Tanja, her hvor jeg arbejder, har vi en nabo, der har en hel mark fuld af bjørneklo!! Det går virkelig ikke, og frø bliver til bjørneklo her hos os, og det er både grimt og dumt og ekstra arbejde og alt muligt andet.
Sidste år fik vi en henvendelse fra kommunen, der minder om den, Marianne beskriver omkring hækken. Sådan en er både venlig og bestemt og ikke til at tage fejl af. Den kom fra kommunen, og ikke noget med at "nogen har sagt at...", så hvis nogen har meldt tilfældet, er det fuldstændig anonymt. Jeg talte med manden på kommunen, der står for "alt vedr. bjørneklo" og han er en flink mand med empati og alt muligt andet, og vi løste hurtigt problemet hos os selv.
I år har vi så problemer med naboen igen, jeg ringede før bjørnekloen stod i blomst, og fik at vide, at det ikke var forbudt med bjørneklo, det var kun forbudt med BLOMSTRENDE bjørneklo

så jeg skulle henvende mig igen, hvis der var problemer endnu, når de blomstrede. Og det er der. Så nu henvender jeg mig, og han får et venligt og bestemt brev fra kommunen, der så enten løser det på hans regning, eller sammen med mig glæder sig over, at ejeren løser det selv.
Jeg synes faktisk det er en god løsning. Og det siger jeg, selvom jeg både har fået en påtale selv, og har benyttet mig af systemet den anden vej rundt.
Jeg ved godt det måske føles anderledes, når det er "hjemme" end når det er på arbejdet, men skal jeg være helt ærlig ville det ikke være anderledes for mig. Her på stedet har jeg ansvaret for driften, og det har jeg også derhjemme

Ring evt. kommunen og hør hvordan mulighederne og procedurene er i sådan et tilfælde. I kan jo så vurdere om I ønsker at gå videre med det eller lade være. Jeg synes ikke man er en dårlig nabo, fordi man tænker på trafiksikkerheden - slet ikke, hvis man selv har gjort personligt opmærksom på problemet på en venlig måde først.