Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor  (Læst 15361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sillemiskas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Dato: 23 Februar , 2009, 11:53 »
Hej,

Jeg har, som mange andre, dræbersnegle i haven. Jeg har søgt - og fundet ved jeres hjælp, at den mest naturlige - og sjoveste måde, at i alt fald mindske antallet af dem på, er ved hjælp af ænder. Men selv om jeg de sidste mange dage har brugt timer herinde er der stadig mange ting jeg er i tvivl om. Så her kommer lige en masse spørgsmål som jeg håber nogle vil give sig tid til at svare på  :)

Vi bor i et villakvarter på en 900 kvadratmeter stor grund. Hvis vi nu anskaffede os to eller tre ænder vil vi så soppe rundt i klatter i stedet for snegle?
Hvilken and vil være bedst i en villahave? Har på fornemmelsen at det er moskusænder, men griser de meget mere end løbeænder?
Hvor ofte skal ændernes svømme- sjaskevand tømmes og renses? Hvis man f.eks. tømmer sådan en plasticmusling hver dag, får man jo hurtigt en mudderpøl, hvis ikke der er et afløb i nærheden.
Hvis man købte en moskusandrik og to frøkener, er det så til at komme af med alle ællingerne eller skal man slagte og plukker ænder som halvtidsjob - jeg synes det lyder som om de er meget produktive?
Smager de af dræbersnegl hvis ikke de bliver "af-sneglet" i nogle uger før slagtning?
Hvordan holder man rent i deres hus? Sand på gulvet og en hulske, eller hvordan?
Er huset kun rævebeskyttelse eller tjener det andre formål?
Er det smartest også at have en "vraltegård" selv om de kommer ud i haven, og hvor stor behøver sådan en at være?
Skal hegnet i sådan en graves ned - og hvor langt?
Må de ikke komme ud i haven om vinteren?
Er der planter der er giftige for dem, som de alligevel spiser?
Hmm, mon det var det hele. Nej, er der kendskab til nogen der sælger moskus- eller løbeænder i nordjylland? Gerne i nærheden af Pandrup

Glæder mig til at høre fra en flink svarer :)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2009, 13:09 »
Hej Sillemiskas.

1 : I et villakvarter ville jeg helt klart vælge Moskus ænder. ( De rapper ikke )

2 : De "behøver" ikke svømmevand, en spand med vand er nok, men de skal kunne få hele
     hovedet under vand for at holde øjne og svælg rent, men de ville nyde et bad ind i mellem.

3 : Du kan slagte eller sælge, men de yngler godt, du kan evt. fjerne æggene...

4 : Nej, Ænder skal ikke "af snegles"   ::)

5 : Du kan bruge spåner. Ænder kan leve ude hele året, huset er sikring mod rovdyr.

6 : Mine ænder sortere selv hvad de spiser af grønt, og de er ikke døde...

7 : Du kan helt sikkert finde nogle til salg i dba og gul og gratis omkring Pandrup.

     Håber det var svar nok ! ellers må du spørge igen   :D

     Mvh. Bjørn.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2009, 13:20 »
Velkommen til Sillemiskas  <I
Gode spørgsmål du stiller der, dem fik jeg også meget ud af.
Jeg overvejer også selv at få ænder. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline sillemiskas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #3 Dato: 23 Februar , 2009, 13:44 »
Ih, tak skal I ha'. Det går hurtigt herinde.
Der var lige det med klatter. Alle siger ænder griser meget, men kan 2-3 stykker svine 600-700 kvadratmeter til?
Jeg har kigget i DBA og Gul og gratis uden held indtil nu, men jeg bliver bare ved, med mindre der pludselig dukker noget op herinde  ;D

Offline sillemiskas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #4 Dato: 23 Februar , 2009, 13:51 »
Åh, forresten. Kan man fjerne æg mens anden ruger? Altså sådan, at man kun får fem ællinger i stedet for 12 f.eks. Eller bliver anden gal og går sin vej i vrede  >:( 
Ruger en and til alle æg er klækket eller hvordan foregår det egentlig, for hun lægger vel kun et æg om dagen og de skal vel alle ruges i lige lang tid?  ??? Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #5 Dato: 23 Februar , 2009, 13:52 »
Ih, tak skal I ha'. Det går hurtigt herinde.
Der var lige det med klatter. Alle siger ænder griser meget, men kan 2-3 stykker svine 600-700 kvadratmeter til?
Jeg har kigget i DBA og Gul og gratis uden held indtil nu, men jeg bliver bare ved, med mindre der pludselig dukker noget op herinde  ;D

Ja de klatter noget men det forsvinder jo i regnvejr, det gør sneglene ikke, tværtimod...  ::)
samtidigt får du gødet haven lidt, en lille løbegård til dem kunne jo begrænse det lidt...

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2009, 14:02 »
Åh, forresten. Kan man fjerne æg mens anden ruger? Altså sådan, at man kun får fem ællinger i stedet for 12 f.eks. Eller bliver anden gal og går sin vej i vrede  >:( 
Ruger en and til alle æg er klækket eller hvordan foregår det egentlig, for hun lægger vel kun et æg om dagen og de skal vel alle ruges i lige lang tid?  ??? Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer.

Anden begynder først at ruge når der er en redefuld æg, synet af den fyldte rede udløser ruge-instinket, det kan være fra 10 til 20 æg... Når først anden har lagt sig til at ruge bliver den liggene og du kan sagtens fjerne æg, når en moskus and ruger for alvor er det nemt og høre, den kommer med nogle små pippene lyde når den er oppe for at æde, du kan så skynde dig og fjerne nogle æg mens den er væk fra reden... En and på reden vil hvæse og forsvare reden...  ;D

En Moskus and ruger i ca. 36 dage.

Offline sillemiskas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2009, 14:14 »
aha - jeg tror jeg begynder at forstå. :) Dvs hvis man fjerner andens æg hver dag, som med hønseæg, så bliver anden ikke skruk og får rugeinstinkter, korrekt? Jeg har læst at æggene kan spises, så det kunne man vel gøre. Men hvis man så beslutter sig for gerne at ville have ællinger, så skal man lade reden være og først fjerne æg når anden er i gang med rugningen. Har jeg forstået det rigtig?

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #8 Dato: 23 Februar , 2009, 15:40 »
Det er nemlig rigtigt... God fornøjelse   :D

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2009, 10:56 »
M.h.t. vand - da er det som Bjørn skriver vigtigt med rent vand specielt til hovedvask, jeg skifter dagligt i stalden samt et fad udenfor. Foruden det har de en kunstig lille sø, som jeg selv har lavet med bassinfolie - i det skifter jeg vand en gang om året, typisk her til forår. Ved udgravning brugte vi den opgravede jord som volde rundt om og behøvede derfor ikke grave så dybt. Op/nedgangsmuligheder blev lavet lidt lavere end volden, lagt med en del marksten.

OBS vær opmærksom på at de godt kan lide at snaske rundt i bedene, hvor de søger flittigt under blade mv efter guf. De har dog ikke været årsag til store ødelæggelse, men en enkelt staude kan det ikke undgås at de tramper på, men stauden rejser sig hurtigt igen.

Rigtig god fornøjelse - det er ren hygge.....

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #10 Dato: 24 Februar , 2009, 11:29 »
Må man se et billede af din "sø" HanneJ
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #11 Dato: 24 Februar , 2009, 12:54 »
Mht. svømmevand har jeg taget en 1000 liter plast palletank og skåret enderne af, så har jeg 2 badekar på 100 x 80 cm. 15 - 20 cm. høje, de er nemme lige at vippe, rengøre og fylde med vandslangen igen... (godt man bor på landet uden vandafledningsafgift   ::)  )

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #12 Dato: 24 Februar , 2009, 13:40 »
Er det ikke noget med at vand til ænder skal være overdækket for at vildefugle ikke benytter det??? Det fik vi nemlig af vide, så vi har vand inde i stalden. Vores stald er en gammel svinestald så der var spalter. Dem har vi fjernet og støbt en rampe, voila, et styk deluxe inddøres svimmingpool. Der er endda prop i bunden så bassinet kan tømmes og vaskes. J
Jeg ved godt det ikke kan lade sig gøre i en villa have, men det var egentlig også bare for at høre om det ikke er korrekt at bassinet skal overdækkes.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #13 Dato: 24 Februar , 2009, 13:45 »
JO... Både badevand og drikkevand og foder for den sags skyld, skal være overdækket med fast tag det er altså ikke nok med net (hvis det skal være helt lovligt, og det skal det jo...)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Moskus- løbeand. Spørgsmål fra en fremtidig andemor
« Svar #14 Dato: 25 Februar , 2009, 16:43 »

2 : De "behøver" ikke svømmevand, en spand med vand er nok, men de skal kunne få hele
     hovedet under vand for at holde øjne og svælg rent, men de ville nyde et bad ind i mellem.

Gode spørgsmål og gode svar :)

bare lige en lille tilføjelse:
En opvaskebalje kan godt være stor nok til et bad også. I hvert fald til hunnerne... Og (fører)andrikker bader sjældent.

Rigtig god fornøjelse!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)