Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skæv tå  (Læst 6761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
Skæv tå
« Dato: 17 Juni , 2010, 09:19 »
En af mine 3 mdr gamle kyllinger har en skæv tå.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, kan det skyldes forkert temperatur under rugningen. (maskin udrugede)
Men mit spørgsmål er, kan jeg alligevel bruge dyret til at avle på? den kan sikkert ikke udstilles, men da det endelig er lykkedes mig at få en ren gul kylling, ville jeg gerne kunne avle videre på den uanset om den blir en hane eller høne. <A
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

karina dj

• Gæst
Sv: Skæv tå
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2010, 09:24 »
Jeg følger med her...har nemli osse et par med skæve tæer som jeg gerne vil avle videre på  ::)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2010, 09:39 »
HVIS det skyldes forkert temperatur, kan jeg ikke forstille mig, at det er arveligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2010, 09:48 »
Der bliver jo sagt at skæve/krøllede/forkrøblede tæer kan skyldes forkert varme i maskinen, men jeg er overbevist om, at det også er/kan være arveligt.

Jeg har ruget en del forskellige kyllinger ud i min maskine (som ikke er 100 % stabil) dette forår, men de eneste, som har haft forkrøblede tæer, er nogle blomsterkyllinger, hvor 60% havde skæve tæer. To af dem så slemt at jeg har aflivet dem. Den sidste går jeg stadig og lurer lidt på, de er kun knap 2 uger gamle. Der klækkede kyllinger af anden race i samme klækning, med de fineste tæer. Bortset fra en enkelt araucana, som jeg havde engang, er det kun hos blomsterhønsene jeg har oplevet skæve tæer.
Mvh Marianne

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 17 Juni , 2010, 09:51 »
Det er osse blomster hos mig der har de skæve tæer...hmm!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2010, 20:58 »
De kan også få skæve tæer af for varmt sand under varmelampen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2010, 21:08 »
Kyllingerne kan også få skæve tæer hvis forældre dyrene har mangel på B2-vitamin (Riboflavin).

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2010, 23:30 »
Men - har lige googlet B2 vitamin - er det særligt sandsynligt at høns mangler dette vitamin?

*Højeste indhold af B2-vitamin findes i lever og nyrer, men de vigtigste kilder i danskernes kost er mejeriprodukter, fuldkornsprodukter, kød, blad-grønt, bælgfrugter og fisk.*

Kornfoder og grønt står vel højt på langt de fleste høns' menu..?
Mvh Marianne

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2010, 09:36 »
Det er godt nok ærgeligt, når det nu lige er en ren gul kylling.
Men du kan da selvfølgelig prøve lykken og håbe på at det ikke er arveligt, så du måske kan få rene gule kyllinger fra den  /o

Jeg har desværre også en lille kylling med en skæv tå  /d Den er to dage gammel nu og er utrolig livskraftig,  så jeg har lidt ondt ved at skulle aflive den  <W
Den har desværre lidt svært ved at gå  /d
Det er, sjovt nok, også en blomsterkylling, som er udruget i en 100 % stabil motorruger og den er den eneste med problemer af de kyllinger som jeg har udruget.
Men er det forsvarligt at lade den leve ?

3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #9 Dato: 19 Juni , 2010, 10:02 »
Hmmmm, jeg kan også melde mig under fanerne - og også her er den gal med blomsterkyllingerne /d Jeg tror ikke det er en rugefejl, for jeg fik også et par stykker med skæve tæer i den seneste rugning i vidundermaskinen (R-COM pro), og der var intet med Maranerne i samme maskine.
Selvom jeg har sorteret hårdt i dyrene inden videre avl (skæve tæer=grydesteg), så er der alligevel en enkelt høne med skæve tæer i flokken. Dvs. jeg ved fra tidligere noter, at en af dem havde skæve tæer som kylling, men kræet voksede fra de skæve tæer - og så kunne jeg ikke længere identificere den. Så måske er det denne høne som har givet det videre til et par af kyllingerne...
Som hønsenes madmor VED jeg at det ikke er Riboflavin-mangel og mine kyllinger går aldrig på sand.

Pudsigt at det lyder til generelt at være et blomsterproblem  ??? Hvis man kigger nærmere på mit profilbillede, så kan man se skæve tæer på kyllingen til højre:

Her er en større teenagehane med skæve tæer:

Det skal lige siges at det ikke ser ud til at hæmme hønsene at have skæve tæer, de skraber lystigt rundt i hønsegården alligevel. Men her ender de altså i gryden - før eller siden  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2010, 10:08 »
Det er så heldigvis ikke i alle stammer de skæve tæer findes...
Mvh Marianne

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 19 Juni , 2010, 10:11 »
Jeg har ud af en rugning, der resulterede i 24 kyllinger af 4 forskellige racer, fået 4 med skæve tæer. Det er 4 ud af 6 araucanakyllinger (den ene har senere rettet sig) og ingen andre fejler noget :-\
Det ser ud til at de klarer sig fint, så indtil videre får de lov at leve. De er heldigvis alle haner, så de ender i gryden før eller siden...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #12 Dato: 19 Juni , 2010, 10:20 »
Det er så heldigvis ikke i alle stammer de skæve tæer findes...

Jeg tror du har ret, Marianne - der var ingen kyllinger med skæve tæer fra mine fynske rugeæg  *l

Jeg vil også lige sige - jeg er hverken klog på genetik eller hønseavl, alt hvad jeg skriver skal læses som en lægkvindes betragtninger og lommefilosofi  ;) Men jeg tror jeg vil aflive de skævtåede meget tidligere i fremtiden, så der ikke er en som kan vokse fra det (i hvertfald det synlige) og alligevel give det videre til kyllingerne. Ved som sagt ikke om det er dét der sker, men jeg vil prøve at udelukke de forskellige faktorer en for en....

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.