Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er det officielt - jeg skifter "hovedrace"!  (Læst 1648 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Så er det officielt - jeg skifter "hovedrace"!
« Dato: 30 Juni , 2010, 22:59 »
Så er Rene V. Jensens store flotte australorps hane hentet hjem og det markerer officielt startskuddet til mit skift over til sort australorps som jeg faldt pladask for på LU sidste år - nu mangler der bare høner...

Jeg har (som I nok har lagt mærke til  ;)) været enormt glad for mine Plymouth Rock høns og beholder nok også et par stykker som rugemødre, hvilket de er helt fantastiske til og de skrukker rigtig godt så det er perfekt.

Hvis jeg kan låne plads i en rugemaskine i nærheden når der engang er LU 2010 så vil jeg nok efterspørge nogle rugeæg fra nogle af jer, der har australorps så jeg kan få lavet en rigtig god blandet flok til næste sæson.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
Sv: Så er det officielt - jeg skifter "hovedrace"!
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2010, 01:25 »
Hej MortenDS og må jeg sige at jeg forstår dig godt. Der er altså et eller andet over de store men elegante Australorps. Jeg er selv helt vild med dem, så et stort tillykke med ham hanen herfra.

Men jeg tænkte på om man skulle prøve at krydse netop de store australorps med de endnu større Brahma. For jeg er ikke imponeret over australorpernes tilvækst som slagtekyllinger. Men jeg har ikke selv brahma, og har for så vidt hane nok for i år, men så var det at jeg tænkte at man kan jo plante et lille kim hos andre....  :D

men tillykke endnu engang. Det er nogle dejlige høns du der har fået.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2010, 09:17 »
Jeg har også australorps og de er simpelthen bare dejlige  /o
Stille og rolige dyr og ud af de seks høner, som jeg har, blev de 4 skruk og har lige ruget kyllinger ud.
Hanen er en rigtig flot fyr og har et super godt sind, så alle kan færdes trygt i hønsegården  /o
Mine er nok ikke avlsmateriale da de ikke er helt rene i farver og aftegninger, men jeg skal ikke udstille dem, så det er jeg ligeglad med. De giver masser af æg og kødet er godt, så mine ønsker er opfyldt  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2010, 09:25 »
Det var da en dejlig nyhed Morten, det må vi høre mere om :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2010, 09:51 »
Stille og rolige dyr og ud af de seks høner, som jeg har, blev de 4 skruk og har lige ruget kyllinger ud.

Blev de skruk? jeg har læst et sted at Australorps næsten ikke skrukker? hmm... hvis du kommer til LU 2010 så tænker jeg RUGEÆG fra skrukkende australorps (for skrukvilligheden må vel ligge i generne tænker jeg?)
Mvh. Morten

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2010, 10:13 »
Lyysa:
Hvis du vil have slagtekyllinger der er mere hurtig voksende end Australorps så er det ihvertfald ikke brahma du skal krydse med :)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2010, 10:32 »
Jeg mener at huske, at Finn har skrevet at hans Australorps skrukker, Finn du må lige korrigere  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2010, 10:44 »
Nogle australorps stammer skrukker, andre ikke. Min sorte hane kommer fra en stamme der skrukker og en af mine blå høner skrukker også  /o

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2010, 11:09 »
Dele af Rene's stamme er fra mine høns, hvoraf nogle skrukker, så der burde i hvert fald være mulighed for at de kan skrukke.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2010, 15:30 »
Dele af Rene's stamme er fra mine høns, hvoraf nogle skrukker, så der burde i hvert fald være mulighed for at de kan skrukke.

Det lyder da lovende!   /o
Mvh. Morten

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2010, 17:06 »
Yep - som jeg hele tiden har sagt : big is beautifull  :D

Jeg kan godt huske vores samtaler under LU, da vi så de store statelige australorps - flot stykke fjerkræ ! Hvordan har han fået styr på sin nye flok ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2010, 17:31 »
Yep - som jeg hele tiden har sagt : big is beautifull  :D

Jeg kan godt huske vores samtaler under LU, da vi så de store statelige australorps - flot stykke fjerkræ ! Hvordan har han fået styr på sin nye flok ?

hanegalgak

Han har fint styr på den store flok. Han har udstødt de længste og højeste hanegal jeg nogensinde har hørt - hele dagen - og så nogle underlige lyde, der nærmest lyder som når en flok gæs flyver henover. Jeg tror han har arbejdet ihærdigt på skiftevis at indynde sig og at sætte sig i respekt hos damerne. Han klarer flytningen rigtig fint og lader ikke til at være stresset eller noget som helst.  /o
Mvh. Morten

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 02 Juli , 2010, 21:13 »
@ Lyysa

Hvis du er utilfreds med Australorps tilvækst, så skal du ikke have Brahma, de vokse de første mange måneder kun i højden og er nogle ranglede kyllinger med meget lange ben.

Australorps er en fin race, meen så over enormt kæmpestore er de nu heller ikke  ;D ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2010, 22:15 »
Til dig din australopselsker.
Jeg forstår din facination og har selv haft racen for år tilbage. Men sørg for at de er udvokset inden du finder på at slagte nogen. Sjældent har jeg bandet så meget, som da jeg fik "taget" dem for tidligt. Og hvorfor? Fordi sorte "pinde" kan drive en til vanvid. Held og lykke med dem.
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 Juli , 2010, 14:15 »
Nu er der flere der har sagt det ikke er Brahma man skal krydse Australorp med. Men er det noget i har prøvet eller er det bare gæt?   ???

Grunden til at jeg spørger er at normalt fører heterosis til øget vækst, levedygtighed og vilje, samt en større udvokset vægt.
De egenskaber i kunne jeg godt tænke mig at prøve mellem en stor brahma og mine store Australorps.
Forældrene til mine australorps vejede 3,6 - 3-9 kilo, hanen vejede vi ikke den dag jeg var oppe at hente dem, han var blevet godt sur over at jeg gik og løftede på hans damer!  :o Og det er sjovt, for de er eller så føjelige, racen altså.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte