hmm...
Nu er min computer jo slet ikke i nærheden af at kunne vise det klip, så jeg bevæger mig muligvis ud på tynd is nu....

Selvfølgelig skal alle dyr behandles med respekt og omsorg INGEN tvivl med det...

Men jeg tror stadig på at man skal passe må med at slynge ud at man aldrig vil drikke mælk igen og spise kød fra de og de dyr...

Ved godt at de fleste byboere har en ide om at alle dyr skal rende rundt som de gjorde i Morten Korch filmene.... Det er bare så meget et forkert et syn på produktions dyr.

Jeg arbejder på en øko gård med 300 malkekøer og opdræt, og dertil er en lille ferielejlighed til som folk flittigt besøger... Men de får sig jo et kæmpe chok når de opdager at vi ikke render og kæler kalvene og giver dem kælenavne... Det er lidt svært når der nu er 400 kalve...

Når man nu f.eks. har en ko med dårligt ben (hvilket vi dog ikke ret mange af) så kan man ikke skynde sig at sende den til slagt og dermed ende evt. lidelse. Nej man skal behandle, behandle, behandle og når man så på et tidspunkt finder ud af at behandling ikke virker, kan man så skyde den. Hvis man kunne slagte dem med det samme ville problemet være løst og dyret sikkert være så meget lykkeligere.

Vi har bygget ny wellfares-stald for 2 år siden, så vi har ikke mange problemer med sundheden eller dødeligheden, men man er nødt til at ændre slagteriernes politik hvis man vil afhjælpe unødige lidelser ved produktionsdyrene....

Øko regler siger bl.a. at ko og kalve skal gå sammen i en uge for man må skille dem. Er det velfærd? Ko og kalve er på det tidspunkt tæt knyttet og brøler og er dybt ulykkelige i flere uger bagefter... Kalven vil ikke spise og skal sondefodres (en 1 cm i diameter slange føres ned i maven 2 gange om dagen) som irriterer og nogle gange ødelægger spiserøret. og koen vil hellere ikke æde og får ketose, sur vom og løbedrejning der kræver en større operation. Er det velfærd?

Nogle regler er gode nok men der er tilgengæld også mange der ikke er...

Vi økologer må ikke selv genbehandle vores køer. Det vil sige vi skal ringe efter dyrlægen igen og igen og igen. Det er smadder dyrt og betyder i mange tilfælde at man ikke får behandlet i bund og derfor kan være uheldig og stå med et sygt dyr igen efter 2 uger... Der giver resistent og der er jo en SKØNT ting, ikke rigtig? I Tyskland og Holland og sikkert også mange andre steder, må økologen gerne selv genbehandle, men i DK skal alle regnes for tyve og bedragere indtil det modsatte er bevist....

Når det så er sagt vil der desværre altid være brodne kar, der slet ikke burde have lov til at holde dyr.... Det er en skam for os der virkelig prøver at gøre produktionsdyrenes liv bare lidt mere bekvemmelige....
desværre.... Det gør det så heller ikke bedre at bankene forsøger at holde de landmand der klarer sig allerdårligst i kvælertag, så de dårligt tør aflive et dyr eller ringe til dyrlægen i frygt for betalingsstandsning eller tvangsauktion....

Det var lige lidt luft fra Højer....