Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger fra isa brown..  (Læst 7332 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
kyllinger fra isa brown..
« Dato: 01 April , 2012, 10:27 »
Jeg ved at man ikke med succes kan " på isa brown, da de er at betragte som engangsprojekt... Jeg har nogen stykker af dem og vil spørge, hvad der sker når de krydses med en anden race - jeg har nemlig en gl. dansk landhane og en tværstribet italiener. Kan jeg få nogle ok havehøns ud af dette - som lægger æg, eller skal jeg helt droppe at ruge på isa'ernes æg?
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #1 Dato: 01 April , 2012, 10:34 »
Der sker jo ikke noget ved at prøve. Men du skal ikke regne med den samme ægydelse som mødrene kan præstere. Jeg ved ikke om der er andre, der har prøvet den blanding men jeg har selv prøvet landhane på brun Lohman. De blev pæne og lagde da også en del æg. De var i øvrigt ruget ud af en brun Lohman-høne, der som den eneste havde lyst til familieforøgelse. Hun blev imidlertid meget stresset af at kyllingerne opførte sig som normale kyllinger og bl.a. fløj op i en busk for at sove til middag. Det bekymrede hende så meget at hun sled en cirkelformet sti i græsset under busken. Hun faldt først til ro når kyllingerne (der ignorerede mors kalden) kom ned igen. Men hun var sød ved dem hele vejen gennem. Og "mostrene" var nysgerrige men venlige. Prøv dog. Om ikke andet smager de jo udmærket selvom de er fedtfattige.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #2 Dato: 01 April , 2012, 10:35 »
Selvfølgelig kan de kommende høner lægge æg, men sandsynligvis ikke så mange som det mødrene ophav.
Men det er altid sværere at sælge krydsninger end renracede kyllinger, så regn med at det du ruger ud er "til eget forbrug". Til gengæld er der normalt rigtig god afsætning på danske landhøns, som jeg kan se at du også har.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #3 Dato: 01 April , 2012, 10:39 »
Tak for svar - pt går jeg og venter på en af mine jersey kæmper forhåbentlig bliver skruk - og vi skal bare have lidt kylllinger til os selv, ikke noget der skal sælges, bare hyggehøns...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #4 Dato: 01 April , 2012, 13:48 »
Men der burde være flere der skulle købe krydsningskyllingerne. Tit er de mere robuste og trives generelt bedre..og hvad jeg har oplevet er det ofte krydsningerne der for den største personlighed.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #5 Dato: 01 April , 2012, 20:35 »
@ Rixen

Der vil jeg ikke bestemt give dig ret. Der findes l... indenfor både racerene racer og krydsninger. Det kommer an på hvad man formere/avler med af forældre dyr.

Derimod burde folk måske være mere kritiske med hvad de avler med af dyr.

@ Bakkebo

Jersey Kæmper er ikke dem som skrukker mest. Så måske skal du vente længe, meget længe.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #6 Dato: 01 April , 2012, 21:14 »
Til gengæld skulle det nok lykkes at få landhønsene skruk. Jeg har tre der ligger flade lige nu! ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #7 Dato: 01 April , 2012, 21:35 »
Vi får at se om der kommer en skruk, landhønerne er kun1/2 år og jeg regner med æg i meget nær fremtid, men mÅske de ikke skrukker lige med det samme. Tak for brugbare svar, tør godt ruge på nogen isaæg, hvis altsÅ en af damerne har tænkt sig det...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #8 Dato: 01 April , 2012, 21:42 »
Vi har kryds af Isa Brown og Sussex....kønne brune høns med sussex tegninger!!
De lægger lidt flere æg end Sussex!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #9 Dato: 01 April , 2012, 23:14 »
Hvorfor ikke lave nogle Danske Landhønse kyllinger ?, dem er der efterspørgsel på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #10 Dato: 02 April , 2012, 06:45 »
Jamen det vil jeg også gerne, allerhelst. Men de lægger ikke æg endnu, derfor mit spørgsmål. Og da jeg har to haner kan jeg ikke helt styre det "racerne" spørgsmålet var bare fordi jeg ikke ved om jeg kan kende æggene fra hinanden. Her hår de alle sammen, det går fint...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #11 Dato: 02 April , 2012, 07:51 »
De Danske Landhøns lægger hvide æg. Og de andre brunlige æg. Mærkeligt at landhønsene ikke lægge æg nu.  ???

Men med to haner er du bestemt ikke sikker på ren race.

Så der kan gøres 3 ting :
1) gøre som altid og lad dem gå sammen som nu
2) lave et hønsegård/hus mere til landhønsene
3) udsætte de andre og kun beholde landhønsene
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #12 Dato: 02 April , 2012, 21:21 »
Tak for svar. Det hør ikke noget de blandes, de skal have lov at gå sammen og så slagter vi evt . Afkom efter behov... Venter spændt på æg, tænker de mÅske er sent på den, da de er vokset op om vinteren...? Inden for de sidste to uger har de fået markant rødere kam, så jeg forventer æggene er lige om hjørnet:-)
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: kyllinger fra isa brown..
« Svar #13 Dato: 04 April , 2012, 14:17 »
Og så kom det første lille fine hvide æg fra en af mine landhønerne i dag, næææææh:-)
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.