Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår skal de selv ruge?  (Læst 24890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Hvornår skal de selv ruge?
« Dato: 01 Februar , 2013, 19:25 »
Mine moskusænder er begyndt at lægge æg. Min kammerat har fået 6 stk til rugemaskinen, der er liv i de 5 stk. Hvornår kan jeg lade dem samle til rede og ruge ud selv?

Tips og fif modtages gerne :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2013, 19:37 »
giv dem chance fra nu af, det skal nok gå  /o mine  går og laver ingenting ;) sidste år havde vi ællinger allerede i februar og det gik så fint  uden varmelampe de boede i "ude hus" med andeflokken - slagtet i august med god vægt.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2013, 21:32 »
Anna, vil du mene at æggene kan tåle at ligge ude i dette vejr? Altså at de bare selv får lov at styre showet? ;-) De dækker dem ihvertfald ikke til, det gør genboens ænder :-/
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2013, 22:24 »
Hvis ikke der er frostfrit i huset, ville jeg nok være lidt bekymret for frostsprængte æg.
Vi fandt en snevejrsdag i dec, en rede med æg i legehuset, der var liv i dem, da de kom i rugemaskinen, men hvad der undervejs er sket aner jeg ikke, ihvert fald, blev der desværre ingen ællinger.
Et andet sted har vi fundet æg uden de har ligget i hus, og de var alle sprunget i frosten.
Vi  har de sidste 14 dage ladet æggene ligge til andemor, som lagde sig igår. Nu håber vi så hun bliver liggende og æggene ikke har taget skade, men det er jo et sats. Indsamlet i maskine har jeg vist ikke forstand/held til at udruge dem ::) 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2013, 07:47 »
hej Mette
 hvis de lægger  æg i huset med halm i bunden eller andet redemateriale så går det nok vil jeg mene, med mindre det giver - 20...o natten
på tidspunkt begynder andemor at dække dem til prøv,  anden mulighed har du at samle dem og putte i maskinen men så har du arbejde med pasning af æg og ællingerne  /d
høns, ænder, hunde, katte...

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2013, 09:21 »
Ja, det er jeg enig med mor-anna i. De første par æg lagde andemor frit i et hul hun trykkede i halmen.(Bunden i huset er dækket med ca 30cm. halm, de har reder som er gamle mælkejunger, men nej tak-dur ikke, selvom vores første moskusænder kun ville ligge der ::) ) Hver dag har alle lagt lidt æg, og pludslig begynder hun at dække dem til. Nogle dage senere ligger der små dun rundt omkring ved reden, og så lagde hun sig på dem om natten( Der var jeg ved at få Meget nøja, for jeg var bange for når hun så er væk hele dagen at de så går til) Pludselig efter et par nervepirrende nætter på den måde, ligger hun nu fint på reden og er kun kort oppe for at spise, drikke og gøre andeting ::)
Nu håber jeg så hun bliver der og klare det *k
Jeg kan se der efter hun har lagt sig er 2 æg som er lagt efterfølgende, dem tager hun ikke ind, selv om de ligger tæt nok til hun kunne trille dem med ind. Nu er jeg så lidt spændt på om hvis der kommer nok om der er andre som kunne tænke sig at ligge sig på æg.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2013, 08:18 »
Tusind tak for tips og forklaringer :-) Jeg venter med at lade æggene ligge, der er nemlig ret frossent i deres lille bitte hus, som er 40 cm over jorden og knap 1 cm strøelse, så jeg venter lige.til frosten er væk..

Hvad siger I til mit andet lille problem!? Jeg har 2 ænder..det er kun den yngste, der lægger æg, og det ved jeg med sikkerhed.. hvad sker der for sen ældste
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2013, 08:19 »
Hvad sker der for den ældste??? :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2013, 09:19 »
Taa, hvor gammel er hun?
Herhjemme er det andemor som har lagt først æg og nu ligger på dem. Hun er ca. 2 år gammel.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #9 Dato: 11 Februar , 2013, 10:32 »
ikke nopget hun er klogere ;D og venter til det er forår, det går mine også, den unge kan nå 2 kuld på 1 år....
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #10 Dato: 11 Februar , 2013, 15:02 »
Hmm.. Den ældste er fra april 2012, altså den som ikke lægger æg endnu.. Den og andrikken har jeg fået foræret af en veninde.. Den yngste har jeg selv ruget ud i maskine, den er fra slutningen af juli 2012 og måske lidt dum, da den lægger et æg hver eneste dag. Om morgenen drøner den ud af det store hus, som bliver lukket for om natten og direkte over i "skrukhuset", som er en lille kasse med vindue på ca 40*60 cm, hvor den lægger sit æg sammen med golfboldene, jeg lagt ud som lokkeæg...  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2013, 18:44 »
måske skal du lade døren stå åben så hun kan sidde på æggene om natten, det gjorde min  når hun nu skulle til at samle æg... og om dagen gik hun bare med de andre, til hn helt besluttede sig at ruge...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2013, 20:23 »
måske skal du lade døren stå åben så hun kan sidde på æggene om natten, det gjorde min  når hun nu skulle til at samle æg... og om dagen gik hun bare med de andre, til hn helt besluttede sig at ruge...

 /o Ja lad hende have adgang til æggene. Som du kan læse lå min også først om natten lige som Mor Annas. Måske kunne ligge et tykkere lag halm?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #13 Dato: 12 Februar , 2013, 08:20 »
Jeg prøver at smide noget mere redemateriale derind, og når det så.giver plusgrader i dagtimerne igen, må.jeg hellere bytte alle golfbolde ud med.de.andeæg , jeg har samlet ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #14 Dato: 12 Februar , 2013, 09:57 »
 /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"