Jeg tror ikke, du skal regne med, at gæslingerne vil underholde din ælling. Gæssene vil snarere ignorere den, hvis ikke de nysgerrigt piller og napper i den. Anskaf heller et par ællinger til den.
Gæs opdrættet til slagtning kan ikke flyve. De gæs, jeg har haft, kunne - med tilløb - lette mellem 20 og 70 cm. fra jorden og "flyve" et par meter. De er for tunge til regulær flyvning.
Gæs bliver meget store i forhold til ænder. De kan få hovedet op over spisebordskanten og rage ting ned. Specielt gaserne bliver temmelig aggressive, og de vil angribe alt, hvad de ikke kender og føler sig truet af. Jeg havde et par gæs, som jagtede biler. Når vi var ude at gå tur, og der kom en bil forbi, hvæsede de af den og løb efter den, mens de hakkede efter nummerpladen. Når de så havde fået "jaget den væk", kom de stolte tilbage.
Alle mine gæs har især været aggressive over for børn og hunde. To af dem præsterede at jage to store labradorer på flugt - og det var endda, da de var på besøg i en anden have. Gæs kan bide temmelig hårdt, og når de får fat, "gnaver" de. Det kan være temmelig skræmmende at blive angrebet af en gås, for slet ikke at tale om en hel flok. Jeg har hørt, at man bruger dem i Sverige til at holde ubudne gæster væk fra bilforhandlere.
Gæs er vegetarer og spiser meget græs, og de elsker at bade. Du skal have et pænt stort græsareal til dem, hvis ikke de skal overskide det hele. Slag på tasken mindst 100-200 m2 pr. gås.
Gæs er rigtig sjove dyr, og de kan blive meget tamme, hvis man bruger tid på dem. Jeg har gået ture med mine gæs 4-5 gange om dagen, og de har været med på familiebesøg og i sommerhus.