Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit "engelske" eventyr  (Læst 2655 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Mit "engelske" eventyr
« Svar #15 Dato: 27 Juni , 2010, 09:31 »
I et engelsk haveblad så jeg engang nogle høns, der blev kaldt for 'Lavender Sussex' - altså lilla sussex-høns. Er der nogel af jer, der er stødt på et sted, hvor de kan købes hjem fra? Jeg er vild med lilla, så lilla høns...  /o
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #16 Dato: 30 Juni , 2010, 17:35 »
Lidt opdatering

Hvad køn bliver de to kyllinger.

Den lyse er dem der er født uden plet i nakken, og her er der kun 1 tilbage, en er død, var viklet ind i nogle græsstrå.

Den anden er dem der er født med nakke plet og de var mørkere ved fødslen, dem er der 7 stk af, så måske er det 1,7 eller 7,1.
Bud ønskes på kønnet.

Tommy

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #17 Dato: 30 Juni , 2010, 17:37 »
Det er bjergbestiger kyllinger.

Tommy

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 30 Juni , 2010, 17:43 »
Mit bud er at den lyse er en høne og den mørke en hane. Hvis de altså skal ende ud med at blive samme farvevariant.
Mvh Marianne

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #19 Dato: 30 Juni , 2010, 17:45 »
Hej

Det er samme race, så jeg håber ikke de mørke bliver haner.

Ud fra den lille smule kam jeg kan se, så har den lyse kyllinge den største kam.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 30 Juni , 2010, 17:48 »
Nej, det var jo ikke et ønskesvar - men så må vi da håbe, at kammen er mere retvisende! Krydser fingre for resultatet!  :D
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #21 Dato: 01 Juli , 2010, 00:25 »
Jeg synes normalt det er omvendt, de mørkeste bliver haner :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #22 Dato: 04 Juli , 2010, 23:40 »
Hej

Så er jeg kommet lidt nærme på hvad inderne bliver af køn

Som jeg kan se det idag så bliver det 1,7, den lyse har fået noget mere kam, desværre får den nok enkelt kam og ikke ærtekam som den ellers skulle have, de øvrig kyllinger har ingen tegn til kam endnu.

Nogle Maranerne er begyndt af få farve på ryg og skuldere, andre er stadig sorte, der er to med begyndende kam (haner) og resten har meget små kamme, så jeg håber på det bliver høner.

De har været med på dyrskuet på Brentved og interessen var store, de er meget livlige og var ved at flyve ud igennen tråden på volieren.

Tommy 

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #23 Dato: 10 Juli , 2010, 23:56 »
Hej

Så er Maran og inderne ved at vokse sig rigtig store og flotte, de sidder på pind om natten og jo højere jo bedre, om dagen går de samme i haven og får lidt grønt, de bevæger sig ikke så lang væk fra hønsegården.

Der er 8 Maran som jeg gerne snart skulle af med, jeg ved Lene har forspurt på nogle af dem og så er der en mere, men jeg kan ikke huske hvem og den PB som jeg havde fået, er desværre blevet slettet.
Der er to blå kobber og jeg tror der bliver to høner, hvis man skal tage efter størrelsen på kammen så bliver de sorte kobber 1 hane og 5 høner.

Indene ved jeg ikke rigtig med endnu, men jeg skal ikke beholde dem og da det nok bliver 1,7 så skal de nok fordeles hos flere opdrættere.

Mine "blå" silkekyllinger som også stammer fra England, se ikke helt så blå ud som jeg havde håbet, de bliver mere perlegrå vil jeg tro, så de for lov til at gå og hvis de bliver perlegrå så har jeg fået en ny farver i hønsehuset, en af dem bliver med skæg og de andre uden.

Tommy 

Susanne

• Gæst
« Svar #24 Dato: 11 Juli , 2010, 09:34 »
En dejlig beretning at følge med i  :D

Hvor har du da været heldig med fordelingen af haner og høner. Det kunne ligesågodt ha været omvendt.

Gætter på, det bliver utrolig nemt at komme af med dem du ikke selv vil ha  /o

GKV

• Gæst
« Svar #25 Dato: 11 Juli , 2010, 09:37 »
Jeg venter spændt på hvad du kommer frem til med de blå silker. Viben har jo tre kyllinger to med og en uden skæg. Lige fra starten har de virket meget lyse, ja de lignede til forveksling mine lavendelfarvede araucanere.Jeg skrev til opdrætteren og spurgte om de kunne være splash eller måske selfblue, men fik det svar at hun kun avlede rent blåt.Det kunne jeg ikke bruge til så meget, andet end at forvente at de så er splash.

Nu hvor de vokser til ligner de stadigvæk lavendel, men da vores erfaring jo kan ligge et meget lille sted er der for os kun at vente og se. Lyse er de, ligeså lyse som de to splash der går rundt, men de splash har jo de mørke pletter. Englænderne har ingen mørke pletter.

VH Gunni.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #26 Dato: 12 Juli , 2010, 11:16 »
Hej Gunni

Jeg vil tage lidt billeder af silkekyllingerne og så kan du se om de har samme farve.

Der kommer også lidt Maran billeder, De ligger i galleriet et sted.

Tommy

« Senest Redigeret: 12 Juli , 2010, 18:42 Fra Tommy Andersen »