Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Se en lille rørhønekylling  (Læst 3993 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Se en lille rørhønekylling
« Dato: 17 Juli , 2011, 21:13 »
Lars fandt denne her bette fyr udenfor, for lidt siden. Den er meget svag og har et sår på vingen, men ikke noget der ikke kan renses. Jeg kan ikke se den har sår andre steder. Det ligner en grønbenet rørhøne, og hold op hvor er ben og især kløerne lange. Jeg håber den klarer skærene. Den er kold og slap, men reagerer på berøring. Den har fået lidt vand i en pipette og det har den drukket. Jeg har fundet et fuglebur frem og hængt kyllingernes varmelampe hen over.

Synes lige I skulle se den også, og så *k for at den overlever natten over. Hvis den gør, ringer jeg til en vildtplejestation i morgen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Se en lille rørhønekylling
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2011, 21:25 »
Stakkels pus, den har da enormt lange tæer  :o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Se en lille rørhønekylling
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2011, 21:30 »
Ja, en vildtplejestation må være løsningen hvis den langbenede klarer natten. Vi har gode erfaringer med den i Mern men de ved jo alle, hvad de har med at gøre. For 45 år ::) siden havde jeg en skolekammerat hvis kat var kommet hjem med sådan en. Han fangede myggelarver og andet vand-kravl til den. Jeg var med da den blev sat ud nogle måneder senere. Men det er jo et fuldtidsjob at passe sådan én. Held og lykke med den.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Se en lille rørhønekylling
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2011, 21:40 »
Ja, den spiser jo krible-krable har jeg læst mig til. Lige nu er jeg ved at koge et æg, som jeg vil mose ud med lidt olie og lidt undulatfrø. Jeg har ikke noget krible-krable at byde den på i aften. Jeg tror også det er en kat der har taget den med hjem, for nærmeste sø er mere end 100 m væk, og så langt har den lille fyr ikke kunnet bevæge sig.

Hvor gammel tror i den er? Den har akkurat fået fjer, men har stadig lidt dun. Jeg tænker ca. 1 måned?

Og ja, de tæer er lange! Da den greb om min finger med kløerne, lignede det en kæmpe edderkop :o!!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Se en lille rørhønekylling
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2011, 21:44 »
HAHA Tanja ud med luppen på knæ i græsset i parken, der er helt sikkert noget krible krable, og du kan lige nå det inden du er nødt til at have pandelampe på. <:
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Se en lille rørhønekylling
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2011, 22:43 »
Jeg havde dem rugende i min dam sidste år, hvor det lykkedes dem at få kyllinger. 8 stk. De forsøgte igen i år men det lykkedes tilsyneladende ikke. Formentlig de forbandede krager der har stjålet deres æg.

Det er en sød men også meget vagtsom fugl. Man hører den normalt mere end man ser den, netop fordi den er så vagtsom. Men sidste år hvor den havde kyllinger havde jeg rig lejlighed til at iagttage den og endda tage en del billeder af den. Jeg husker ikke om der ligger nogen i mit galleri, men ellers skulle jeg gerne have en del på min gamle PC.

Blishøns bliver 'fjernet' fra dammen netop for at give plads for den grønbenede rørhøne, som er noget mindre udbredt end blishønen.

Jeg håber den klarer skærene.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Se en lille rørhønekylling
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2011, 05:20 »
Tak for detaljerne Erik, og nej Ina... Ingen krible-krable'r til mig tak.

Desværre klarede rørhønekyllingen den ikke. Jeg troede ellers på det, da den kvikkede meget op ved at få varme i går aftes, men indsatsen var for sen. Den lå i det ene hjørne og havde været død i et godt stykke tid, da jeg kom ud til den her til morgen. Sikke en dum start på ugen :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Se en lille rørhønekylling
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2011, 07:03 »
Øv !  :'(

Du prøvede  /o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste