Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns + unger - bare uden hane?  (Læst 3449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Terp

• Passiv bruger
  • ...
Høns + unger - bare uden hane?
« Dato: 15 Juni , 2010, 08:52 »
Ja, jeg sad lige igår aftes og læste en bog om høns, for lige at få noget mere viden. :)
Men så faldte jeg over "Kyllinger - også uden hane".  ???
Det stod noget med, at man bare skulle sørge for at hønen rugede på sine æg MINDST 10 dage, og så sætte sine daggamle kyllinger forsigtigt ind under hende, så ville hun tro det var hende egne.  :D(de kyllinger man så havde fået fra maskinen, eller købt fra anden ejer.)

Men mit spørgsmål er så, hvordan ville man kunne få hende til det? :)
Hvis hun ikke er blevet parret, er hun vel ikke i "stemning" til at blive ligende og ruge på æg, der ikke er befrugtede?
Jeg søger virkelig viden om det her, for hvis det er noget der kan lade sig gøre, er det jeg skal prøve om et år, eller 2. :)

Mvh. Frederik
~ Frederik Korsgaard.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Høns + unger - bare uden hane?
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2010, 09:00 »
Det kommer an på, om du har en høne, som vil lægge sig skruk. Det er helt uafhængigt af, om du har en hane - men nogle racer har større tendens til at skrukke end andre.

Så hvis der er en der lægger sig, kan du prøve tricket!  Og du vil få en lykkelig høne...  :)
Mvh Marianne

Offline Terp

• Passiv bruger
  • ...
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2010, 09:02 »
Ja, det skal prøves. :)
Men så dum, kan en høne da heller ikke være. :(

Mvh. Frederik
~ Frederik Korsgaard.

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2010, 09:28 »
Høns er ikke dumme. Men regning og matematik, er nok ikke en af deres spidskompetencer. Derfor er disciplinen, at kunne tælle antal dage, man har ruget, ikke dét høns er mest kendt for.

Så jo, du kan sagten få en høne til at tro, hun har ruget i 21 dage, hvis du lægger daggamle kyllinger ind under hende om natten. Lusk dem stille og rolig ind under hende, én for én i en lukket hånd.

Du kan få fornemmelsen af, om det er en stabil skruk, hvis hun er meget "hysterisk" - skriger op og hæver vingerne, når du nærmer dig hende. Bliver hun liggende og ligner en hypnotiseret, selvom du løfter hende af reden, render hun  ingen steder, når kyllingerne endelig kommer. Held og lykke med forsøget /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2010, 11:02 »
Høns ved ikke, at der kræves en hane for at få befrugtede æg. Det, der trigger hønsenes rugetrang, er synet af en rede med æg. I stedet for at få maskinudrugede kyllinger, kan man også lægge befrugtede æg under en skruk, så hun vitterligt ruger dem ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk