Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår skal de selv ruge?  (Læst 24886 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #30 Dato: 21 Februar , 2013, 20:45 »
 <+Anna hvordan gør du helt fra start til slut?
Hvis jeg skriver min måde kan du så måske fejlfinde?
Jeg har helt fra start vasket "hinden " af inden de kom ind i 37,5 grader varme. Hold 1 fik 55% fugt hele vejen indtil klække dagen. Blev de første 2 dage luftet 5 min. og vippet 1 gang. herefter blev autovender tilsluttet til at vugge dem hver 2. time og de blev luftet 10 min på 3. døgn herefter 20 min frem til do-date på nær 1 var der fuld befrugtning på 35 æg men alle døde under rugning og kun 2 var der spræl i 2 dage før klække dag(35.dag)
Hold 2 samme metode men tørrugning hvor fugten viste 42-45 %fugt. Der var liv i 10 indtil 2. døgn før klækkedagen og 1 på 35. dagen.
Dette hold som nu er 3. er kun 3 kommet ud af 30 æg forskellen har været maskinen, som denne gang er i mit oldfund. (muligvis mere luft i selve maskinen)Temp. har vist 37, 5- 37, 6 en lille bakke i bunden med vand har sørget for ca. 43% vand. De har fået lov at stå sådan indtil der var hul på 2 æg og så blev de sidste 10 med liv rykket over i flamingoboksen. Fugten blev hævet til 75% fugt og temp. øget til 37,9 grader. 3 overlevede og og 7 ligger nu i ægget og er fuld udvokset men aldrig lavet stjerne.
Jeg er meget i tvivl på hvilket døgn man holder op med at vende dem og hæver fugten. Danny har før svaret at han lader dem ligge og vugge og samme temp og fugt til der er stjerne, så dette blev prøvet) Sidste hold er vendt frem til 2 havde lavet hul og først her er de lagt stille på 34. døgn og varme og fugt sat op. De 2 første hold stoppede jeg for vendingen på 33. døgn og hævede fugten.
Kan de være druknet i ægget eller hvor er det jeg fejler? Befrugtningen ser jo fin ud men stort frafald og næsten ingen ællinger lyder jo til fejlen er min, med mindre det er årstiden og der ikke er nok krible-krable og grønt, sammen med temp, er på frost punktet. Jeg synes ellers jeg har stået med hånden klar til levering, men lige hvor fejlen ligger kan jeg desværre ikke selv få øje på så friske øjne på projektet ville virklig være hjælpsomt <+
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2013, 20:51 Fra hønehuset »
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #31 Dato: 22 Februar , 2013, 05:43 »
jeg har madam blå og alt foregår i "hånden" altså vending og fugte... temp lige som hønseæg(+/- 0,1) nogle gange 0,2.
Vende  2xdaglig en halv omgang fra d. 7 fugte med lunkent vand og afkøle ca 20-30 min - lige som når andemor forlader reden, til de er  ret kolde men ikke helt(håber du forstår hvad jeg mener ;D) sådan hånd temp.
Det skete par gange at jeg kom lige nogle minutter for sent og det gik også fint.
Så stoppe med vending  3 dage inden  beregnet klækning(men igen det skete også at nogle æg kom tidligere end beregnet så de blev jo vendt stadig sammen med andre  og så var det - ups-. man så en hul på ægget. Hæve fugten og temp.  som det foreskriver maskinens brugsvejledning
egentlig så fulgte jeg brugsvejledning og Dannys  forklaring- han er ret god til det ;)
med hønseæg går det ikke så nemt :-[
høns, ænder, hunde, katte...

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #32 Dato: 22 Februar , 2013, 08:48 »
Tak Anna. Så kan det være jeg skal slå auto vuggeren fra og vugge dem manuelt 2 gange dagligt.
- Vasker du æggene?
- Hvad stiller du temt. og fugt til helt fra start til slut.
- Hvilken dag beregner du til klækkedag, altså ligger du dem først i ekstra varme og fugt når alle har hul eller når nogle stykker har hul, eller på en bestemt dag uanset med eller uden hul? Er det ved hul eller en lille stjerne du flytter dem? Hvad hæver du fugt og temp. til?
- Jeg går ud fra du så vender dem helt frem til den dag de laver stjerner? Vender du dem 2 gange dagligt fra første dag eller efter 2. dagen?
Jeg undskylder meget mine mange spørgsmål, men det har næsten taget modet fra mig, men måske hvis jeg kan se og rette på mine fejl, kunne jeg få lyst at prøve igen.
Undskyld metmus at jeg har drejet tråden fra din skrukmor, over på maskinerugning håber du kan tilgive det <+
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #33 Dato: 22 Februar , 2013, 12:23 »
hønehuset: sender dig pm  med beskrivelsen senere ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #34 Dato: 22 Februar , 2013, 12:36 »
Gør ikke spor..synes det er spændende læsning ;-) Men det er nok meget svært at sammenligne.. Anna bruger madame blå, som er en relativt billig maskine, hvor man skal gøre alt selv, og jeg tror, at du og jeg har mere automatiske maskiner..mærkeligt at det bare er så svært med de automatiske!! Desuden siger min engelske bog, at fugten ved andeæg bør være 55-70% og ca 85% til slut..hmm..ikke til at blive klog på ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #35 Dato: 22 Februar , 2013, 12:41 »
Tusind tak Anna, den modtages med længsel fra en desperat andsurogat mor ;D
Jeg nåede lige at lyse andemors æg idag. Jeg så liv men 3 af dem er ikke befrugtet. Jeg har aldrig før, hekset seriøst med rapperne, det har bare været nogen der var der for at hygge, og det der kom var bare fint. Men altså nu er jeg jo nået herind på forum med en masse kloge hoveder, og kan jo se at hos skruk høns skal ubefrugtet og ikke levende tages væk.
Men er det det samme for ænder, eller skal jeg lade hende beholde dem? De ligger sirligt i et lag rundt i reden fra bund til top og jeg er måske lidt nervøs for hun ville blive sur hvis jeg laver huller mellem æggene når jeg hapser nogen fra. Jeg tænker også at de tomme måske hjælper med at holde lidt på varmen når hun er ude, lidt i stil med varme dunkprincippet :o ::)
Utroligt som viden kan gøre en nervøs :P Det er noget jeg aldrig før har skænket en tanke inden jeg har læst skruk tråde på forum- Altså tælle æg og lyse osv. og nu er jeg mega spændt og nervøs :)

Jeg håber jeg får lov at lyse min skrukhønes æg imorgen eller søndag, det er den første skrukhøne vi har så der er sommerfugle i maven.
Jeg så lige den anden rede de har lavet er der begyndt at ligge dun, så måske er jeg heldig, med en lillemor mere om kort tid, jeg så der lå 11 æg igår, men det er ællingerne fra sidste år så hun har ikke ruget før, så mon ikke hun ligger sig på lidt mindre end 27 æg?
 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #36 Dato: 22 Februar , 2013, 12:56 »
Hov Metmus vi krydsede vist lige hinanden.
Hvad er det for en andebog du lure i ;)
Jeg fandt teori der sagde stå stille med 1 vending de 2 første døgn og udluft 5 min. fugt 55% og temt. 37,5 efter dag 3 udluft 10 min og ellers 20 min, hver dag frem til dag 33. og vugges min. 3 gange dagligt Herefter står de stille og fugt hæves til 75% og temt. til 37,9.
Det var bestemt ikke rigtigt ellers var det fordi alle æg har ligges i legehuset i snevejr og frost x-antal dage indtil jeg fandt dem.
andet hold fik jeg sjusset mig frem til ingen vand i bakken, frem til de havde stjerner, men heller ikke det gav gevinst.
Så har jeg ruget 3. hold for en anden dog uden nogen garenti, men her er 3 kommet ud af 30 æg. Ikke en særlig god statestik men bedre. Forskellen her var den gamle maskine, om det var pga. af større luft indhold eller det var lunere da æggene blev samlet, ????? :o

Idag er 2 ud af 6 æg klækket, men på samme metode som hold 3 og samme maskine.
Alle æg er vasket i lunkent vand inden de blev lagt i maskinen, da jeg fik at vide svømmefugleæg har en hinde som andemor selv tager af når hun drejer med æggene, men som ikke er kommet af når vi samler dem. Hinden skulle kunne blokere for ilten i ægget, men igen, jeg har ikke gode resultater. de når at gå til de sidste døgn inden de kommer ud.
Mega fustrende, når de har sprællet aftenen før de skal klække, og så er det slut og når æggene lyses 2 døgn efter er der fine små raplinger, som bare aldrig er kommet ud :-[ :'(
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #37 Dato: 22 Februar , 2013, 19:55 »
Mit gæt er  at de 75% fugtighed er for meget, jeg tror de drukner inden de kommer ud.
Hvis luftlommen er for lille, er der ikke luft nok til den tid det tager dem at få hul på ægget, og så dør de af iltmangel.

Jeg går aldrig over 70 % og luftlommen kommer af at der sker en fordampning fra ægget dvs at fugten skal kunne komme ud af maskinen i starten så der skal være lidt åbent fra spjældet
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #38 Dato: 22 Februar , 2013, 20:02 »
Tak Ina.
Hvor mange % fugt skal den op på og hvilken dag?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #39 Dato: 23 Februar , 2013, 08:29 »
Af mine tre dårlige forsøg med moskusæg sidste år, var det sidste forsøg det bedste.. Jeg kørte med 65% og hævede til sidst til 85%, og jeg fik trods alt 3 :-) Tror bare vi skal have indført, at vi smider alle vores æg ud til Anna og så henter vi ællinger 35 dage senere ;-) Næh fra nu af må ænderne selv ruge, så har de også noget at beskæftige sig med, og nu mangler jeg blot, at dværghønsene bliver skruk, så jeg kan få mig et par kyllinger! Jeg tror jeg er blevet lidt træt af rugemaskinen..det der kommer ud, skal jo også passes :-P
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #40 Dato: 23 Februar , 2013, 10:11 »
ja Mette det gør i bare /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #41 Dato: 23 Februar , 2013, 14:29 »
Tak Ina.
Hvor mange % fugt skal den op på og hvilken dag?

Jeg ville aldrig gå over 70 max 75%  mine kyllinger kommer på 65-70 %  under klækning 40-45 % under rugning husk i starten at lade spjældet stå lidt åbent, og kun en sprække under klækning.
og så ikke pille, sid på hænderne og lad maskinen klare det den skal

Andemor går jo i vandet mens hun ruger, så jeg ville spraye lidt vand på ægene når maskinen en enkelt gang er åben
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #42 Dato: 23 Februar , 2013, 20:56 »
Jubiiiii, min ene unge and fra sidte sommer sidder sørme på sine æg her til aften da jeg skal lukke for dem. Så nu er der 2 skrukker, så må der der for pokker kunne blive lidt raplinger til mig også.
Mine 5 maskine ælllinger er til Morten, som har hentet de 3 og min veninde kommer på mandag og henter de sidste 2.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #43 Dato: 23 Februar , 2013, 20:59 »
Hurra :-):-) Så får du helt sikkert ællinger nok!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #44 Dato: 23 Februar , 2013, 21:09 »
Det håber jeg, men jeg må jo ikke sælge skindet før end bjørnen er skudt, men jeg tænder maskinen som sikker back up løsning, for nu magter jeg næsten ikke flere uklækkede ællinger. 3 hold og de der klækker er ikke mine, øv øv øv, godt man ikke er misundlig ::) :P ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"