 »
Min nabo havde da vi flyttede på landet for 10 år siden en lille sort landhøne, allerede den gang var hun gammel og passede dydigt sine egne sager, først i år blev den lille høne mæt af dage, og lagde sig til at dø på sin vante redeplads.
Præcis hvor gammel vides ikke, men 14-15 år skal den da nok være blevet.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2010, 18:11 »
Sikke en dejlig tråd /o
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 03 Juli , 2010, 20:25 »
Hvor fantastisk! Håber min yndlings-skruk-silke-hønemor bliver lige så gammel! Hende købte jeg som kylling af Danny i sin tid, og hun var eneste høne ud af 4 kyllinger :)