Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider  (Læst 25539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #15 Dato: 13 Juni , 2010, 13:09 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9959.0

Læs beretningen her, den kan ikke vises for tit. HUSK at læsket kalk bliver brugt når f.eks kvæg nedslagtes p.gr.a. sygdom, måske ikke i DK nu om dage, men i England under mund-og klovsygen.

VH Gunni.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 13 Juni , 2010, 14:15 »
Rolig nu,,,, Læsket kalk er ikke livsfarligt, der er vel ingen der drikker det.
Nu har man i DK kalket bygninger i århundreder, og der er nok nogen der har gjort sig deres erfaringer,,,, der er ingen grund til panik når man kalker, sørg for at have briller på hvis du kalker højt hvor der er fare for at få det i øjnene, det svier og skal skylles og så går det over.

Børn skal naturligvis holdes væk fra kalk, men det skal de også fra maling, græs slåmaskinen og elkedlen så det kan ikke komme bag på nogen.

Ind imellem piskes der en stemning op så ingen tør gøre noget af skræk for at det går galt.

Det er hyggeligt at kalke, det går hurtigt og bliver et flot resultat, og så er man af med utøjet i huset fordi det tynde kalk kan komme ind i alle sprækker.

Når det er tørt kan høsene flytte ind i deres flotte nymalede hjem, giv sidepindende en tur også.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

• Gæst
« Svar #17 Dato: 13 Juni , 2010, 14:42 »
Nå, nå, nå ,nå, blev det opfattet på den måde? Det var skam ikke meningen. Selv har jeg kalket hvert år siden 1975 uden at komme til skade, men det var måske, fordi jeg fik at vide, at jeg skulle være lidt forsigtig, ligesom med så mange andre forhold her i tilværelsen.

Gunni.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 13 Juni , 2010, 18:49 »
Nå, så holdt min formodning stik. Havde aftalt med en at han skulle gøre en ende på min hønes lidelser, men hun døde forinden, det lille pus. Ikke lige min dag idag, eller hendes. Håber hun får hygget sig i hønse himlen med den anden vi mistede sidste år. Og så er det ellers igang med operation "blodmider væk NU" rengøring i morgen.

Knus til jer alle

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 13 Juni , 2010, 19:03 »
undskyld, jeg er helt ny hønseholder. så endnu et spørgsmål, det hønsehus vi har overtaget er temmeligt beskidt. Jeg formoder vi skal rengøre for spindelsvæv og snask før jeg kalker? Og jeg skal vel sprøjte med shock forinden så at kalkningen er kronen på værket? Bedrøvelige hilsner fra Pia

Jeg formoder at mine høns skal være i mit store skur indtil der er kalket? For at undgå at de får mider igen. De har dem nemlig på sig hele tiden. Og de skal så også sprøjtes med shock og des lige. Og ellers fodres dagligt med hvidløg. Lyder det som en god plan? Hilsen Pia.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #20 Dato: 13 Juni , 2010, 19:51 »
Ja du skal feje ned og muge ud inden du kalker  /o
Bare giv det hele der inde en god tur med kalk kosten.
Når du har så mange krible krable så kan du ikke gøre noget forkert. Det tager de fleste små krible krabler  ;D ;D
Det vil som du skriver være en god ide at have hønsene i et andet rum så længe du rumsterer med deres hus.
Når der er kalket , kommet noget nyt strøelse i redekasserne og på gulvet------så giv redekasserne en god pift med stald chok.
Tag hver høne og giv dem en pift af stald chok under hver vinge samt en i rumpætten  :o 8)
Så skulle du gerne være godt på vej. /o
Måske du skal give dem alle et pift mere om en uge for at tage de æg som klækker .

Hvidløg er godt at give dem en gang om ugen, forebyggende  ;)

Pøj pøj
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #21 Dato: 13 Juni , 2010, 20:03 »
Hvis dit hønsehus er et selvstændigt hus, så ville jeg tage højtryksrenseren og spule alt skidtet ud  /o det rykker og så igang med kalken, det er bedst hvisdu gør det på en solskinsdag så tørre det hele hurtigt og hønsene kan komme i seng til tiden   ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 13 Juni , 2010, 22:00 »
Tusinde tak for jeres svar. Jeg er jo på job i morgen og så bagefter ud og købe det som bruges skal og så hjem og ordne. Jeg skal jo starte nu af hensyn til hønsene så de ikke lider samme skæbne som hende jeg lige mistede. Har desværre ingen højtryks renser og ej heller solskin, men forstår hvad du mener. Det er jo bare at gå i gang.

Hilsen Pia

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 14 Juni , 2010, 05:58 »
Æv, Pia, hvor er det træls for dig. Jeg var turen igennem for et par år siden, det nåede heldigvis ikke at gå så galt, at jeg mistede dy, men det var en ordentlig omgang med rengøring osv.
Du kan læse om, hvordan jeg gjorde her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2185.0
Jeg var desværre ikke særlig meget på forum i går, fordi vi havde gæster, derfor det sene svar  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 14 Juni , 2010, 15:58 »
Hej Marianne, jeg gik også og ventede på svar fra dig, da du skrev så meget godt sidst. Og jeg var i vildrede om jeg skulle fortsætte med at forsøge at holde liv i min høne, men den bukkede under mens jeg var væk. Og ligesom sidst tænker jeg, hvorfor gjorde jeg ikke sådan og sådan. Og hvorfor hulen fik jeg ikke kigget ordentligt efter i fjerdragten og hvorfor fandt dyrlægen intet. Og hvorfor livede den pludseligt op som om den var frisk igen. Dog var brystet stadig rødt og bart. Jeg slår mig selv i hovedet over at den har lidt pga min uvidenhed. Jeg er ked af det. Og her kørte jeg igen til Skibby, sådan ca 70 km frem og tilbage med en regning at betale, uden lægen kiggede efter mider. Han burde vide det synes jeg. Jeg havde kunne rede hende og de andre havde måske undgået det såfrem. Men måske de har haft det fra overtagelsen. De er nemlig alle steder og de er også på dyrene om dagen, kravler rundt.
Jeg vil læse hvordan du har gjort. og så melder jeg tilbage. Alt andet lige trænger huset virkeligt til en ordentlig omgang.
Og så vil jeg lige spørge om de mider går på mennesker? Min søns far er jo forståeligt bekymret:-)

Mange hilsner fra Pia

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 14 Juni , 2010, 16:01 »
Og  tak til jer alle med de gode svar. Kan næsten ikke vente med at få kæmpet med de kryb. Skal også lige have fjernet det hvepsebo, som hænger i hønsehuset, før de stikker os alle her i kampens hede.

Hilsen Pia

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 14 Juni , 2010, 16:14 »
Kan man egentlig kalke på træ ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 14 Juni , 2010, 16:15 »
Og Linda... skal jeg både bruge stald chok og insektfri spray? en talte også om at vaske hønsene i specielt shampo??? Hilsen Pia

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 14 Juni , 2010, 16:37 »
Kan man egentlig kalke på træ ??

Sagtens ! Før i tiden var alt inventar i svinehuse, hestestalde og kostalde lavet af træ, og blev kalket med jævne mellemrum, så fat du bare kalkkosten  ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 14 Juni , 2010, 16:43 »
Hvis man så begynder om morgen og vejret er tørt og varmt, hvornår må/kan dyrene så komme ind igen ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub