Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den forkerte mor blev dens død...  (Læst 3698 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Den forkerte mor blev dens død...
« Dato: 12 Juni , 2010, 08:58 »
Tror ikke at jeg har nerver til at have kyllinger....  ???

I går var jeg ude i hønsegården 10 gange på 4 timer, kyllingerne blev skilt fra Deres mor, 2 var kommet ned i gården og 2 sad oppe... så jeg måtte ud og sætte dem op... På et tidspunkt var kyllingerne så forvirret at de lagde sig inden under den "forkerte mor".....

Hun lå jo bare der og lagde æg, og så varm ud, men hun skulle da ikke nyde noget af at have kyllinger liggende under sig, den ene nåede jeg at "rede" den anden fik en hård medfart... og den er nu død her til morgen  :(

De 2 andre høns kan ellers godt lade kyllingerne være HVIS de bare holder sig væk fra at vil putte med dem..

Nu har jeg set at kyllingerne selv kan gå ned af slisken - så tror bare de bliver nede i gården - selvom det er koldt, men Deres mor ligger jo og varmer dem nede i gården, gården er overdækket, men uhaa det er jo koldt.

Tror I halm er en godt ide at ligge nede i hønsegården? tænker det varmer lidt..

Åhh håber sådan de 3 sidste overlever..  *k
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Den forkerte mor blev dens død...
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2010, 09:01 »
Har du ikke mulighed for at sætte kyllinger + mor for sig selv ?
Gammelt kaninbur med intermistisk løbegård eller afskærme noget af hønsegården så de har et område for sig selv og så en kasse/ balje men indgangshul og så med halm i bunden de kan søge ly i for vejr og vind ?

Med venlig hilsen Søs

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2010, 09:07 »
Det er ting der sker, op på hesten igen!  :)
Det er ikke nomalt at alle overlever, jeg købte 15 kyllinger og nu har jeg kun 12. Og de er bare døde fordi de var svage..
Jeg syntes kun det er godt at du kigger i sær når du nok har lugtet lunten! /o
Men ellers ville jeg sige lige som søs rose.

Emma

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2010, 09:40 »
Jeg tror ikke, du behøver at være bange for at de fryser, når skrukken varmer dem udenfor, for de kravler nærmest op i dunene på hende, så de får ikke en gang kolde tæer. Mine skrukker opholder sig mest udenfor med kyllingerne, selv i går, hvor det nærmest regnede uafbrudt hele dagen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2010, 10:39 »
Tak  :D

Nu har jeg sat mand og børn igang med at bygge et hus til Snehvide og hendes 3 kyllinger. Hyggeligt projekt sådan en lørdag formiddag  /o

De vil bygge et hus hvor hun både kan være inde og ude med sine kyllinger - og ja, det bliver lukket hele vejen rundet med trådnet - vi skal ikke have ræve besøg.

Huset kommer til at stå på græsset, ved siden af vores store hønsehus..

Jeg tror det bliver en rigtig god løsning...

Men puha - det var lige før jeg fik en klump i halsen da den lille kylling lå og var halv-død i mine hænder i morges..
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2010, 10:58 »
Det er ikke altid godt at ruge kyllinger i flokken, sommetider går det godt og andre gange mister man kyllinger, så for mig at se er det altid en god ide at mor og kyller er for sig selv til de har fundet hinanden og kyllerne ikke tager fejl af hvem der er deres mor.
Det er en rigtig god ide med et skrukhus så kan man sove roligt når mor og børn er uden for fare.
Høns kan virkelig være nogle sataner, selvom de også er søde. ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2010, 13:32 »
Vi mistede en lille kylling i går, fordi mor skruk gik fra dem, da det var sengetid, og de ikke selv kunne komme ind i huset. Vi havde egentlig forventet, hun blev ude hos dem til vi kom og hjalp, men det gjorde hun altså ikke!
Så jeg synes, det lyder som en super ide med et kyllinge venligt skrukhus!

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2010, 13:52 »
Ja - for uanset hvad er det ikke sjovt at stå med sådan en lille nusser sød kylling der er død!

Huset til skruk og hendes kyllinger er nu bygget - så nu kommer kampen bare med at få hende derned.. Haha. Hun er nemlig meget stor og stærk - må have havehandskerne frem  ;D
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2010, 16:28 »
Mørket plejer også at hjælpe :D

Offline Silver