Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Start med at have gæs  (Læst 28529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Start med at have gæs
« Svar #45 Dato: 20 Oktober , 2012, 21:17 »
Jeg er som sagt ikke fortaler for at lade campbellænder leve af græs. Jeg nævner blot, at det kan lade sig gøre. Det kunne jo så tyde på, at man med denne anderace kan nøjes med meget lidt tilskud helt uden problemer.

Hønehuset, vi har vidst begge gang i de samme to tråde, og i forbindelse med begge vil jeg lige nævne noget fra en amerikanske side om andefoder. Lad os starte med protein.
Her anbefales
Starter, 0-2 uger: 21 procent
Grower, 3-9: uger: 17,5 procent
Developer, 10 uger til æglægning: 14,5 procent
Breeder, Under æglægning: 17 procent

Hvad angår protein kan der altså være meget lidt forskel på æglægningsfoder og voksefoder (gælder det også hønsefoder?)
Herudove er den eneste store forskel, at den amerikanske side anbefaler klart mere calcium til ænder i æglægning. Mindst 3 gange så meget som i foderet til ællinger i de tre aldersklasser. Men hvis dette kan klares med skaller, så er der altså intet til hinder for at man bruger voksefoder til æglæggende ænder (og høns?).
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2012, 21:19 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #46 Dato: 20 Oktober , 2012, 21:28 »
Fint Mikkel. Gælder det så også til gæs?

Til høns tror jeg man skal træde lidt varsomt med proteinet hvis ikke det er til de store racer som netop har brug for protein til at sætte kød/muskler i lidt større mængde i forhold til de små og hurtiger voksende racer. Jeg mener uden at kloge mig, for det er jeg alt for nybegynder til det er noget med den mindre ikke kan udskille for høje mængder protein, men det overlader jeg til eksperterne....FRANK?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Start med at have gæs
« Svar #47 Dato: 20 Oktober , 2012, 23:33 »
Det er desvære ikke min boldgade hønsehuset, så det kan jeg ikke svare på, men ved at Urdværge og de helt store racer gerne skal have lidt mere protein i kosten i forhold til de andre racer og jeg ved ikke hvorfor, men det ser ud til at være rigtigt i forhold til mine Antwerpener Skæghøns og min lillebrors Sebright i forhold til Dværg Paduanere og Dværg Wyandotter.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Start med at have gæs
« Svar #48 Dato: 21 Oktober , 2012, 00:33 »
Dave Holderread anbefaler proteinindholdet i gåsefoder til at være minimum:

Starter, 0-4 uger: 20%
Grower, 5-8 uger: 16%
Grower-Finisher: 16%
Layer-Breeder: 16%
Holder: 12%

Jeg har så også læst noget om, at man helst ikke skal komme ret meget over de 16% - i hvert fald ikke over 18% - i Grower og Grower-Finisherperioderne.

Gæslinger (og vist også ællinger) skal normalt også have ekstra tilskud af B3-vitamin (niacin); de er ikke så gode som kyllinger til at danne det selv. Mine har fået ølgærtabletter.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #49 Dato: 21 Oktober , 2012, 00:42 »
Super informative oplysninger.
@gåsepigen Betyder det at B-3 vitaminet findes i ølgær og hvor meget og hvor tit og længe har de brug for det?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Start med at have gæs
« Svar #50 Dato: 21 Oktober , 2012, 01:27 »
De tal jeg nævnte skulle også gælde for gæs. Jeg kan se, at de er næsten de samme som dem gåsepigen nævner. Blot er de ikke helt enige om man skal gå en lille smule ned med protein i de sidste uger før æglægning.
Min kilde mener også, at ællinger og gæslinger skal have noget ekstra niacin. Ca. 33 procent mere.
De små forskelle, fx mellem 16 og 17,5 procent ønsket protein i voksefoder kan skyldes mange ting. Fx vil der jo være forskel på forskellige racer af gæs, og på det klima de bor i. Og så er det jo ikke tal der er kommet ned fra himlen. Man har forsøgt sig frem og har skruet på mange knapper, samtidig med at vejret og græsset på forskellige områder har været forskelligt. Og så har man vurderet at fx 16 procent protein var nogenlunde det rigtige. Tænk blot på hvor stor uenighed og skiftende udmeldinger der er i forhold til menneskers ernæring.
« Senest Redigeret: 21 Oktober , 2012, 01:30 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Start med at have gæs
« Svar #51 Dato: 21 Oktober , 2012, 11:41 »
Til jer der gerne vil have dyr til at "slå græs" trælse steder vil jeg anbefale gæs .

Geder kræver et fort knox og tramper jorden op og æder ALT.
Ænder tuller rundt og hygger sog og går mere efter det NEDE i græsset feks snegle

Gæs klipper nok så nydeligt plænen ned i et par cm højde og mosler/graver ikke op i jorden.

Til 600 kvadratmeter (det svarer til vores græsplæne) Vil det passe med ca 3-4 gæs tænker jeg.
Med venlig hilsen Søs

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #52 Dato: 21 Oktober , 2012, 16:00 »
De tal jeg nævnte skulle også gælde for gæs. Jeg kan se, at de er næsten de samme som dem gåsepigen nævner. Blot er de ikke helt enige om man skal gå en lille smule ned med protein i de sidste uger før æglægning.
Min kilde mener også, at ællinger og gæslinger skal have noget ekstra niacin. Ca. 33 procent mere.
De små forskelle, fx mellem 16 og 17,5 procent ønsket protein i voksefoder kan skyldes mange ting. Fx vil der jo være forskel på forskellige racer af gæs, og på det klima de bor i. Og så er det jo ikke tal der er kommet ned fra himlen. Man har forsøgt sig frem og har skruet på mange knapper, samtidig med at vejret og græsset på forskellige områder har været forskelligt. Og så har man vurderet at fx 16 procent protein var nogenlunde det rigtige. Tænk blot på hvor stor uenighed og skiftende udmeldinger der er i forhold til menneskers ernæring.

Super det lyder som der er tæt på eninghed og det vil jeg printe ud og ligge ind i min kloge fjerbog, hvis en skønne forårsdag jeg skulle finde nogle æg eller gæslinger.
Jeg skal lige ud og lure lidt på vores andefoder og se om de har solgt mig noget der ligger tæt på det i har skrevet.

Det er altså sejt, hvis hønsne fræser og samler ukrudtsfrø og krible-krable, ænderne snupper slimbæsterne og gæsne klipper plænen.....Hjælp, vi blive jo gjort arbejdsløse, og forsynet ordenligt kød
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #53 Dato: 27 December , 2012, 20:59 »
Jeg har nu været den lykkelige ejer af utrolig smukke grå landgæs i omkring 14 dage til det vi håber er 1,2
Vi har holdt dem i stalden for de kan lære os at kende og blive trygge, inden de skal ud på et stort område og græsse og hygge sig. Vi har valgt frugthaven som ligger tæt ved huset, så kan vi nyde dem når vi kigger ud af vinduet eller sidder på terrassen til sommer. De er så utrolig smukke og det er så svært at løsrive sig fra bare at sidde og iagttage dem.
Nu har jeg lidt spørgsmål til jer kloge gåse folk.
Vi vil gerne have de skal gå i hus hver aften. Sker det automatisk ligesom med hønsne når det bliver mørkt, eller skal de drives ind/hvordan? Hvis de skal drives vil de så forsøge at flyve væk? Ødelægger jeg den lille smule tillid de er ved at få til os, hvis jeg driver dem?
Jeg håber jo virklig på de vil falde til og få gæslinge til foråret. Hvordan vil de evt. gerne have indrettet huset med rede- Altså en slags redekasse eller vil de bare ligge i halm på gulvet eller noget helt andet?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Start med at have gæs
« Svar #54 Dato: 27 December , 2012, 21:57 »
@Janni

Det er svært at sige lige præcis hvordan dine individer vil reagere, men jeg tvivler på at de vil prøve at flyve væk hvis I er nød til at genne dem ind om aftenen. Jeg tror ikke på at du ødelægger den opbyggede tillid ved at drive/genne dem ind om aftenen. De kommer jo ind til foder og trygge/vante forhold, og hvis du samtidig giver dig tid til at 'snakke' lidt med dem når de er kommet ind, vil de sikkert synes at det alle tiders at komme ind om aftenen.

Jeg tror ikke gæs er meget til redekasse, men en god tør halm vil de sikkert sætte pris på.
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 22:33 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Start med at have gæs
« Svar #55 Dato: 27 December , 2012, 22:31 »
Mine gæs er altid inde om natten, og det er mange år siden det har været nødvendigt at genne dem i seng, men hvis jeg vil have dem ind mens det er lyst, så må jeg gå efter dem, og egentlig kan de godt lide at blive fulgt i seng, og bliver tit ude på gårdspladsen til vi kommer ud til dem, men hvis vi ikke er hjemme, så går de selv ind.
Lad være med at lukke dem for langt ud de første dage, så de er nemmere at genne ind, og når de har vennet sig til det, så lad dem gå over det hele. Når du genner dem skal de gå langsomt, så du skal bare gå bageved dem, og gå lidt ud til siden når de skal dreje..  i starten kan det godt kikse til du og de har fundet fidusen, og du skal ikke give op, for de ender som ræveføde, hvis de ikke er lukket inde om natten, på samme tid som hønsene.
Jeg tror min ene gås er dansk Landrace, men jeg er ikke sikker, og jeg tror egentlig ikke de er samme slags, de har ikke samme ansigt, men det er ikke et problem.


Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #56 Dato: 27 December , 2012, 23:28 »
Tak, for hurtige svar /o
Det var da en god ide med et lille stykke, det havde jeg ikke lige tænkt på. jeg prøver at lukke dem ud på et lille stykke til at starte med. Hvor højt kan de egentlig flyve hvis nu de bliver forskrækket? Vi har nemlig ikke overdækning, da det er megningen de skal lunte frit rundt i frugthaven, når de er trygge nok, men måske skal jeg overdække et stykke til starten?

Ang. redemateriale tager de selv den mængde halm de selv mener de får brug for når tiden kommer, eller skal der ekstra der hvor jeg mener det bliver redeplads?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Start med at have gæs
« Svar #57 Dato: 27 December , 2012, 23:47 »
Mine har et hus på 3 m2 med spåner, da det er det nemmeste at holde, men en bunke halm er fin at give dem, det med rede kan de selv finde ud af, min Mibbe bruger alt hun kan finde som plastik poser, visne blade, en grydeske som Hubert har taget med ud, og andre interessante ting, og så kan hun godt lide at bygge oven på køkkenristen der buer nedad. Almindeligvis bygger hun i sit hus hvis der er halm.
Hvor gamle er dine gæs ?
Hvis det er voksne landgæs, flyver de ingen steder, det er de for tunge til.
Mibbe laver flyveøvelser hver morgen, med fuld fart over græsset og vingerne i fuld sving. Da hun var ung lettede hun en halv til en hel meter over jorden, og fløj max 15-20 m  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Start med at have gæs
« Svar #58 Dato: 27 December , 2012, 23:50 »
Mine har på intet tidspunkt forsøgt at flyve. Kun løb med baskende vinger om morgenen og når jeg kom med mad.

Min erfaring er, at de ikke er bange for mørke på samme måde som høns. De er også bedre til at se i mørke. De har derfor ikke nødvendigvis travlt med at komme ind. Men hvis de er sultne, og de ved de får mad inde. Så vil de gerne. Så ingen fodring om eftermiddagen.
Og så kan du for den sags skyld gå foran, ved siden af eller bag dem. I finder en rutine.
Skumringstiden er også farlig i forhold til ræve. Så jeg ville hente dem ind inden.

De er fantastiske til at holde varmen, og de er jo nærmest vandtætte. Derfor er de desværre også noget mere besværlige at plukke end høns. Men det betyder, at man ikke skal bekymre sig så meget om reder, træk, temperatur mm. Et lag halm er glimrende underlag. Men de der avler fast, siger at de gerne skal have mulighed for at lave reder og vænne sig til disse i lidt god tid inden foråret. Så det er altså nu hvis man vil give dem et par bildæk eller A-reder som disse:

http://www.youtube.com/watch?v=yTySRkujJKM
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 23:53 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Start med at have gæs
« Svar #59 Dato: 27 December , 2012, 23:52 »
Hvis de er trygge flyver de næppe nogen steder. Hvis de overhovedet er i stand til at flyve  ;D

Mht redemateriale er det nok svært at sige noget generelt. Jeg har mine gæs i en dam hvor de selv samler redemateriale, og det er så fra 15-20 små pilekviste til en egentlig rede bestående af pilekviste, diverse andre ting de kan finde og foring med fjer.

Men hvis du sørger for at der er rigeligt med halm de kan tage af til redebygning kan det ikke gå helt galt.
Mvh
Erik Andersen