Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg ?  (Læst 3476 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Rugeæg ?
« Dato: 05 December , 2012, 07:15 »
Hej ville høre jer ad med de mørkebrune æg ?
Hvis jeg ruger ud af dem kommer så de høner som kommer ud af det til med at lægge mørkebrune æg også ?
Ved i hvor i Nordjylland jeg kunne finde de æg ?
Eller hvem sælger og eventuelt sender ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rugeæg ?
« Svar #1 Dato: 05 December , 2012, 11:19 »
HVIS det er æg fra ægte Maran (både hanen og hønerne) og de er mørke, så burde de høner, som kommer også kunne lægge mørke æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Rugeæg ?
« Svar #2 Dato: 05 December , 2012, 12:23 »
Det er klart at hvis hønen kommer fra en mørk æg har garanteret at 50% gener peger på mørk ægge skal. Den  anden halvdel ( som alt for ofte ved vi ikke noget af far ::)) er i uvisse med mindre vi ved hvilken slags æg hanen kom fra.
Er her nogle som  ved om  farvegenetik i ægge skallet? Hvor mange genpar som på virker? Er der dominerende og regressive gener? Der fenomenet koblet til andre fænomener, feks farve af øreskive som  sladrer hvide og brune ægge farve.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Rugeæg ?
« Svar #3 Dato: 05 December , 2012, 13:07 »
Jeg håber da på at ha rugeæg fra Kobbermaraner til foråret..de skal lige i gang med æglægningen, før jeg kan se hvor mørke ægfarven er  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Rugeæg ?
« Svar #4 Dato: 05 December , 2012, 15:17 »
Rikke ... tror du du har nogle æg i januar eller februar ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Rugeæg ?
« Svar #5 Dato: 05 December , 2012, 15:52 »
Mine Maraner er omkring 25 uger, men ikke i æglægning endnu..men muligvis i februar måned, det er svært at forudse. Du må gerne sende mig en pm med dit mobilnr. så skal jeg nok kontakt dig hvis der bliver æg..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.