Jeg har interesseret mig for selvforsyning siden jeg var lillebitte. Min mors onkel havde et lille husmandsted med grise, køer og duer og en hund, og deres naboer havde får og kaniner
Jeg elskede at besøge min onkel Kaj, så måtte jeg komme med i stalden, give grisene en fodersæk som de legede med, lade kalvene sutte på fingre, drikke varm mælk fra koen og når det blev pinse holdt vi skovtur og de havde stegte duer med persillefyld med. Mums!
Når jeg blev stor ville jeg have en gård som min onkel Kaj og køre traktor. Og have køer og får og heste, høns, ænder og duer og meget mere. Jeg gennemlæste alt hvad biblioteket havde om selvforsyning selvom jeg ikke var ret stor. Der er blandt andet en der hedder Jeg en gård mig bygge vil, den er rigtig god. Og så alle de små håndbøger i til husbehov serien.
Da jeg blev teenager syntes jeg den måde dyrene blev behandlet på var forfærdelig! Buræg, tremmegrise osv. Så jeg holdt op med at spise kød og blev fuldblods vegetar. På grund af dette begyndte jeg at interessere mig for at dyrke mine egne grøntsager og gjorde det hjemme i mine forældres have. I dag elsker jeg havedyrkning og dyrker mange grøntsager.
Jeg har slagtet mine første kyllinger og spist dem med velbehag, men ikke om jeg vil drømme om at spise kylling fra køledisken, så hellere undvære.
Nu hvor jeg er flyttet i hus med stor have har jeg rimeligt mange muligheder, i år har jeg fået bier og så selvfølgelig hønsene. Ræven har desværre stjålet andestegen
Så jeg vil gerne have ænder igen, måske et par kalkuner og helt klart duer og jumbo vagtler kunne også være en mulighed.
Derudover så kunne jeg rigtigt godt tænke mig nogle angora kaniner til uld og garn. En malkeged er en tosset drøm men det kunne være så fedt. Måske man kunne have en saanen og en mohair bagerst i haven? Man kan også få nogle små får som hedder Oussant, som vejer under 25kg stykket men får er græssere og skal have meget plads, imodsætning til geder som kan klare sig med mindre.
Næh kunne man bare leje et stykke af nabobondens mark til lidt får til uld og lammekød.
Jeg synes det er så spændende at komme ned til Gunni og Viben i Løgstør fordi de bare GØR de ting jeg selv drømmer om. Jeg bliver nok aldrig helt hooked på gedemælk i kaffen, men til at drikke smager det fantastisk, tror jeg fik sneget en halv liter ned sidst jeg var på besøg
Jeg er begyndt at se dyreliv som en del af et større kredsløb, hvoraf nogen dør, gøder jorden og dermed plantevæksten. Så jeg bliver nok ikke vegetar igen men jeg vil ikke spise noget fra en køledisk hvor jeg ikke ved hvor det stammer fra. Og alt den snak om sygdomme i fødevarer fornyligt har bare skærpet min holdning om at vide så vidt muligt hvor maden kommer fra.