Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ællinger for første gang!  (Læst 2259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ann

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
ællinger for første gang!
« Dato: 22 August , 2009, 20:48 »
vores moskus ællingerne er endelig begyndt at rører på sig inde i æggene... de pipper og banker på livet løs  ;D

men nu begynder usikkerheden også at melde sig, for hvordan er det lige man passer sådan nogle små bæster  ???

De har jo deres mor, så hvis jeg bare søger for mad og vand, så søger hun vel for at holde dem varme og passe på dem indtil de bliver store nok til selv at gøre det?
Min mand mener bestemt vi skal finde os en varmelampe hurtigst muligt...

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: ællinger for første gang!
« Svar #1 Dato: 22 August , 2009, 21:01 »
Nej i behøver ingen varmelampe, det skal andemor helt sikkert klare fint selv. De kryber ind under hende ligesom høns gør, indtil de ikke kan være der mere. Derefter ligger de gerne tæt omkring hende.
Så bare du sørger for fodret og vand, skal hun nok sørge for resten

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ællinger for første gang!
« Svar #2 Dato: 22 August , 2009, 22:46 »

men nu begynder usikkerheden også at melde sig, for hvordan er det lige man passer sådan nogle små bæster  ???


Umiddelbart ville jeg sige 'bland dig udenom'. Hvis forældre ænderne er udruget naturligt, altså ikke maskinudrugede, er der ikke nogen mere sikker fremgangsmåde end at lade forældrene, primært hunnen, tage sig af ællingerne.
Jeg har selv lige fået moskus ællinger for en uge siden, udruget på bredden af en naturdam, og hunnerne, der var 2 i tandemrugning, tager sig af alt omkring ællingerne. Hannen tager en sjælden gang en tjans som babysitter.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ællinger for første gang!
« Svar #3 Dato: 23 August , 2009, 07:52 »
Ja, det er skønt, når man har professionelle til at klare tjansen, så kan man bare læne sig tilbage og nyde det hele, og selvfølgelig stå klar på sidelinien, hvis der skulle opstå problemer  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk