Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Behandler vi vores dyre godt nok?  (Læst 2380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: Behandler vi vores dyre godt nok?
« Svar #15 Dato: 30 Juni , 2010, 16:01 »
Jeg fandt sør´me videoen!!!

http://www.youtube.com/watch?v=-P6okrNsMaY

VH Gunni.

GKV

• Gæst
« Svar #16 Dato: 30 Juni , 2010, 16:05 »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 30 Juni , 2010, 16:32 »
Det er ulækkert! :o Jeg var ved at kaste op, kunne slet ikke se videoen færdig! :(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

frida

• Gæst
« Svar #18 Dato: 30 Juni , 2010, 18:15 »
Kan læse at jeg slet ikke vil se filmen :'(

Offline pimhund

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 30 Juni , 2010, 18:44 »
hmm...
Nu er min computer jo slet ikke i nærheden af at kunne vise det klip, så jeg bevæger mig muligvis ud på tynd is nu.... ???

Selvfølgelig skal alle dyr behandles med respekt og omsorg INGEN tvivl med det... :D

Men jeg tror stadig på at man skal passe må med at slynge ud at man aldrig vil drikke mælk igen og spise kød fra de og de dyr... :(

Ved godt at de fleste byboere har en ide om at alle dyr skal rende rundt som de gjorde i Morten Korch filmene.... Det er bare så meget et forkert et syn på produktions dyr. :o

Jeg arbejder på en øko gård med 300 malkekøer og opdræt, og dertil er en lille ferielejlighed til som folk flittigt besøger... Men de får sig jo et kæmpe chok når de opdager at vi ikke render og kæler kalvene og giver dem kælenavne... Det er lidt svært når der nu er 400 kalve...  ;)

Når man nu f.eks. har en ko med dårligt ben (hvilket vi dog ikke ret mange af) så kan man ikke skynde sig at sende den til slagt og dermed ende evt. lidelse. Nej man skal behandle, behandle, behandle og når man så på et tidspunkt finder ud af at behandling ikke virker, kan man så skyde den. Hvis man kunne slagte dem med det samme ville problemet være løst og dyret sikkert være så meget lykkeligere.  /o

Vi har bygget ny wellfares-stald for 2 år siden, så vi har ikke mange problemer med sundheden eller dødeligheden, men man er nødt til at ændre slagteriernes politik hvis man vil afhjælpe unødige lidelser ved produktionsdyrene.... :'(

Øko regler siger bl.a. at ko og kalve skal gå sammen i en uge for man må skille dem. Er det velfærd? Ko og kalve er på det tidspunkt tæt knyttet og brøler og er dybt ulykkelige i flere uger bagefter... Kalven vil ikke spise og skal sondefodres (en 1 cm i diameter slange føres ned i maven 2 gange om dagen) som irriterer og nogle gange ødelægger spiserøret. og koen vil hellere ikke æde og får ketose, sur vom og løbedrejning der kræver en større operation. Er det velfærd? :o

Nogle regler er gode nok men der er tilgengæld også mange der ikke er... >:(

Vi økologer må ikke selv genbehandle vores køer. Det vil sige vi skal ringe efter dyrlægen igen og igen og igen. Det er smadder dyrt og betyder i mange tilfælde at man ikke får behandlet i bund og derfor kan være uheldig og stå med et sygt dyr igen efter 2 uger... Der giver resistent og der er jo en SKØNT ting, ikke rigtig? I Tyskland og Holland og sikkert også mange andre steder, må økologen gerne selv genbehandle, men i DK skal alle regnes for tyve og bedragere indtil det modsatte er bevist.... ???

Når det så er sagt vil der desværre altid være brodne kar, der slet ikke burde have lov til at holde dyr.... Det er en skam for os der virkelig prøver at gøre produktionsdyrenes liv bare lidt mere bekvemmelige....
desværre.... Det gør det så heller ikke bedre at bankene forsøger at holde de landmand der klarer sig allerdårligst i kvælertag, så de dårligt tør aflive et dyr eller ringe til dyrlægen i frygt for betalingsstandsning eller tvangsauktion.... >:(

Det var lige lidt luft fra Højer....

Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 30 Juni , 2010, 19:34 »
Okay det var ikke lige det der skulle ses efter aftensmaden :S
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2010, 19:36 Fra MortenSD »
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #21 Dato: 01 Juli , 2010, 02:17 »
Pimhund: du har helt ret i dine synspunkter men tror du skyder forbi fordi du ikke har set filmen. Den er helt ekstrem og jeg er sikker på at selvom du har moderne landbrug behandler du ikke dine dyr sådan. Sagt af mig som er realist og IKKE morten korch og ogsa har arbejdet på moderne landbrug med burgrise engang. Og jeg fortryder ikke at have medvirket til burgrise på nogen måde, der havde hverken være flere eller færre fordi jeg arbejdede der men det giver mig en større viden om de forhold vores svin lever under. Og der var ingen som sagde at jeg skulle mishandle dyrene(som eks de fjerkræ som bliver kastet med høj fart igennem luften i et forsøg på at ramme hullet i transportvognen fra filmen) men vi mennesker er nok mere som dyrene end vi selv tror, vi gør som naboen og tager ikke stilling til om det er rigtigt eller forkert.
Og nej det hjælper ikke at vi kun pudser vores egen glorie og at mine dyr har det godt når der er så mange dyr i verden som ikke har.
At mine børn ikke sulter betyder ikke at jeg kan vende det blinde øje til de børn som gør-tværtimod.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #22 Dato: 01 Juli , 2010, 02:29 »
pimhund:igen jeg må lige have en forklaring af en ekspert for det har længe undret mig det der med at køer og kalve skilles meget tidligt. Men det er et område jeg ikke er ekspert på. Hvorfor lader man ikke køer og kalve gå sammen længere?? Alt andet end lige må det være rentabelt ikke at skulle bruge timer på at mælkemade kalven og jeg ved også at de har stor risiko for tynd mave med infektion til følge og at det koster mange dødsfald blandt helt små kalve når de bliver taget fra den næringsrige modermælk som nyfødte. Omvendt er det vel ikke så meget kalven det handler om men mest at få gang i mors mælk og kalven er det sekundære og så har det måske ikke så stor betydning om den dør af tyndskid??
Jeg sigter ikke på dig skal du vide men det har bare længe undret mig, også når jeg har set store besætninger hvor de nyfødte står der uden andet end skummetmælk hvor naturen havde givet dem antistoffer og fedt fra råmælken.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 01 Juli , 2010, 08:24 »
Kan læse ud af svarene at det klip skal jeg ikke se.......
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #24 Dato: 01 Juli , 2010, 12:48 »
Villigheden til at gøre det rigtige rækker........lige til vi skal betale ved kassen. !!!!!!

Ja...eller bare det at undvære kød...?

Dette er ikke møntet på nogen bestemt, men generelt...men vi mennesker kan jo sagtens leve uden kød, hvis vi f.eks. ikke har råd til økologisk kød, eller kød fra dyr som vi 100% ved har haft det godt. Men det er der ikke så mange der snakker om :(

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 01 Juli , 2010, 18:03 »
Jeg er jo en af de grumme producenter,men vil stadig sige jeg biliger ikke denne video.

Men vil da sige mine søer står desværre også sådan,alternativet er frilandsgrise det har vi vist allerede fundet ud af i Dk,forbrugeren vil ikke betale merprisen,for det bliver der de får et bedre liv med mere motion,forbruger flere kalorier og foder tilsvarende.Her hvor jeg bor på phillipinerne vil det være umuligt at få nogle til at betale for.

Men efter de 30dg hos soen kommer vores smågrise i folde som små med ca 50 i hver og så går det ned til 20 når de er slagteklar,mine folde er 50kvm.

Mine ænder går i huse hvor rummene er ca 400kvm der går 2000 i hver. På støelse af enten avner fra risen eller høvlspåner.

Som det er her må jeg sige jeg har det ok med det,der skal jo ikke gå for meget  Københavner i diskusionen,jeg havde besøg af en sådan indretning fornylig,og da vi mødte et par kreatur transporter sag han til mig det er sgu da for dårligt de står så tæt.Jeg svarede ham det var sgu dårligere hvis de ikke gjorde for så væltede de da.

Så har jeg jo mange andre dyr men som min kone sagde til en fyr fra noget statistik der kom ,det er bare noget min tossede mand har for sjov,det omhandlede resten af fjerkræ samt køer og heste,men er nok sandt.

Og så et lille citat jeg mener det er fra Wanda,glade  høns lægger bedre æg,ja og dyr der har det godt yder bedre alt i alt,så vi alle får et plus

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #26 Dato: 02 Juli , 2010, 00:13 »
Jeg er jo en af de grumme producenter,men vil stadig sige jeg biliger ikke denne video.

Tak  ;)håbede sådan en producent ville komme med den udtalelse-at du ikke billiger videoen. Selvom ingen kan udelukke sådanne forhold i DK tror jeg nu heller ikke det er optaget heromkring men det fremgår ikke konkret af filmen.

Og du har ret i at for meget plads under transporten af levende dyr får dyrene til at vælte omkuld og dermed risiko for brækkede lemmer. En anden ting er også at eks grise som har for meget plads under transporten har mulighed for at bide sidemanden i stykker, og det er ikke små bidsår, fordi denne lugter "forkert" og kommer fra en anden besætning. For lidt plads er seføli mishandling ligesom for meget kan være det. Når jeg sælger kyllinger pakker jeg også hellere i to mindre kasser helt mørklagte fremfor det de fleste foreslår en meget stor kasse med åbent loft. Når kyllingerne bliver mørklagte bliver de passive og sætter sig ned under transporten, når de får en lys og stor kasse klumper de sig ovenpå hinanden i et hjørne og de nederste kyllinger risikerer skader. Men det kan man jo ikke vide når man ikke lige ved det ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 02 Juli , 2010, 17:40 »
En ting er at dyrene står som sild i en tønde - meeeen man behøver dæleme ikke også at slå og sparke dem også................

Det er desværre forbrugeren som bestemmer og det er desværre ikke landmanden som tjener mest, men derimod alle de mellemled der er.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 04 Juli , 2010, 12:13 »
Hm.. Hvad kan vi egentlig gøre ved det? :(

Vi sidder jo her og diskutere det gang på gang, men hvis der ikke er andre end os der vil være med til det, hvad så? Jeg kender da rigtig mange der ikke har råd til at købe økologi eller fra private. De køber jo det der er i kølediskene, de kan jo ikke andet.

Christina, det ville være et godt alternativ, men jeg indrømmer gerne at jeg ikke vil undvære kød i min kost, og den opfattelse er langt de fleste altså af :)

Det er meget svært at få alle med på den bølge, især fordi de fleste gerne vil købe det i butikkerne og en del af dem faktisk er ligeglade med de forhold dyrene lever under, desværre.. :-\
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #29 Dato: 04 Juli , 2010, 13:25 »
Hm.. Hvad kan vi egentlig gøre ved det? :(

Vi sidder jo her og diskutere det gang på gang, men hvis der ikke er andre end os der vil være med til det, hvad så? Jeg kender da rigtig mange der ikke har råd til at købe økologi eller fra private. De køber jo det der er i kølediskene, de kan jo ikke andet.

Christina, det ville være et godt alternativ, men jeg indrømmer gerne at jeg ikke vil undvære kød i min kost, og den opfattelse er langt de fleste altså af :)

Det er meget svært at få alle med på den bølge, især fordi de fleste gerne vil købe det i butikkerne og en del af dem faktisk er ligeglade med de forhold dyrene lever under, desværre.. :-\

Det er jo lige det.. Jeg har da selv i maange år spist kød, men synes efterhånden det kød vi kan købe er så befængt med sygdomme eller medicin, samtidig med at dyrene lider og ikke kan gøre noget :( Så er det selvfølgelig bedre at købe økologisk, så man med tiden kan håbe, at industrien vil omlægge alt til økologi...men da vi simpelthen bare ikke har råd til at købe økologisk kød, og egentlig heller ikke vil bakke op om sådan noget svineri (i mine øjne), med at de stakkels kalve skal tages fra deres mødre, ja, så er det bedre helt at undvære...eller sige lidt, men godt (altså dyr som har haft det godt, og ikke er fyldt med alt muligt).

Nede i nr 17, bor bondemanden med en masse køer, som går frit hele året rundt, og kalvene går sammen med deres mødre. Fantastisk at vide, de gange vi førhen købte kød af ham, at det var fra dyr som havde levet godt! /o

Bondemanden ved siden af, har hele stalden fyldt med køer, som går der 364 dage om året, og ALDRIG ser dagens lys, andet end gennem nogle gamle møg-beskidte vinduer. Jeg HADER at vide at de stakkels køer har det sådan, og jeg nægter at bakke op om det mere  :'(