Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp hjælp .. Hvad er normalt!!  (Læst 959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vellier

• Passiv bruger
Hjælp hjælp .. Hvad er normalt!!
« Dato: 19 Juni , 2010, 14:13 »
Har en skrukhøne (Wyandott) der har ligget på æg i 3 ugers tid, men der er desværre ikke kommet noget ud af dem. Købte derfor igår 3 daggamle kyllinger. Lod kassen stå i 1 time inden de blev lagt under hende- så hun kunne vænnes til deres pippen.
Syntes hun er lidt volsom, hun hakker efter dem hvis de går ud fra hendes vinger.( den ene har fået et hak i hovedet) Hun har ikke vist dem mad og vand endnu- og hun ligger selv og hakker lidt i høspåner..
Hvor meget er ok?? Vil nødigt at der sker de små kyllinger for meget last..
Vi har handlet som vi fik afvide, men dem vi købte den af, var nu ikke helt sikre, så måtte lige høre det fra en anden side..
På forhånd tak for hjælpen :)

Offline MortenSD

• Passiv bruger
Sv: Hjælp hjælp .. Hvad er normalt!!
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2010, 15:41 »
Har dog ikke selv prøvet det, men hvad jeg har læst mig til og hørt herinde, skal man putte dem under hende når det er aften/nat, så vil hun nok bedre tage imod dem når det bliver lyst igen, jeg skal selv prøve det her om 5 dage
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2010, 15:50 »
Prøv at sætte mad og vand helt hen foran hende. Hun er sikkert også selv sulten, så det kan være at det kan aflede hende så meget, at kyllingerne får lov at gå ud og spise. Så ser hun forhåbentlig at det er helt ok og at de kommer tilbage igen :D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2010, 15:55 »
Havde de nu klækket under hende ville der gerne have gået en dag eller 2 før hun ville gå ud med dem. Så måske sådan nogle adoptivbørn er en kende mere nysgerrig på verden end hun liiige syns de bør være  :)
Til en anden gang så put dem under hende inden hun står op om morgenen..gerne aftenen inden. Har du mulighed for så mørklæg hende og kyllingerne nu og vent og se til i morgen tidlig.

Men et hak i toppen på en uvorn kylling er altså en almen kendt opdragelsesmetode i hønsekredse så det helt almindeligt. Så du kan også bare holde øje med at ingen lider overlast og så se hvordan de går. Høns med egne kyllinger kan også hakke de små i større eller mindre grad.
Med venlig hilsen Søs

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2010, 16:00 »
Men et hak i toppen på en uvorn kylling er altså en almen kendt opdragelsesmetode i hønsekredse så det helt almindeligt. Så du kan også bare holde øje med at ingen lider overlast og så se hvordan de går. Høns med egne kyllinger kan også hakke de små i større eller mindre grad.

Ja, de ved tydeligvis ikke at revselsesretten er ophævet  <:
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2010, 21:38 »
Kan se du har fået nogle svar.
Jeg købte selv nogle daggamle kyllinger til min ene skruk. Jeg syntes også hun var rigelig hård ved dem. Tror det kan skyldes at disse kyllinger render rundt fra første minut. Måske har hønen svært ved at acceptere den "uro" direkte fra "klækketiden". På naturlig vis, ville helt nye kyllinger jo starte noget langsommere med at pile rundt. Tror bare det er en del af "opdragelsen".
Da min datter grædende sagde, at hønen ville hakke kyllingerne ihjel, satte jeg mig ud og holdt øje med "holdet". Jo, hønen "hakkede", men oftest var det bare et hurtigt "skub" kyllingen fik, så den kunne blive under hende. Det kunne se ud som et hak, men hun ramte altså lige ved siden af kyllingen.
Min høne går stadig og "opdrager" kyllinger, passer dem til UG, og elsker dem stadig højt (ser det ud til). 

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2010, 06:46 »
Velkommen på forum, Susanne  :D
Jeg kan se du har fået en masse gode råd, og nøjes med at *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vellier

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2010, 19:28 »
Tak for hjælpen alle sammen :) Dejligt med et sådan forum med prof. hjælp!  /o
Vi har desværre måtte tage dem fra, da hun ikke ville dem... Nu er varmelampen kommet i brug.. Men vi prøver igen en anden gang ;) Mange smil herfra