Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselopper! HJÆLP!  (Læst 21118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
Hønselopper! HJÆLP!
« Dato: 18 Juni , 2010, 13:54 »
Hej alle,

Mine høns har fået lopper og jeg er ved at blive fuldstændigt skør!  >:(
Det hele er levende, og jeg kan ikke samle æg uden at blive ædt op. Jeg får dem på en eller anden måde transporteret lopperne ind i huset, hvor de fortsætter med at spise mig og min datter. De hopper også på vores katte, der dog er blevet "dryppet i nakken", så dem hopper de forhåbentligt snart af.
I dag kom jeg hjem fra arbejde og var hjemme i 5 min, og det lykkedes mig at blive bidt 3 gange (og jeg havde ikke engang været inde i hønsehuset, kun en tur på græsplænen).
I går aftes gav jeg alle hønsene en omgang pudring med "Derisic", men jeg har aldrig prøvet det før, så jeg ved ikke om jeg fik pudret godt nok (jeg var i hvert fald selv ret pudret bagefter  ::))
Jeg pudrede også lidt inde i rugekasserne.
Men hvad pokker stiller man op? Jeg er snart klar til at brænde hele skidtet ned!  /d
Hjælp hjælp hjælp!

Mange hilsener
Maria

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Hønselopper! HJÆLP!
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2010, 14:01 »
Du gør rent i hele hønse-hytten. Alle revner og sprækker, Gerne med Virkon-S. Så sprøjter du med stald-chok.

Hønsene kan vaskes, hvis du synes. Ellers kan du efter behag sprøjte dem med utøjsspay, pudre dem, som du har gjort. Eller dryppe dem i nakken med frontline eller Stronghold (fås hos dyrlægen) De to sidste midler er de samme, somman bruger til hunde og katte. Du skal være opmærksom på, at man ikke ved, om giften går i æggene og i hvilket omfang. Der har tidligere været en debat herinde om brugen af disse produkter til høns - med både gode og dårlige erfaringer.

Jeg bruger det selv ved kalkben og fornylig også da skrukhønen fik lus. Jeg har ikke oplevet problemer - men det betyder jo ikke, at de ikke kan være der.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2010, 14:03 »
Hvad er Virkon-S?

VH Maria

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2010, 14:04 »
Virkon-S er et desinfektionsmiddel, du blander med vand. Det er lyserødt, effektivt og kræver gummihandsker. Du kan få det på de fleste foderstoffer - eller bestille det på nettet v. America-Thisted.

Og ellers kan sæbevand også gøre en forskel!

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2010, 14:20 »
Du mener altså ikke, at det er nok at jeg har pudret lidt i redekasserne?

Vil hønselopperne der er kommet med ind i vores hus dø af sig selv i løbet af et par dage?

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2010, 14:21 »
Hej Maria

Det er slet ikke nok, lopperne kan gemme sig overalt i og omkring hønsehuset.

Hønselopper - eller fuglelopper - kan ikke leve på mennesker, så de vil ikke genere Jer mere, når I ikke længere tager dem med ind fra hønsehuset.
Mvh Marianne

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2010, 14:23 »
Hmm... pis...  :o Troede mit besvær var overstået.
Jeg må jo hellere afsted og købe rengøringsmidler og fluespray.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2010, 14:25 »
Der er nok ikke andet at gøre. God arbejdslyst  /o
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2010, 14:49 »
Øv, øv, øv!
God arbejdslyst
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

pylle pylle

• Gæst
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2010, 14:54 »
giv dem chock 2 gange, med en uges mellemrum, giv dem droplop fra america i nakken, og giv dem så hvidløg fra america i vandet.. så flytter lopperne ret hurtigt!

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2010, 14:55 »
ALtså skal jeg sprøjte hønsene med det der stald chock?

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2010, 14:57 »
Du kan købe noget der hedder droplop ved america thisted, det er meget effektivt og skal bare dryppes på deres hud.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2010, 16:29 »
Puha sikken en omgang. Det er jo temmelig svært at skure et hønsehus indvendig... Det endte med at jeg pjaskede det der virkon s ud over siddepinde og gulv og redekasser, og herefter sprøjtede jeg med en pyrithin indholdig flue/hvepsespray - føj for pokker! Måske gav jeg den lidt for meget gas! Adr...
Hvornår må hønsene komme tilbage i huset, og hvad skal jeg tage højde for efter sådan en omgang?
Skal jeg gentage behandling af huset efter 14 dage, som jeg skal pudre efter?

vh Maria

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2010, 18:14 »
Sådan bare til alm. info.  ::)

Virkon S er kun til desinfektion EFTER rengøring, det er ikke et rengøringsmiddel !!

Hønsehuset skal rengøres, vaskes rent (brun sæbe kan anvendes) og bagefter kan man lave en desinficering med Virkon S for at slå forskellige virus, bakterier og svampe ned, en grundig rengøring med efterfølgene kalkning kan også anvendes da kalk er stærkt ætsene (pas på øjnene under kalkning).

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #14 Dato: 18 Juni , 2010, 21:43 »
Nå for pokker... Jamen så huset have en gang brun sæbe i morgen... Men sikke et cirkus... Det der chok spray - tager det ikke bare det hele?

vh Maria