Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Voksen høne med coccidiose  (Læst 33019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #15 Dato: 09 November , 2010, 10:22 »
Vi er nu færdig med den medicinske behandling, og jeg håber...og tror, at den har virket med godt resultat. Hun er langsom og træt, men spiser noget...ikke så meget, som hun burde...men dog noget. Klatterne ser næsten rigtige ud igen, kammen..som var blevet helt blå :-[ har fået fin farve igen, og hun både pudser fjer og skraber i jorden og ser faktisk næsten vaks ud igen, så mon ikke, at det nok skal gå *k.

Tarmslimhinderne er nok stadig ikke helet helt op, så det er sikkert endnu ømt og ubehageligt og årsagen til hendes træthed. Den rigtig grimme hævede og meget spændte bug/mave har også fortaget sig.

Hun er stadig sofahøne om dagen, hvor hun i fred og ro kan hvile og hele i varmen.

Det har været en rigtig grim oplevelse, og jeg er blevet ret bange for de coccidier - har tænkt på, om jeg jævnligt kan få undersøgt klatter fra alle hønsene hos dyrlægen, for at være på forkant med et evt. nyt angreb. Der er altså ikke megen tid at løbe på, når det rammer så akut og voldsomt. Jeg er rundt om mine høns det meste af dagen, så hun har ikke gået og skræntet inden hun blev rigtig syg.

...men alt i alt så ser det ret lovende ud her /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #16 Dato: 09 November , 2010, 10:31 »
Det er godt at høre! Lad os krydse fingre for at hun bliver sig selv igen /o *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #17 Dato: 09 November , 2010, 10:45 »
Puha, ja, det var rart at høre. Og så er det jo ikke alle der har en sofahøne ;). Jeg synes da at det lyder rigtig godt at hendes bugomfang nærmer sig det normale, kamfarven er fin og at hun er interesseret i mad. Måske skulle du forsigtigt prøve at øge proteinmængden i maden? Rejer, hakket ko, regnorme og kattemad er noget der rykker. Lidt ad gangen så du kan se hvordan hendes klatter påvirkes. Du kunne også give hende flydende ernæring i form af mælk eller ymer o.lign. - men det gør du måske allerede?
- og så tror jeg faktisk at høns bliver ret modstandsdygtige efter sådan en omgang. Men man ved jo aldrig hvilken coccidie der er på spil næste gang. Vaccination er vel enormt kostbart per dyr med så lille en flok?
Men det er rigtigt godt gået af dig /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #18 Dato: 09 November , 2010, 11:10 »
Ha, ha...Kirsten...menuen står på små glas med henholdsvis: småtudskåret skært oksekød -  rejer - dåsemajs med agurk, spaghetti, skinkestrimler og hvidløg - undulatfrø - skårede vindrue og endelig en skål med A38. Min mand ryster på hovedet :-\...men det er jo heller ikke ham, som har været syg!!!

...og ja, det er jo hyggeligt med en sofahøne....men de andre banker hende altså, når hun kommer ud, så det skal jeg altså passe på med. Den lille flok er eller rigtig gode venner, men her kommer Isaèrnes væsen altså frem. Dette problem er dog det mindste...jeg har tiden og skal nok agere hane og sætte dem på plads indtil alt er normalt igen.

Jeg har dog lige et spørgsmål angående vaccination mod coccidier....hvordan kan man vaccinere mod en parasit?...de er vel ligesom orm....kommer ind gennem munden og begynder at forøve skade...ligesom orm gør ???

« Senest Redigeret: 09 November , 2010, 20:40 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #19 Dato: 09 November , 2010, 11:15 »
Det lyder som en lækker hønse-buffet. Bliver helt sulten nu ;D.
Ang. vaccination har jeg fundet dette ved at google:
Dansk landbrug:
Coccidiose
Coccidiose er en sygdom, som forårsages af en parasit, der kan findes i hønsehuset. Den viser sig ved blod i afføringen, utrivelighed og dødelighed. Den kan forebygges via et tilsætningsstof i foderet. Der kan desuden vaccineres mod sygdommen, men mindste pakning af vaccinen er 500 doser. Er coccidiose i udbrud, behandles med Esbetre eller Baycox, der fås via din dyrlæge.

2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #20 Dato: 09 November , 2010, 11:22 »
Tak Kirsten - jeg tror, at jeg vil forhøre mig hos dyrlægen. De har indset, at de bliver nødt til at vide noget om fjerkræsygdomme, efter vi er blevet patienter i deres praksis /o

Desudn kan jeg jo se, at jeg til dels selv er skyld i, at mine høns bliver ramt...for de spiser ikke hønsefoder, og får altså ikke de deri tilsatte stoffer mod coccidiose
« Senest Redigeret: 09 November , 2010, 11:44 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #21 Dato: 09 November , 2010, 11:44 »
Jeg håber at din høne kommer helt i top igen, det er træls at miste og det er træls og synd når det går så stærkt med at de bliver syge.
Jeg fryter godt nok at mine får det en dum fredag eftermiddag hvor der er langt til mandag hvor man kan få fat i den dyrlæge der lige kender lidt til høns.
Tror i at det er noget man kan få hjem og bare have liggende hvis det går galt?
Hvad er priserne på Esbetre eller Baycox?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #22 Dato: 09 November , 2010, 11:55 »
Bettina@ jeg lavede lige en ændring i mit sidste indlæg her i tråden. Jeg tror, at mine høns er mere udsatte for at få coccidiose, fordi de ikke spiser hønsefoder med tilsætning mod sygdommen. Voksne høns er nok ret garderede mod coccidier, hvis de altid får tilført "noget" mod sygdommen.

Jeg ville også meget nødigt opdage et udbrud op til weekenden...det tror jeg ikke, at den/de angrebne vil overleve efter det jeg har set...

..om man kan få udleveret Esbetre eller Baycox til evt. senere brug ved jeg ikke. Den udspecificerede regning jeg fik fra dyrlægen siger: konsultation  kr. 265, 50, celleundersøgelse kr. 69,25, Baycox til 5 dyr kr. 49,56, antibiotika(Baytril) kr. 13,62 - plus moms alt i alt kr. 499,66...fr at være præcis
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #23 Dato: 09 November , 2010, 12:00 »
@Helle, drop den dårlige samvittighed over din fodring. Der er IKKE længere tilsat coccidiostat til hobbyhønseholdsfoder. Det er kun industrien der må bruge det. Det er åbenbart kun når der er økonomiske interesser på spil at der må "forurenes" med medicin ::). Vores høns går i hønsegårde med overdækning - alligevel har vi haft coccidiose tre gange. Alle gange hos kyllingerne der går i græsningsbure som jo flyttes rundt på et område hvor der også går fasaner og andre vilde fugle. Første gang var vi nogle dage om at få dem i behandling og mistede nogle få dyr. Anden gang kunne vi heldigvis hente Esbetré hos en hønseven i nærheden. Tredje gang havde vi selv en pakke stående efter en god snak med dyrlægen. Situationen her på landet er nemlig at apotekerne ikke har varen hjemme - så dér ryger et ekstra døgn. Det kunne dyrlægen godt forstå og vi "fik lov" til at have en portion stående - og den rækker jo meget langt. Så langt at vi har udleveret til andre med syge dyr. Naturligvis efter aftale med deres dyrlæge..... Så hvis I er nået så langt som til at have et godt samarbejde med dyrlægen så er det da ikke umuligt at få dels vaccineret, dels at have pulveret stående næste gang problemet opstår.
« Senest Redigeret: 09 November , 2010, 12:02 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #24 Dato: 09 November , 2010, 12:19 »
Først og fremmest vil jeg sige, at du er et rigtigt godt eksempel på, at fjerkræ skal have den samme gode behandling som alle andre dyr, vi har hos os.

Med hensyn til coccidiosen, så er der ikke tilsat noget i de færdige fodre. Desuden så mener jeg, at de små bæster er allevegne og at din høne har et dårligt immunforsvar og derfor er blevet angrebet så voldsomt som voksen. Det kan der være mange årsager til, men sikkert ingen du kan lave om på.

Som du jo nok ved, så er det jo mere plads des mindre sygdom, tæt population, så skrider Mor Natur ind og regulerer, det sker også med vildtet.

Jeg er af den overbevisning, at du kan rengøre, brænde, mase og gøre ved og der vil dagen efter højst sandsynligt være nye cocc.på avlingen bragt til af de vilde fugle.

Det vil blive skruen uden ende, men glæd dig så over, at de andre høns jo er friske og havde du ikke haft den ene der blev syg havde du ikke tænkt på cocc., vel?

Så kunne du senere måske ryge ind i, at dine kyllinger, ligesom hos så mange andre, bliver angrebet, men der er behandlingen nem, hvis blot man træder til i tide.

Jeg kan ikke huske, hvad Esbetre koster, men det er en pakning de indeholder 250gr pulver. Der skal bruges 1 gr. pr.
l vand. Jeg synes du skal spørge din dyrlæge her og nu, hvor han/hun ved at du har problemet, om ikke du kan få recept til en portion. Den er god at have og man bliver ikke misbruger af den grund, bare roligere, når man ved at man kan træde til med det vuns, hvis kyllingerne begyndet at hænge lidt.

VH Gunni.

Nå jeg kn se der kom een før mig, men sender nu alligevel.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #25 Dato: 09 November , 2010, 12:20 »
Tak...det kan så lette min dårlige samvittighed, og afløse den med en udren over, at medicinen er taget ud af foderet til hobbyhøns ???...er det endnu et forsøg på, at tvinge os til at give vores fjerkræ indskrænkede forhold som ligner industriens ??? lukkede levesteder hvor INGEN vilde fugle kan komme...og INGEN fri natur til hønsene....æv, æv

Gunni@ du fik skrevet inden jeg sendte min sidste bemærkning. Jeg er sikker på, at du har ret ang. dårligt immunforsvar og desuden var den angrebne stakkel nok den mest udsatte, da hun i forvejen lige har overstået en fældning, hvor hun mildest talt så miserabel ud og også stoppede med æg
« Senest Redigeret: 09 November , 2010, 12:27 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

GKV

  • Gæst
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #26 Dato: 09 November , 2010, 12:33 »
Det er indført fordi folk i mange, mange år har brugt disse midler i flæng, især ormekure er jo næsten blevet tilsat dyrenes kost /d Nu kan dyrene kun behandles, hvis dyrlægen har set, at det behøves, irriterende, men altså nødvendigt, hvis vi ikke en dag skal stå i den situation, at der ikke findes midler som kan slå bæsterne ihjel.

Det er allerede helt galt med hestene, mange ormemidler har ingen effekt længere, ormene gnasker dem med velbehag uden at dø af det.

Derfor har man sat en stopper for, at det frit kan købes.

VH Gunni.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #27 Dato: 09 November , 2010, 12:35 »
Det er indført fordi folk i mange, mange år har brugt disse midler i flæng, især ormekure er jo næsten blevet tilsat dyrenes kost /d Nu kan dyrene kun behandles, hvis dyrlægen har set, at det behøves, irriterende, men altså nødvendigt, hvis vi ikke en dag skal stå i den situation, at der ikke findes midler som kan slå bæsterne ihjel.

Det er allerede helt galt med hestene, mange ormemidler har ingen effekt længere, ormene gnasker dem med velbehag uden at dø af det.

Derfor har man sat en stopper for, at det frit kan købes.

VH Gunni.

Tak...det giver så en fornuftig og god mening
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #28 Dato: 09 November , 2010, 13:12 »
Det har "kun" været slagtekyllinger som har fået coccidiostat i de første , aldrig voksne høns...

Her er lidt mere om baggrunden for hvorfor det er en dårlig ide at give coccidiostat forebyggende.
http://videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/urter_kan_erstatte_antibiotika_til_syge_hons

http://www.farma.ku.dk/index.php/Laegemidler-til-slagtekyllinge/5326/0/

http://ec.europa.eu/food/food/animalnutrition/feedadditives/docs/Report-Coccs-233-2008-DA.pdf
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

  • Gæst
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #29 Dato: 09 November , 2010, 13:50 »
Interessante artikler Finn, især den første. Måske skulle man prøve at lave en nicheproduktion med kinesisk malurt ;D

VH Gunni.