Det er altid svært, den der med kommunikation via PC - netop fordi, man ikke kan se hinanden og heller ikke kender hinanden til at begynde med.
Hvis ikke jeg husker meget galt, Gunni, så var vi også nogen (mig inkl.) der i starten kunne blive lidt stødt af tonen i dine indlæg. Måske fordi, du udtrykte dig mere direkte, end vi kunne goutere, måske fordi vi bare er mere forsigtige eller mere "følsomme". (Bemærk - ikke nærtagende!) Der er jo forskel på, hvordan man siger tingene og hvad man er vant til.
Min egen mand og jeg er et godt eksempel på det. Han kommer fra en familie, hvor tingene bliver sagt mere end direkte og man kan sagtens råbe "store idiot" og buldre op, for så fem minutter efter at kramme og kysse og elske hinanden.
Jeg synes, de er enormt svære at være sammen med og i starten havde jeg altid ondt i maven.
Jeg kommer nemlig fra en familie, hvor det at sige "jeg er ikke enig med dig", allerede er lidt gænseoverskridende og "store idiot" ville betyde, "nu henter jeg brødkniven og dolker dig".
Vi havde nogle meget mærkelige samtaler i starten.. manden og jeg. Jeg græd og syntes han var led. Han grinede og syntes jeg var sart. Det er jeg ikke. Jeg havde bare helt andre grænser end ham. I dag har vi lært at tale sammen, men det har godt nok krævet meget af os begge to - for sprog er jo noget frygtelig ubevidst noget.
Det er jo det samme der skte omkring den der artikel om Gavnø i det grønne blad. Vi har forskellige forudsætninger og læser og skriver derfor med meget forskellige synsvinkler - og det kræver af os, at når vi føler os ramt, skal vi kunne sige: "Av! Nu hører jeg dig sige..." og også svare "ja, jeg er da ked af, hvis du blev ked af det. Det er ikke fordi, jeg ikke har respekt for dig. Det jeg mener er..."
.. og så kan man stadig have gode diskussioner, hvor man ikke er enig.
For det er jo i diskussionerne vi kan puffe til hinanden, skubbe til holdninger (både vores egne og de andres) og skabe nyt.