Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP - Lang klækning af hønseæg.  (Læst 1001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
HJÆLP - Lang klækning af hønseæg.
« Dato: 21 Juni , 2010, 09:48 »
Hejsa!
Jeg er snart den stolte moder til 15 små kyllinger, men jeg er dog ved at være en anelse nervøs pga. den lange ventetid.
I går aftes kl. 21 var vi hjemme, og der var hul på tre af æggene. Jeg var overbevist om at der ville være kyllinger her til morgen, men det var der ikke. I løbet af natten er der dog flere har fået lavet et lille hul. Så der er 10 ialt der er i gang. De pipper og det er helt fantastisk, men er usikker på om de kan klare klækningen selv. Den ene kylling fik kl. ca. 6 her til morgen så meget hul i æggeskallen at næbbet stikker ud, men der sker ikke rigtig mere. Jeg har hævet fugtigheden til ca. 65 og er opmærksom på temperaturen. Har faktisk begyndt at skrue ned for temp, for at bevare den rigtige temperatur - er det normalt i klækningsperioden? Men hvor længe skal jeg vente på at gøre et eller andet for at hjælpe dem? Hvis man da overhovedet kan??? Jeg håber der er nogle der har tid til at hjælpe en forhåbentlig meget snart kommende og meget nervøs mor :0) (Det er første gang jeg ruger ud, og synes det er så stort og fantastisk det der skal til at ske).
PS. Jeg lagde dem i rugemaskinen d. 1. juni kl. ca. 18.
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: HJÆLP - Lang klækning af hønseæg.
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2010, 10:00 »
Hejsa
Du kan roligt vente til i aften med at blive nervøs  ;) ;D Det tager ofte 24 timer for dem at komme ud.
Sååå giv tid og så kan du se i aften hvor mange der er kommet ud.
Men husk IKKE løfte låget når du kikker, så stopper klækningen ......

Så sid på hænderne og kik i kassen.  ;D ;D /o
 *k pøj pøj
P.S Jeg har også pip i maskinen som startede i går aftes  /o /o
P.P.S Velkommen til forum.......spørg og spørg, så kommer svaret som regel  <I <I <I <I
« Senest Redigeret: 21 Juni , 2010, 10:02 Fra Linda andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2010, 10:05 »
Jeg har også lagt mine æg i rugemaskinen d. 1. juni om aftenen..der er pt. kun hul på 1 æg..så ro på, det hele går efter planen ;)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2010, 10:20 »
Velkommen ud i lyset på forum, Charlotte  :D
Jeg kan se det er nogen tid siden du meldte dig ind her, så det er skønt at du "gi'r lyd" *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2010, 11:24 »
<I Velkommen til forum  <I
Jeg kan se du allerede har nogle gode svar. Det må du nok vænne dig til herinde  /o

Der er forskellige meninger om hvorvidt man selv skal pille ved æggeskallerne, men når klækningen ikke har taget længere tid så tag den med ro. 24 timer er ingenting, læste om en hvor der var 48 timer imellem den første fædigklækkede kylling og den sidste! Det var lidt vildt syntes jeg.

Jeg pillede selv skaller af for nogle rugninger siden og gør det ikke igen. Nu har jeg tre kyllinger i det kuld som bare er bagefter i udviklingen og den ene er født uden "GPS" antenner. Forstået på den måde at den bliver væk fra flokken 20 gange om dagen og står og pipper ynkeligt et sted til hønemor eller min hund hjælper den. Og det er den samme kylling, har givet den neglelak på den ene fod fordi jeg var i tvivl.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2010, 11:34 »
Min erfaring er at når man først har beg at pille, så må man blive ved, da luftfugtigheden falder hver gang man åbner maskinen.... /d

Ellers kan det tage optil et døgn og ligevel normalt ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2010, 13:41 »
Hej igen!  ;D
Tusind tak for de gode svar - jeg venter og kikker blot ned gennem "vinduet". Har ikke åbnet låget og gør det heller ikke før i mener herinde, at de ikke klarer den selv. Den lille kylling med næbbet fremme, er stadig ikke kommet videre. Men imellemtiden er der et par stykker mere der har fået hul i skallen. Nu tager jeg lige et par sorger på forskud og spørger - hvis f.eks. den lille kylling med næbbet fremme endnu ikke er nået videre i aften når jeg går i seng - skal jeg så alligvel lade den i stikken og gå i seng og prøve på at sove?
Forresten, i går aftes da jeg opdagede der var hul i nogle af skallerne, viste jeg det naturligvis til min mand og datter. Min mand synes det var frygtelig tragisk at vi ikke kunne transportere rugekassen med ind i soveværelset, så vi kunne "følge med" i nat.... tør da slet ikke tænke på hvis der ikke sker mere i dag - så ender de inde i dobbeltsengen  :-*
Ja, høns/kyllinger er bare skønt, og dejligt med et sted som her, hvor der er rigtig hurtig svar - det hjælper på nerverne  /o

Forresten Marianne, det er mig og dig der har mailet sammen tidligere ang. maran og araucaner !a
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk