Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan ænder og gæs gå med svin?  (Læst 5750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Kan ænder og gæs gå med svin?
« Dato: 04 August , 2012, 23:52 »
Hej forumvenner.
Jeg har en mark på 0,6 HA hvor der meget snart skal gå 10 grise til opfedning.
Er der nogen herinde der har erfaring med at have ænder og gæs til at gå sammen med fritgående grise? Kan de enes? Kan der være nogen smitterisiko?
Tak for svar!
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Stinek

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #1 Dato: 05 August , 2012, 00:04 »
Hej gitteholk.
Det ville jeg ikke gøre. Grise er ALT ædene og tager nok også en and eller gås hvis de får mulgheden for det.( nok ikke i staten hvor grisene jo er små)Desuden er er ikke meget foder tilbage til ænder og gæs da svin pløjer det hele op. Kan ænder og gæs ikke gå i den 5 m brede "sti" der skal være mellem inder og yder hegn.
 Kan du have ænder og gæs gående sammen? Det har jeg prøvet men syndes at gæssene er for hårde v ænderne.

Håber du finder en løsning

Offline riks74

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #2 Dato: 05 August , 2012, 00:05 »
Jeg lytter lige med her  8)
Rikke
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Tysk kæmpecheck (kaniner)
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline Stinek

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #3 Dato: 05 August , 2012, 00:09 »
Vil du også have fede svin?

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #4 Dato: 05 August , 2012, 17:39 »
Jeg har lavet en super indhegning med 140 cm høj nethegn. Strøm forneden, foroven og udvendig. Der er alarm på hvis strømmen svigter. Derfor overholdes reglerne for indhegning og jeg har ikke inderhegn. Jeg får grisene som 25-30 kg.
Jeg kan godt høre at jeg måske skal dele marken op så grise ikke er sammen med svømmefuglene ??? det andet var nu nemmere, men det er jo ikke altid den bedste løsning ;)
For et par år siden havde jeg ænder og gæs til at gå sammen og det forekommer mig ikke at det gav problemer, men jeg hører gerne jeres erfaringer.

Hvor lang tid tager det ca at gøre en landand og moskus klar til slagt. Kan det nåes i år?

Tak for svar /o
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Lyøgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #5 Dato: 05 August , 2012, 17:50 »
Jeg har dårlig erfaring med at ænder og gæs går sammen, gæssene er for hårde ved ænderne.

det er nok ved at være for sent at opfede en and til jul nu.

Offline Stinek

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #6 Dato: 05 August , 2012, 23:16 »
Det taget ca 20 uger for ænder og mere for gæs, så du kan lige nå det med ændrr. Kan anbefale moulard, de vokser hurtigt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #7 Dato: 05 August , 2012, 23:51 »
Jeg har dårlig erfaring med at ænder og gæs går sammen, gæssene er for hårde ved ænderne.

Her går gæs og ænder sammen uden problemer, og har gjort det gennem mange år.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #8 Dato: 06 August , 2012, 08:45 »
Hos mig går også ænder og gæs sammen. De voksne gæs bor i søen og ællingerne og gæslingerne vokser op sammen i stalden og kommer i søen. når de er store nok.
Her tager så de gamle gæs altid godt imod dem ALLE. Endvidre er der så også kun en 8-16 stk. ialt- flest gæs.

Men der er måske forskel på gæs og ænder generelt. Industri hybrider er jo kun avlet med henblik på at få mest steg på kortest tid. Så temperament er ikke så væsentligt prioteret hos dem.

Angående svin og fjerkræ, så kan svin godt napse og æde dem- jeg kan huske fra min barndom et vennepar som havde lidt grise og så fik de høns også som skulle gå i samme stald og lige så stille forsvandt hønsene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #9 Dato: 09 August , 2012, 16:17 »
Jeg har også haft en hyggeflok på 2 gæs sammen med 7-10 moskusænder. Udenfor var der aldrig problemer, men inde i stalden fik ænderne ikke lov til at ligge på reden for gæssene - trods det, at jeg havde lavet "gåse-forhindringer" (læs: lave hegn) så skulle den ene gås nok finde vej ind til ænderne.

Gæssene jog konsekvent ænderne af reden - også selvom stalden egentlig er ret stor til sådan en flok.

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Kan ænder og gæs gå med svin?
« Svar #10 Dato: 10 August , 2012, 23:21 »
Hej. Tak for jeres svar. Det er så fantastisk med jer Forum folk at I er så søde til at svare på spørgsmål.
Jeg har besluttet at opdele indhegningen mellem grise og svømmefugle.
Jeg har lige i dag købt nogle hvide danske ællinger der er nogle uger gamle, så jeg regner med at andestegen er sikret til jul.
Grisene er jeg forhåbentlig klar til om et par uger.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn