Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal jeg gøre??  (Læst 4456 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Hvad skal jeg gøre??
« Dato: 13 Juni , 2010, 20:52 »
Hej
Jeg har før skrevet om at en af mine fodbefjerede dværge har haft problemer med vejrtrækningen. Her i aften var den så helt gal. Når jeg løfter den op åbner den bare næbbet og man kan høre vejrtrækningen meget tydeligt. Jeg har før prøvet at give saltsyre i drikkevandet fordi jeg mente at det var gabesyge og jeg syntes faktisk at det forsvandt helt og den begyndte at lægge lidt æg igen. Jeg prøvede det igen for et stykke tid siden, men der er ikke noget der har hjulpet. Hvad kan der være galt.
Den har heller ikke lagt æg meget længe.
Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe for jeg har ikke lyst til at aflive den  :(

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvad skal jeg gøre??
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2010, 21:03 »
Hvordan er dens lort?? er hønen afmagret?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2010, 21:06 »
Det lyder meget som min den ene høne har (haft) det. Jeg behandler mod gabesyge, og der er muligvis bedring. Tror ikke det er nok kun med saltsyrekuren, hvis den er så hårdt angrebet som det lyder.

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2010, 22:27 »
Den spiser og drikker og klatterne er også fine. Jeg prøver saltsyrekuren EN gang til og så må jeg vidst prøve noget andet hvis det ikke virker. Men kan det være andet end gabesyge. Vi snakkede nemlig med dyrlægen og han mente ikke at det var gabesyge fordi mine høns kun er et år gamle. Det plejer at vise sig på ældre høns.

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2010, 22:40 »
Tror der er delte meninger blandt dyrlæger, om gabesyge og hvilken alder der rammes . I "Dyrlægevagten" kan man læse lidt om gabesyge, hvor der står at det især er helt unge fugle der får symptomer. Jeg gad gerne at kunne vise linket, men jeg er bare for uvidende i pc, til jeg kan.
Min høne er 5 år gammel. Der er vist ingen regler uden undtagelser ved sygdom ;)
Har også et andet sted læst, at høns også kan lave gabebevægelser ved smerter og ubehag. Så det kan sagtens, som du selv er inde på, være tusind andre ting. Håber du finder ud af hvad hun fejler *t God bedring med hønen /o

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2010, 06:56 »

Linket til dyrlægevagten er her:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=943/sprog=1/grp=5/menu=3/

Når din høne har det så dårligt Johan, så skal du nok meget hurtigt i gang med at gøre noget.
Jeg tror ikke, at saltsyren vil kunne gøre det. Det er ikke ret længe siden, at du prøvede det sidst.

Unge høns kan desværre sagtens få gabesyge. Jeg er dog noget i tvivl om det rent faktisk er det, hun fejler. Jeg tror du må en tur omkring dyrlægen. Du kunne jo evt. konsultere en anden dyrlæge, end ham du talte med sidste gang. Prisen på omkring 500 kr er nok meget rigtig. Jeg har betalt 425 de gange, jeg har været til dyrlæge med en høne.

Hvis du kigger lidt rundt i dyrlægevagtens liste om sygdomme, kan det være, at du finder noget, som passer til de symtomer, din høne har. Hun kunne også have en betændelse i luftvejene. Den kan være længe undervejs...og så er det penicillin du skal have til hende.

Jeg ville tage høne og nogle klatter fra hende og skynde mig til dyrlægen. Det er dejligt, at du er så opmærksom på dine dyr Johan. Pøj, pøj med hende.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

johan10

• Gæst
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2010, 07:57 »
Men er der en logisk forklaring på hvorfor den kun gør det når man løfter den op?  ??? Når den går på jorden er der jo slet ikke noget.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2010, 08:08 »
Jeg har bemærket, at når høns stresser lidt, f.eks. når de bliver håndteret, bruger de meget at sidder og nærmest gispe efter vejret med åbent næb.
Er din høne vant til at være i hænder?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2010, 09:51 »
Men er der en logisk forklaring på hvorfor den kun gør det når man løfter den op?  ??? Når den går på jorden er der jo slet ikke noget.

Altså...hvis den kun gør det, når du tager den op, så tror jeg som Marianne, at du ikke skal være bekymret.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

johan10

• Gæst
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2010, 11:09 »
Ja den er vant til at blive taget op. Jeg venter bare og ser så. :-\