Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rugemaskine og kyllinger på badeværelset  (Læst 6532 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marina

• Passiv bruger
rugemaskine og kyllinger på badeværelset
« Dato: 24 Juni , 2010, 13:52 »
vi har fået lånt en rugemaskine, og skal starte 20 æg i dag eller i morgen. måske lidt sent på året, men nu skal det alligevel være.

det er æg fra de store høns. vi har to hønsegårde. en til 9 store damer og Cassanova, og en til to små damer.

efter at æggene er klækket, havde vi tænkt at lade de små gå i en kasse på badeværelset hvor det er gulvvarme. også på sommeren. mor har sarte tæer :-)

på et tidspunkt skal de jo ud. og vi har en "kravlegård" fra sidste år i den lille hønsegård. altså hos de to små. men når kan de kom ud? hvor længe skal de gå i badeværelset til stor glæde for en sulten kat og en lige så sulten hund?

sidst år havde vi en skruk dværg, som jo klarede alt selv. så vi er ganske så uvidende om at fostre kyllinger. :-)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: rugemaskine og kyllinger på badeværelset
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2010, 14:58 »
Gulvvarmen skal skrues noget op, hvis i skal undgå varmelampe eller plade.
Temperaturen skal op på omkring 30 grader den førse uge, derefter sættes temperaturen ned med 2 grader for hver uge.

Men jeg synes absolut ikke, det er sent på året, man kan stort set få kyllinger alle tidspunkter på året. Når du hører om, at det er sent, så er det mest for dem der udstiller, det kniber med at få tilvækst nok, specielt på de store racer fra nu af, og indtil december, hvor udstillingerne kører (Nov- Dec og Jan)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2010, 15:17 »
det bliver garanteret 30 grader ved gulvet. både hønemor og -far er nogle frossenpinde :-)

troede at det var sent, da de jo ikke når at blive voksne inden vinteren.

kan vi sæt de ud efter 3 uger, om vi forer kravlegården godt med halm? den står skærmet for træk.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2010, 07:58 »
Hvis vejret og varmen tillader det kan de komme ud når de er 4 uger... i den isolerede kasse du skriver om... ellers skal de have varmelampe.

Jeg har kyllinger på 4 uger og de kravler stadig under mutter skruk om natten...
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2010, 08:43 »
det eneste du skal være OBS på er at de støver ganske forfærdeligt!! /d
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2010, 08:53 »
Jeps, det støver helt vildt. (Og de skider altså ret meget)
Det kan også blive at problem for kyllingerne selv at varmeregulere, hvis varmen kommer nedefra. Normalt vil de kunne finde et område med optimal temperatur, hvis de går under en varmelampe.

Jeg ville sætte dem i en flyttekasse på en kommode eller lign. (uden for hundesnuderækkevidde) og sætte en varmelampe op.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2010, 09:26 »
Det lugter altså heller ikke af roser, for de skider gevaldigt meget, sådan nogle små kyller.
Mine kommer ud i et aflukke i hønsegården når de er et par dage gamle, men selvfølgelig under en varmelampe  /o
Du skal bare sørge for at de ikke får træk og at de kan komme væk fra varmen. Mine ligger næsten kun under lampen om natten og jeg har ikke mistet en eneste kylling  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2010, 11:58 »
det lyder til at det med badeværelset, måske ikke var helt gennem tænkt  :-\

støvet kan jeg leve med. er ikke så sippet på det området. men lugten...... når vi nu skal ha et romantisk karbad med vin og levende lys......  der er jeg sippet  ;)

og hvor får man så købt varmelampe billigst? og hvad koster en sådan? vi VIL altså prøve det her.  :D

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Juni , 2010, 12:43 »
Jeg har købt min lampe i Harald Nyborg... de har både lamper og pærer.
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Juni , 2010, 13:27 »
Vi har en varmeplade købt hos America,
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=486
Vi har 2 og de har fungeret upåklageligt!! De passer ned i en flyttekasse!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Juni , 2010, 13:42 »
takker  ;D

har en mand der elsker harald nyborg, så det er ikke helt umuligt at få han derind :-)

vi starter rugemaskinen i dag. har fået samlet de 20 æg jeg ville starte med. plus det løse....

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Juli , 2010, 19:05 »
i går var der gået 21 dage, og det kom 4 kyllinger  ;D

men hvor længe vare det så inden de resterende 9 klækker? ikke kommet nogle i dag  :'(
vi klarede selvfølgelig ikke at holde os væk mens de 4 kom ud, og havde låget åbent, men passet på at temperaturen aldrig kom under ca 32 grader i maskinen. kan de 5 graders forskel være skylden? det var aldrig længe ad gangen vi sad og kigget, så regnet med at temperaturen indeni æggene stadig var ganske så tæt på de 38 som det stod i vejledningen.

vi gik væk fra ideen om badeværelset, og købte en varmelampe. vi havde engang en fuglevoiler med et isoleret indendørs bur til. og i buret har vi lavet plads til de 4 kyllinger. med varmelampe i det ene hjørne og termostat sat til :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 17 Juli , 2010, 19:25 »
Problemet med det aabne laag er dels at temperaturen falder, men det vaerste er nok at fugtigheden falder. I skal hurtigst muligt soerge for at faaa fugtigheden bragt op. I kan f.eks. spraye vand eller laegge meget vaade svampe i rugemaskinen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 17 Juli , 2010, 19:34 »
Er I sikre på at æggene er befrugtet? Ellers kan I jo vente længe ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 17 Juli , 2010, 23:33 »