Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Andegård til ænder og gæs?  (Læst 11557 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Andegård til ænder og gæs?
« Dato: 09 ſeptember , 2009, 12:37 »
NU STARTER DU IKKE FLERE PROJEKTER MED DYR! Skreg min mor efter mine sussex kyllinger var blevet søsat i deres nye hønsegård. Men, det tror jeg nu ikke hun har ret i ;D i hvert fald har jeg et par ideer i ærmet.

Min dejlige have er inficeret med dræbersnegle- løsningen må være ænder, og i frugthaven hvor hønsegården også ligger er der masser af græs og plantevækst, som jeg gerne vil være fri for at slå. Så må gæssene få at vide at de ikke må nærme sig hønsene!

Men deres vinterbo skal selvfølgelig ikke være lige op af hønsenes- 15 meter fra og så skal gæssene også gå der om vinteren. Hvor stort skal dette være? Hvis der skal være plads til et gåsepar og måske 1.2 moskusand og 1.2 almindelig and? Kan de overhovedet gå sammen? Om sommeren skal de gerne gå frit i haven hvis hunden kan lade dem være.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2009, 12:49 »
Mødre ! De har da heller ingen indlevelses evne !  *f

Jeg syntes at det lyder spændende.
Held og lykke med det !
Og jeg er slet ikke misundelig  <A

Min mor lyder ligesådan, Mon at det er fordi hun passer "menageriet" når vi skal på ferie ?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2009, 13:09 »
Hvis det var mig (hvilket det jo desværre ikke er  :'() Ville jeg nøjes med en andrik. Om du så kun vil have ænder af en eller flere forskellige racer ....ja deeeeet..?
Med venlig hilsen Søs

Offline Leif Gammelgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2009, 14:22 »
Mht dræbersneglene vil jeg anbefale at anskaffe et par han-moskusænder om foråret og så slagte dem om efteråret. Det er primært ungdyr der tager sneglene (har jeg hørt). Sørg for at der er adgang til vand, da ænderne gerne vil vaske sneglene.

Jeg har ænder til at gå sammen med gæs - uden problemer indtil videre. De har mulighed for at blotre sig i hele haven men de holder sig nu mest i andegården. Måske fordi hunden synes at der er sjove at forskrække.

Jeg ved ikke hvor stort et vinterbo bør være, jer har ikke selv haft overvintrende ænder og gæs før - men de sviner en del når de går indendørs.
10,1 moskusand + ællinger
4 gæs
0,1 Grand danois
2,0 Kat
0,4 Degu
2,0 Børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2009, 14:35 »
Vi har 1.3 moskusand i vores have på ca. 1500 kvm. Og ællinger i sæsonen. De har en lille indhegning med et gammelt hundehus, de bor i, og så lufter de sig i haven nogle timer hver dag. Huset er hævet let over jorden, og fuldt af bl.a. halm.
De klarer sig fint også om vinteren.
Både unge og ældre tager snegle her hos os. Og ja, vand skal de jo have! De vasker alt hvad de spiser, og vil også gerne ud at svømme. Et børnebadebassin ("muslingeskal") er fint.
Jeg tror, jeg ville nøjes med en art til at starte på. Bare for at kunne overskue det :)
Du skal være opmærksom på, at der er regler for, at høns og ænder ikke må gå sammen. Der skal være mindst 15 meter, tror jeg det er, mellem dem.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2009, 19:05 »
NU STARTER DU IKKE FLERE PROJEKTER MED DYR!

He, sådan foregår det også herhjemme ::). Mødre,...  :D
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember , 2009, 07:25 »
Storm-Olsen: Lukker du huset af om natten for rævesikring eller er det en rævesikret gård de er i?
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #7 Dato: 10 ſeptember , 2009, 12:21 »
Vil en andrik af forskellige arter slås indbyrdes?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #8 Dato: 10 ſeptember , 2009, 12:37 »
Jeg tror at hvis anddrikkerne slås indbyrdes,er der pga af pladstrang.jeg har store indhegninger og ca 40-50 ænder og ca 10-15 andrikker uden problemer.

Iøvrigt er det tit en and eller to tar på besøg hos gæssene,og det sker de ruger sammen en and og en gås,så er der fuldt hus i reden.Men de enes. VH Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #9 Dato: 10 ſeptember , 2009, 19:00 »
Nej, vi lukker ikke for ræven og direkte rævesikret er gården ikke. Haven er hegnet for hunden og vi har aldrig set ræven her. Vi bor i en landsby, og jeg tror måske, at ræven går andre veje.

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Andegård til ænder og gæs?
« Svar #10 Dato: 11 ſeptember , 2009, 08:44 »
Ok, håber heller ikke der er ræve der hvor vi flytter hen :)
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/