Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Naboens hæk...  (Læst 1580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Naboens hæk...
« Dato: 30 Juni , 2010, 10:10 »
Mine forældre har fået ny "genbo" dvs. det er det eneste hus overfor dem, som ligger længere nede af
grusvejen - ud mod hovedvejen.

Huset har en kæmpe hæk, som nu går så langt ud over vejen på to sider af huset, at det er begyndt at blive farligt at skulle forlade mine forældres grusvej når man skal ud på hovedvejen. Hækken der hænger ud over grusvejen er også blevet så "stikkejaveret" at man ikke længere kan komme forbi uden at grenene ridser op ad bilen når man kører forbi.

Min far var nede hos den nye nabo i går, og sige velkommen og spørge om hun var sød at klippe hækken, da de ikke længere kunne se ud på hovedvejen, når de skulle hjemmefra (og det kan man vitterlig ikke). Han fik at vide, at for det første havde hun ingen hækkesaks, og for det andet havde hun ikke tid til at klippe hæk. MEN, hvis hækken generede, var min far velkommen til at klippe den...  ???

Hmm... Hvad ville I gøre i denne sitation?

...Jeg synes jo ikke det er i orden, at min far skal rende og klippe hendes hæk. På den anden side er det livsfarligt at køre ud på vejen, når man ikke kan se noget for hækken.

Kommunen har sendt breve til hende pga. skraldebilen ikke kan komme forbi, men der sker ikke rigtig noget. 
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Naboens hæk...
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2010, 10:19 »
Hegnsyn.. Det gælder nemlig også når naboens hæk generer færdslen. Så prøv at snakke med damen igen og forklar hende at hvis hun ikke klipper hækken, så indkalder dine forældre til hegnssyn, hvor det bliver pålagt med klipning af hækken. Og det koster normalt penge, for dem som "taber" sagen, hun skal betale omkostningerne til synet.

Hvis naboen får det at vide, så kan det være at det hjælper på indstillingen til at gøre noget ved hækken
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2010, 10:23 »
god idé, Finn.

og det er i hvert fald ikke din far, der skal klippe hækken, det kan der KUN komme ballade ud af.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2010, 10:31 »
Det undrer mig at hækken langs med vejen ikke forlængst er blevet klippet. Mine træer og hække langs vejen bliver cuttet når de generer, hvem der gør det aner jeg ikke, men til tider gåt de hårdt til værks.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2010, 10:35 »
Jeg synes helt klart at dine forældres nabo skal klippe hækken, når din far venligt har gjort opmærksom på, at der er et problem.

For en del år siden, da vi lige var flyttet ind et nyt sted, kom vi også til en meget trængende hæk, vores have stødte op til et stisystem på de to sider, hvor der endda var en græsbræmme på begge sider af stien. Vi havde kun boet i huset under en uge, da der kom brev fra kommunen, at hvis vi ikke sørgede for at klippe hækken inden for en given dato, ville de sørge for, at den blev klippet på vores regning!
Så da måtte vi lige lade flyttekasserne stå og få klippet hækken. Vi havde ærlig talt ikke skænket hverken have eller hæk mange tanker, for vi stod jo midt i flytterod, og skulle begge starte nyt job osv. Man kan jo nok sige, at sælger burde have sørget for, at hækken var blevet klippet  :D
Men man tænker nok ikke så meget på hækkeklipning, lige når man har travlt med at pakke et hus ned.

Vi flyttede ind pr. 1. august, og der er hække sædvanligvis klippet, uanset om man benytter metoden med en enkelt eller to årlige klipninger.

Det var en spireahæk, så den er jo omfangsrig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2010, 10:51 »
@Finn: Jo, måske et hegnssyn ville hjælpe. Det virker bare så "hårdt" at begynde at true med den slags synes jeg, men måske er det nødvendigt. Jeg tror nu ikke at mine forældre kan få sig selv at gå til hegnssynsmanden, men jeg vil nævne det for dem.

@Julie: Nej, jeg synes heller ikke min gamle far skal jages ned og klippe andres hække :(.

@Gunni: Hækken generer ikke den kørende trafik på hovedvejen, da der er en græsbræmme foran og ud mod vejen. Det er kun de 3 huse der bor på grusvejen som er generede.

@Marianne: Ja, uha. Vi er jo også "lige" flyttet, og der er bestemt andre ting at tænke på, end at hækken skal se fin ud. Naboen har dog boet der siden efteråret, så hun har set sin hæk og have vokse til et stort vildnæs i løbet af foråret og sommeren :-\.

Jeg var helt sikker på, at naboen ikke havde skænket hækken en tanke, og at en høflig henvendelse ville udløse et "nå ja, det havde jeg ikke tænkt på - det ordner jeg da lige i weekenden :D", men det gjorde det så ikke. Hun er ydermere ansat ved politiet, og burde måske "vide bedre".

Det er dælme en svær sitation. Det er i hvert fald ikke en god start på et godt naboskab... /d

(Jeg har sagt at min far kan få 5 liter round-up og lege med  <B- men det vil han ikke (og det var selvølgelig også kun sagt i spøg)
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2010, 12:15 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2010, 12:01 »
Tanja, her hvor jeg arbejder, har vi en nabo, der har en hel mark fuld af bjørneklo!! Det går virkelig ikke, og frø bliver til bjørneklo her hos os, og det er både grimt og dumt og ekstra arbejde og alt muligt andet.

Sidste år fik vi en henvendelse fra kommunen, der minder om den, Marianne beskriver omkring hækken. Sådan en er både venlig og bestemt og ikke til at tage fejl af. Den kom fra kommunen, og ikke noget med at "nogen har sagt at...", så hvis nogen har meldt tilfældet, er det fuldstændig anonymt. Jeg talte med manden på kommunen, der står for "alt vedr. bjørneklo" og han er en flink mand med empati og alt muligt andet, og vi løste hurtigt problemet hos os selv.

I år har vi så problemer med naboen igen, jeg ringede før bjørnekloen stod i blomst, og fik at vide, at det ikke var forbudt med bjørneklo, det var kun forbudt med BLOMSTRENDE bjørneklo  ::) så jeg skulle henvende mig igen, hvis der var problemer endnu, når de blomstrede. Og det er der. Så nu henvender jeg mig, og han får et venligt og bestemt brev fra kommunen, der så enten løser det på hans regning, eller sammen med mig glæder sig over, at ejeren løser det selv.

Jeg synes faktisk det er en god løsning. Og det siger jeg, selvom jeg både har fået en påtale selv, og har benyttet mig af systemet den anden vej rundt.

Jeg ved godt det måske føles anderledes, når det er "hjemme" end når det er på arbejdet, men skal jeg være helt ærlig ville det ikke være anderledes for mig. Her på stedet har jeg ansvaret for driften, og det har jeg også derhjemme  :D

Ring evt. kommunen og hør hvordan mulighederne og procedurene er i sådan et tilfælde. I kan jo så vurdere om I ønsker at gå videre med det eller lade være. Jeg synes ikke man er en dårlig nabo, fordi man tænker på trafiksikkerheden - slet ikke, hvis man selv har gjort personligt opmærksom på problemet på en venlig måde først.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2010, 18:02 »
Hej Julie

Mange tak for dine gode tips /o.. Jeg fløjter lidt og erkender, at vi også har måttet erkende at vi har 1000'vis af bjørnekløer på grunden <W (vi flyttede ind i november 2009 og der var jo ingen bjørnekløer <A)

Jeg startede med en spade, men efter 20 stk. opgav jeg, og vi har nu købt noget giftigt stads hos den lokale foderstof som vi har sprøjtet med. Vi håber nu, at komme bjørnekløerne til livs... *k

Jeg ringer lige til Holbæk Kommune i morgen, og spørger hvordan mine forældre skal forholde sig til den uklippede hæk. Det er bare så ærgeligt, at det skal komme dertil. Hvorfor klipper hun ikke bare den hæk ::)....
Venlig hilsen Tanja

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2010, 17:37 »
hej i skynder ja da bare at få fat i hegnssyn! det skal i ikke have det dårligt med, i har jo spurgt hende pænt og hvis hun er nogenlunde normal, så havde hun da kunnet se problemet. Regner hun med aldrig at klippe den?? siden hun siger hun ingen hæksaks har?
spørg hende pænt igen og hvis hun nægter så sig at i får hegssynet ud og dømme i sagen på hendes regning... Man vil gerne være gode naboer, men der vil altid være nogen som man bare ikke kan med og som har hovedet under armen  ;)
Jeg arbejder i et gartnerfirma og prisen er ca 400 i timen (hvis ikke det er orange) men PUUUHA såadan noget gør man jo ikke  ;)
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 02 Juli , 2010, 07:21 »
Hej Louise

Tak for rådet :). MEN (og heldigvis for det da), så er hækken blevet klippet af ejerinden selv /o. Hun var vist blevet skuffet over, at min far tilsyneladende ikke havde spurgt, hvordan det gik med hendes ombygning, men var kommet for at spørge om hun ville klippe hækken - eller det er i hvert fald den forklaring jeg har fået. Nu er hækken klippet, og man kan igen se om der kommer trafik fra venstre, uden at skulle stikke den halve bil ud på kørebanen først :D.
Venlig hilsen Tanja

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #10 Dato: 02 Juli , 2010, 08:28 »
Lykken er---Når det lykkes  /o
Dejlig nabo,  *h
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 02 Juli , 2010, 10:10 »
Det var godt at der okke kom nogen stridigheder ud af den sag. /o
Folk skal ofte lige ha tid til at synke den slags tilsagn inden de forståes som andet end et angreb.

Vi er heldige hvis vi ikke har større problemer i livet. Selvfølgelig ikke for at negligere faren ved hækken.

/4

Offline KEW

• Bruger
« Svar #12 Dato: 02 Juli , 2010, 16:40 »
@juhulie

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/invasivearter/Borger/Bekaempelse/BekaempelseBjoerneklo.htm
Kæmpe-bjørneklo (Heracleum mantegazzianum) bekæmpes de fleste steder i Danmark, bl.a. i mange kommuner. Med bekendtgørelsen om bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo fra 2006, fik kommunerne mulighed for at udarbejde indsatsplaner for bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo. Private lodsejere blev hermed forpligtet til at bekæmpe kæmpe-bjørneklo på deres ejendom, hvis denne ligger i et område der er omfattet af en indsatsplan. Indsatsplanen skal bl.a. indeholde en vejledning om hvilke metoder der er egnede til bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo.

linket til bekendtgørelsen.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8341
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 03 Juli , 2010, 00:10 »
@ Tanja

Det var godt der kom en hurtig løsning på problemet.

En lille strategisk genistreg, ville nu være at din far igen gik ned og kontaktede den nye nabo, og kommenterede på det fine resultat af klipningen og bød naboen ved lejlighed at kigge ned til en kop kaffe.

Det er ikke sikkert naboen nogensinde dukker op for at få en kop kaffe, men hun vil da helt sikkert synes at din far/forældre i grunden nok er helt OK, og have dette i mente næste år når det er på tide at klippe hækken.

Det kan selvfølgelig også være at hun tager mod tilbudet om at komme til kaffe og at et nært naboskab opstår for resten af den tid de skal være naboer.

Alt at vinde, og meget lidt at tabe.
Mvh
Erik Andersen