Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Start med at have gæs  (Læst 28489 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Start med at have gæs
« Svar #30 Dato: 20 Oktober , 2012, 00:17 »
Er der nogen som ved om de ødelægger træerne? Vi har en gammel frugthave hvor det kunne være rart at slippe for at klippe græs, men jeg ville blive temlig trist over hvis de skader træerne ved at æde barken :o 

Min bror havde gæs gående i hans frugthave med ca. 40 frugttræer (flest æbletræer) sidste år. Træerne er mellem 5 og 20 år gamle. Gæssene gik i frugthaven fra om foråret, til de om efteråret fandt ud af, at de ved at hive fat i æbletræernes grene kunne ryste æblerne ned. Så blev de (gæssene) flyttet  ;D
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #31 Dato: 20 Oktober , 2012, 10:29 »
Herligt med kloge dyr  /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Start med at have gæs
« Svar #32 Dato: 20 Oktober , 2012, 10:34 »
Hehe...mine har også stået og hoppet (det ser sygt sjovt ud når gæs hopper ) under vores meget små og nye æbletræer.
Men så satte vi bare lidt af en rulle hegn rundt om.
Med venlig hilsen Søs

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #33 Dato: 20 Oktober , 2012, 11:07 »
Bare tanken om hoppene gæs får mig til at klukke af grin, kunne man ikke få et videoklip ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Start med at have gæs
« Svar #34 Dato: 20 Oktober , 2012, 12:01 »
Efterlyses sjælden gås der ligger guldæg og får ællinger *g

Det er rigtig gamle træer, fra omkring 1920 og et gammelt hasselnøddehegn. Så det ville være super trist hvis de mosler barken, men de må meget gerne klippe græsset  ;)

Mine gæs går i min æblehave, og der er træer der er oldgamle, og der er ikke nogen der hiver i dem, eller gnaver i dem, de spiser nedfaldsfrugt, som der er rigeligt af, og så grsæsser de for resten.
Jeg har æbletræer der nærmest ikke har stamme tilbage, men som stadig leverer utrolige mængder æbler, hvor de så får energien fra, men gæssene rører dem ikke.

Hvad børn angår, så har jeg hele tiden haft børn, og da gæssene nu er 12 og 14 år, og børnene 13 og 17, så har de også været små, men da det er hunner, så har det aldrig været et problem, de kender børnene, og naboens børn har aldrig været i konflikt med dem, kun naboens skrig gule shorts fik Mibbe til at nabbe første sidste og eneste gang, hvad der så gik galt der.
Når de har fået lov til at have gæslinger holder de sig selv på afstand med deres afkom, og truer kun hvis man bliver for nærgående, men igen hvis man går mod  dem så går de.
Mine unger har altid fattet at lade dyrerne være når de ikke ønskede kontakt.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Start med at have gæs
« Svar #35 Dato: 20 Oktober , 2012, 15:29 »
Er lige med på en lytter...
Hvis nu man har et stykke have, der ligger lidt lavt, og dermed har en masse dejligt frodigt græs og ukrudt hele sommeren... på cirka 600 kvm... Hvor mange gæslinger til opfedning ville man så kunne have? :)
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #36 Dato: 20 Oktober , 2012, 15:32 »
@Ina så lyder det da alligevel som en mulighed. Hvad race er dine?

Hvilken gåserace er den mest fredelige?

Jeg har jo lidt tabt hjertet til gammel dansk landgås da jeg forbinder den med ægte gammel landidyl og julestemning  ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Start med at have gæs
« Svar #37 Dato: 20 Oktober , 2012, 16:24 »
Elisabethen, det afhænger af hvor meget du er villig til at fodre ved siden af. Men jeg vil sige mellem 3 og 6.
Først på sommeren kan de ikke følge med græset, og I skal måske slå det. Senere går det fint og fra en gang i september må I begynde at fodre en hel del.
Men det afhænger naturligvis også af vejret, racen og hvor meget I går efter store og fede gæs.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Start med at have gæs
« Svar #38 Dato: 20 Oktober , 2012, 17:12 »
1000 tak for et meget brugbart svar :)
Den del af haven ligger nemlig lidt afsides, og er pga. fugtigheden lidt svær at finde på noget at bruge til.. Så vi har leget lidt med tanken om at holde et-eller-andet dyr dernede, og gæs eller ænder virker som noget af det, der bedst og nemmest kan lade sig at gøre :-)
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Start med at have gæs
« Svar #39 Dato: 20 Oktober , 2012, 18:50 »
Elisabethen, jeg har ikke haft ænder endnu, men gæs skulle være nemmere end ænder. Fordi gæs kan klare sig alene på græs om sommeren, og fordi deres behov for svømmevand vist også er mindre.

Jeg overvejer dog selv Khaki Campbell ænder. De skulle lægge ca. lige så mange æg som australorps. De er også fine til slagtning, men dog en af de mindre racer. De skulle også være nøjsomme, så de faktisk kan lægge masser af æg uden at blive fodret i sommerhalvåret. Hvis de altså har adgang til et område som jeres. Men det er blot noget jeg har læst. Hvis I køber daggamle gæs, så skal I nok købe lidt ekstra. Man kan god miste nogle undervejs.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Start med at have gæs
« Svar #40 Dato: 20 Oktober , 2012, 19:02 »
Ænder skal altid have lidt tilskudsfoder, da de ikke kan klare sig på græs alene og det er også derfor gæs skulle være nemmere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Start med at have gæs
« Svar #41 Dato: 20 Oktober , 2012, 19:17 »
Tja Frank. Jeg er som nævnt ikke andeekspert, men der lever da ænder i naturen som ikke bliver fodret med tilskudsfoder. Og der er jo andet end græs på sådan et område. Fx snegle. Jeg ved at nogen praktiserer campbellænder uden tilskud i sommerhalvåret, og selv mener det går godt. Men jeg kender ikke det areal de brugte.

Derfor kan det godt være, at det er en god ide med tilskudsfoder. Det kan jo være, at det giver flere æg og mere kød.

Og jeg ville da også give dem noget, lige som mine gæs fik lidt korn eller foderpiller hver aften hele sommeren. Også fordi de skulle lokkes ind, og fordi jeg jo forhindrede dem i at spise noget græs i de mørke timer.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Start med at have gæs
« Svar #42 Dato: 20 Oktober , 2012, 20:30 »
Ja det har du ret i at de lever i naturen og klare sig fint, men de har heller ikke den størrelse eller ægydelse tamænderne har. Ænder kan nemlig ikke udnytte græs så godt, som gæssene kan og derfor har de brug for noget andet, som snegle m.m. for at klare sig. Derfor skal man i så tilfælde være sikker nok på at kryb, bær og andet kan holde hele den periode de går derude og ikke løbe tør fordi det ikke kan formere sig i samme grad, som ænderne sætter til livs.
Men lidt tilskud engang imellem vil være godt og holde ægproduktion med mere oppe uden at de bliver magre af det. Men ellers fint også at udnytte arealerne til dem og på en god måde. Så det kan du sagtens gøre og så holde øje med at de ikke taber sig for meget.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #43 Dato: 20 Oktober , 2012, 20:40 »
Hvad er det ideelle foder og tilskud til ænder fra nyklækket til udvokset.?
Er der forskel i forhold til racer?

Og det samme spørgsmål bare til gæs.

Skal de have noget ekstra hvis man skulle være så heldig de fik lyst til at ruge?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Start med at have gæs
« Svar #44 Dato: 20 Oktober , 2012, 20:52 »
Tja Frank. Jeg er som nævnt ikke andeekspert, men der lever da ænder i naturen som ikke bliver fodret med tilskudsfoder. Og der er jo andet end græs på sådan et område. Fx snegle. Jeg ved at nogen praktiserer campbellænder uden tilskud i sommerhalvåret, og selv mener det går godt. Men jeg kender ikke det areal de brugte.

Derfor kan det godt være, at det er en god ide med tilskudsfoder. Det kan jo være, at det giver flere æg og mere kød.
.
De ænder der lever i naturen finder selv deres tilskudsfoder. Du skal tænke på at vilde ænder ikke er begrænset af et hegn eller får klippet vingefjerene så de bliver hvor vi gerne vil ha det. Hvis ikke der er det rigtige føde i de rigtige mængder flyver de videre til næste kornmark eller vandhul
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk