Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål fra en nybegynder  (Læst 7691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bhsand

• Passiv bruger
Spørgsmål fra en nybegynder
« Dato: 14 Juni , 2010, 21:52 »
Hej,

Jeg er ved at få overtalt konen til at vi skal have høns. Jeg har planlagt hus og løbegård, men har endnu ikke bygget.

Jeg har lånt bøger om emnet, men kan ikke finde ud af hvilken race jeg skal have. Vi er en familie med to børn og en labrador. Det er ambitionen, at hønsene somme tider skal kunne gå frit i haven - hvordan er det egentlig med hund?

Jeg tror jeg er faldet for dværg wyandotter, men kan sagtens "overtales" til andet. Jeg tænker også lidt på, at æggene fra dværghøns ikke er MEGET små? Er de sorte wyandottere svære at få fat i? Hvad koster de mon?

Jeg tror, da det formentlig er nemmest, at vi vil have hønniker - selvom det kunne være rigtig sjovt - ikke mindst for børnene - med daggamle kyllinger. Hvad kræver det?

MVH
Brian

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2010, 21:55 »
Altså mine høns render rundt med min rottweiler:) Og 7 katte....
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2010, 22:01 »
Hej Brian

Jeg er også nybegynder, og selv om mange fraråder at vælge daggamle kyllinger, så har jeg selv haft stor glæde af de små dunbolde jeg købte i april. 10 stk. daggamle marankyllinger, som nu er 8 uger, og alle 10 har det fint. Det er vældig hyggeligt at følge kyllingerne i deres opvækst, men det kræver selvfølgelig en varmelampe og et sted de kan gå i de første uger. Fordelen ved at følge kyllingerne er helt klart, at de bliver fuldstændig tamme. Mine hopper gladeligt op på skødet for at tigge hønseguf  *e

Så vidt jeg ved er æggene fra dværghøns kun ca. 30 g store. Lige i underkanten til mig. Dog er mange glade for dværghønseæg, og jeg kender en der laver pandekager hver uge til sine børn, af de mange små æg :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2010, 22:05 »
Velkommen her på Forum :)
Du kan få meget god information ved at se gamle kommentarer på lignende spørgsmål.
Jeg vil også anbefale min bibel der hedder " Den store hønsebog" den beskriver de forskellige racer samt alt hvad der er værd at vide om fjerkræs mht hus, fodder, pleje o.s.v.

Vi har en labrador hvalp på 11 måneder. Sidste efterår legede hun med nogle høns så de døde af træthed. I år kan hun stadig ikke lades allene med høns da hun fristes. Men det er dog blevet bedre, så jeg håber at hun til næste år er mere stabil så mine høns også kan gå tryg i haven uden at risikere at skulle lege med en labrador.

Held og lykke med jeres hønseprojekt der helt sikkert vil give mange glæder til både voksne og børn.  :)
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2010, 22:22 »
hej det du siger  med størelsen på ægene der er kun 5/10 gram forskæld på et dverg wanedot æg og et fra en stor høne

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2010, 22:24 »
Vil man gerne ha dværghøns og et godt stort æg..kan man vælge dværgwelsumer..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Mikkel d

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2010, 22:32 »
hejsa

hund det er ikke noget problem. for når den først haar lært det så gør den ikke hønsene noget  :D. jeg har selv en kleiner münsterlender (som er en jagt raace) den er mere bange for dværghønsene end de er for den. engang har jeg glem at den var med inde i hønsehuset og var gået da jeg så lige pludselig kom i tanken om at den var væk  :o ledte jeg over alt men jeg kunne bare ikke finde den men da jeg så så i hønsehuset sad den bare der og ventede ::). den har oogså engang selv gået ind i hønsegården for at grave (jeg havde glemt at lukke) men den gør ikke hønsene noget.
så din hund skal "bare" have det at vide et par gange  ;D
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2010, 14:59 »
Velkommen...

Selvfølgelig skal i ha dv. wyandotter, jeg selv har ikke et sekund fortrudt valget  /o
Æggestr? Mine vejer 45-50 gr i gennemsnittet og dem i brugsen vejer ca 60 gr, tilgengæld består dværg æg nærmest af 90% blomme (dette er dog ikke videnskabeligt bevist her på matriklen)  ;D

Så kan man jo få dotterne i et væld af farver, se evt mit galleri (jeg har 4 forskellige farver)

Tja, daggamle kyllinger er helt urimelig søde at se på, men jeg har det nu bedst med at kyllingerne har en mor til at holde øje med dem. Man kan jo altid købe nogle kyllinger hvis man får en skruk senere hen. Og så er der jo det at der går ½ år inden man så får æg også...

Men de kræver vel ikke andet end et lille bur med varmelampe, så skal man selvfølgelig hjælpe dem med at få vist hvor foderet og vandet regelmæssigt den første tid, så man er sikker på de får nok.

Wyandotters temp passer utrolig godt med børn, de farer ikke sådan lige op hvis der kommer en pludselig bevægelse eller larm...

Det var vist min salgstale  ;)

Held og Lykke

ps Byg nu stort nok, det griber om sig  ;D
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2010, 15:18 »

Så kan man jo få dotterne i et væld af farver, se evt mit galleri (jeg har 4 forskellige farver)

åhr smelte smelte, de er sgisme fine. Hvad hedder den farve, dine dotter på billede 3 og 9 har?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2010, 15:51 »
Ja og så er de 2 de sødeste også  ::)

Nr 3 er "cirkus prinsessen" prinsesse i daglig tale, hun er guld / hvidrandet
Nr 9 er "lille kylle" (meget originalt) var meget mindre end de andre og løb altid ind i problemer, mest selvforskyldt ;)
hun er guld / sortrandet
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2010, 16:15 »
Velkommen på forum, Brian  :D
Dværgwyandotter er et rigtigt godt valg til en nybegynder og til børn, de er utrolig tillidsfulde og rolige, og flyver stort set ikke. De lægger pæne store æg, de fleste af mine ligger på 46-49 g. Flemming Schiøtte har et skema i sin bog "Det rimelige hønsehold". FS skriver at den lødigste æggestørrelse ligger på 40-45 g, hvis man da ikke vil gå over til de små dværghønseæg. I den tabel, der er i bogen ses, at æg på 30 g har en blomme på 40 % af vægten og så falder det stille og roligt; det største æg, han skriver om er på 65 g og har en blomme på 29,2 % af vægten.
Held og lykke med verdens hyggeligste hobby *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Juni , 2010, 17:25 »
Tak Marianne, det var det jeg mente  ;D

Med venlig hilsen

Mai-Britt

Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline bhsand

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Juni , 2010, 21:59 »
Hej igen,

Tak for alle Jeres svar. Nu er jeg ret overbevist om dværgwyandotter er noget for os - de er også virkelig smukke, og det lyder jo rigtig fint med den ægstørrelse (og farven ikke mindste).

Det næste spørgsmål der presser sig på er mht. foder. Jeg har læst en del, men er kun blevet mere forvirret: Hønsekornsblanding, tilskudspiller, æglægningsfoder, fuldfoderpiller, dværghønseblanding, skaller, grit, kul... Derudover mineraler, vitaminer og grønt. :-\ ???

Hvad og hvor meget giver I Jeres høns?

Hilsen
Brian

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 15 Juni , 2010, 22:28 »
Mine får æglægningsfoder, desuden får den en blanding af hvede, majs, dari og lidt solsikkefrø. Endelig får de diverse fra køkkenet og hønseguf, og så finder de selv alverdens ting i haven.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 15 Juni , 2010, 22:29 »
Kig også på Orpington. Det er normalt stille og rolige dyr og findes i flere farver. De er kendetegnet ved en meget fyldig fjerdragt med et flot 'skørt'.
For stor størrelse ligger ægvægten på ca 55 g.

Men check også 'Leksikon' under 'Racebeskrivelse' i den blå bjælke ovenover (lige under 'F' i Forum).

De fleste hunde kan lære at respektere fjerkræ, men for nogle kan det godt kræve en del træning. Min Grand Danois går med mig i hønsehuset. Han kunne ikke drømme om at gøre hønsene fortræd. Til gengæld er han svær at holde fra hønsel...

Af foder bruger jeg en blanding af hvede og æglægningspiller i forholdet 3/1. Jeg tilsætter en lille smule knuste østersskaller til blandingen. Grit og småsten finder hønsene selv i hønsegården.

Herudover får de dagligt grønt, primært i form af mælkebøtter og plukket græs, i den del af året hvor dette er tilgængeligt. Og så får de vegetabilsk affald/rester fra køkkenet. Og endelig hønseguf (opskrift under 'Artikler om foder' i spalten yderst til venstre) når jeg har tid, hønseguf bliver tilsat Vispumin som er et vitamintilskud.

Rigtig god fornøjelse, og pas på Feberen. :D
Mvh
Erik Andersen