Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Start med at have gæs  (Læst 28461 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Start med at have gæs
« Svar #15 Dato: 18 Oktober , 2012, 23:14 »
Jon.

Som sagt længere oppe, så spørg endelig løs. Du kan næppe finde en bog der kan svare på et spørgsmål som du ikke kan få et svar på herinde.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #16 Dato: 19 Oktober , 2012, 19:55 »
Er der nogen som ved om de ødelægger træerne? Vi har en gammel frugthave hvor det kunne være rart at slippe for at klippe græs, men jeg ville blive temlig trist over hvis de skader træerne ved at æde barken :o 
Området er omkring 1200m2. og vi ønsker os 1,2 gammel dansk landgås, som skulle kunne få ællinger der senere bliver til mad til os. Er det nok sammen med foder og madrester?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Start med at have gæs
« Svar #17 Dato: 19 Oktober , 2012, 20:12 »
De siges at skulle være ret hårde mod nye/unge frugttræer, men ikke ved gamle/ældre frugttræer skulle det vidst ikke være et problem.
Arealet lyder fint, men tror det bliver svært at finde nogle gæs der giver ællinger.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #18 Dato: 19 Oktober , 2012, 20:18 »
tror det bliver svært at finde nogle gæs der giver ællinger.

Ups  <J *e Gæslinger lyder vidst mere rigtigt  *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Start med at have gæs
« Svar #19 Dato: 19 Oktober , 2012, 20:18 »
Det nærmest perfekt at have gæs til at gå mellem frugttræer ....så længe disse er "voksne" træer
I skal nok finde nogle ....god fornøjelse.

Ved ikke om det skulle være specielt svært at finde gammel dansk landrace ..... jeg har da set dem gå rundt omkring.
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Start med at have gæs
« Svar #20 Dato: 19 Oktober , 2012, 20:20 »
*LOL* havde ikke registreret der stod ællinger *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #21 Dato: 19 Oktober , 2012, 20:41 »
Efterlyses sjælden gås der ligger guldæg og får ællinger *g

Det er rigtig gamle træer, fra omkring 1920 og et gammelt hasselnøddehegn. Så det ville være super trist hvis de mosler barken, men de må meget gerne klippe græsset  ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Start med at have gæs
« Svar #22 Dato: 19 Oktober , 2012, 21:14 »
Der var mange avlere som kun fik få "ællinger" i år. I hvert fald i Jylland. Og samtidig var der masser af græs der skulle spises. så det var lidt svært at få danske landgæs. Men det kunne da lade sig gøre, hvis man ville køre lidt. Ingen ved hvordan det bliver næste år.

Gæs kan finde på at bide i alt. Men gammel bark er der nok ingen gæs som forelsker sig i, så det skal du ikke bekymre dig om hønehuset. Men du har et problem, hvis du havde planer om at lave most af de bedste nedfaldsæbler.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Start med at have gæs
« Svar #23 Dato: 19 Oktober , 2012, 21:25 »
Er der nogen som ved om de ødelægger træerne? Vi har en gammel frugthave hvor det kunne være rart at slippe for at klippe græs, men jeg ville blive temlig trist over hvis de skader træerne ved at æde barken :o 

Jeg tror man kan bruge som tommelfingerregel, at hvis træernes stammer er så tykke, at de råbukke der besøger haven (hvis de altså har 'adgang' til haven), ikke finder træene interessante til 'fejning', når de sætter nye gevirer, så vil høns og gæs heller ikke kunne gøre skade på træernes stammer.
Har man nyplantede frugttræer klares problemet ved at sætte lidt fintmasket hønsetråd rundt om stammen de første 2-5 år. Dette hindrer også harer i at forgribe sig på træerne om vinteren hvor de har svært ved at finde føde nok.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #24 Dato: 19 Oktober , 2012, 21:47 »
Jo jo Bambi & co er faste gæster i haven. De er blevet så trygge at de bliver stående når jeg går ud af terassedøren efter krydderurter.

Ang. nedfaldsfrugt, ville det være skønt, at slippe for at samle. Hønsne som pt. går der,er ihvert fald ikke interesseret ::) De nøjes med at kultivere og gøde bedene rundt om træerne. Det er de så tilgengæld gode til. Jeg har kun luget 1 gang efter de opdaget at det var  frugthaven der er dejligst at være.Jeg snakkede med en landbrugskonsulent som sagde at høns er det aller bedste man kan få til at rydde op for krible- krable under gamle frugttræer. Måske er de i virkligheden propmætte og ikke har plads til frugten også?  De spiser dælme heller ikke meget foder indendøre, selvom det er frit dagen lang.
Må/kan gæs og moskusænder gå sammen?
Ville gæsne evt. acceptere katte og børn? Vi arbejder stadig på at få et par boergeder. Kunne gæsne evt. gå sammen med dem, på deres fold?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Start med at have gæs
« Svar #25 Dato: 19 Oktober , 2012, 21:53 »
Gæs og ænder må gerne gå sammen. Det gør de også hos mig.

Hvis gæssene skal gå sammen med gederne på folden er du jo nødt til at rævesikre folden!!

Mine høns spiser al den frugt jeg serverer for dem, så jeg vil tro at de æder sig mætte i insekter og regnorm etc og derfor måske ikke har plads til frugten.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #26 Dato: 19 Oktober , 2012, 22:41 »
Tak Erik, så giver det jo fint megning de dårligt gider røre madresterne fra dagens måltider. Kyllerne snupper meget gerne for sig, men de går jo også kun i overdækket gård, så ikke rovfuglene får gode ideer. Tilgengæld er ænderne nogle slughalse, og sommetider er jeg glad for de ikke forstår hvad det betyder, når jeg siger de kan spise til de skammer sig. De går frit på den anden del af haven, kun med gårdspladsen imellem sig. Og selvom de går og hygger sig dagen lang med at snaddre og har fri adgang til foder så undre jeg mig over hvor alt det mad dog ryger hen. Men det er jo skønt, der er nogle der bliver glade for æbleskrog, børnenes madkasserester og levn fra aftensmaden.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Start med at have gæs
« Svar #27 Dato: 19 Oktober , 2012, 23:25 »
Ville gæsne evt. acceptere katte og børn?

Mine gæs har nogenlunde accepteret kattene, så længe kattene ikke kommer for tæt på. For den ene (rolige) kat er komfortafstanden 2-3 meter. For den anden (meget mere legesyge) kat er komfortafstanden 5-6 meter. Kattene har nogenlunde lært at holde sig på afstand - men især den ene kan godt lide at drille gæssene. Det virker dog absolut ikke, som om nogen af parterne tager skade.

Alle de gæs, jeg har haft, har følt sig meget utrygge ved børn. Jeg har ikke nogen selv, og børnene i nabolaget er både støjende, urolige og meget uvante med dyr. Jeg er sikker på, at en mindre flok gæs ville kunne lære at acceptere ens egne børn fra 6-års alderen og opefter, hvis børnene lærer at omgås gæssene på en rolig og fornuftig måde. I yngletiden ville jeg dog nok udvise større forsigtighed.

Mindre børn og gæs er generelt en dårlig kombination. En treårig er ikke meget større end en gås, og jeg ville da selv nødig møde en gås på størrelse med mig selv (pyha, nu får jeg vist mareridt i nat!). Gæs er langt mere tilbøjelige til at angribe frem for at flygte, når truslen er fysisk lille. Og små børn er langt mere tilbøjelige til pludselige bevægelser og høje udråb - begge dele signalerer "trussel" over for gæs. Hvis din syvårige er vant til at omgås dyr roligt og stilfærdigt, og hvis gæssene lærer barnet at kende, er der gode chancer for, at de kan omgås hinanden.

Gæs er længe om at komme sig over en dårlig oplevelse. Hvis nogen eller noget har skræmt dem, kan det tage uger for dem at genvinde tilliden. Mine egne gæs klatrer nærmest op på skødet af mig, når de er trygge (og i gang med at gnave i mit tøj). Men hvis jeg går hurtigt hen imod dem, så løber de væk fra mig. De føler sig hurtigst trygge ved fremmede, når der bliver talt til dem og de selv får lov til at nærme sig. Fremmede mennesker, der kommer hen imod dem uden at sige noget, bliver opfattet som truende.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #28 Dato: 19 Oktober , 2012, 23:35 »
Hmmm...Det er nemlig det jeg er lidt nervøs for. Alle vores unger elsker at gå og hygge og lege i haven sammen med dyrene, og alle dyrene er helt trygge og rolige ved ungerne. Jeg vil jo ikke bede børnene om at holde sig fra dyrene, men børnene er opdraget til at vise dyrene respekt, og jeg vil gerne have tillidsfulde dyr.
Da vi gerne vil have geder til hygge og mad, ville det heller ikke virke, at lade gæsne gå hos gederne på marken, for her skal børnene også gerne kunne komme med ud og fodre.
Måske skal vi vente med gæs alligevel??
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Start med at have gæs
« Svar #29 Dato: 19 Oktober , 2012, 23:38 »
Det beskriver vist meget godt det at have gæs, i små flokke.
Det vil sikkert være anderledes ved gåsehold i store flokke, hvor det er sværere at opnå et tillidsforhold til dyrene.
Mvh
Erik Andersen