Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syge kyllinger  (Læst 6119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stuf99

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Syge kyllinger
« Dato: 10 August , 2012, 10:54 »
Hej
Er der nogen der kan fortælle hvad der er galt med denne bette fyr. Har lige købt 8 7-ugers kyllinger, men allerede få timer efter hjemkomst, begyndte den ene at virke meget sløv og fulgte slet ikke med de andre. Dagen efter begyndte en mere at vise samme tegn. De er ikke helt rene i rumpetten, men der er trods ren udstødning. Kan det være diarré?
Jeg har sat de 2 i isolation, men jeg er i tvivl om hvorvidt de andre er nået at blive smittet  :-[

Har taget et lille videoklip af den der er hårdest ramt

http://www.youtube.com/watch?v=iI_PYgQX-Ng&feature=youtu.be

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Syge kyllinger
« Svar #1 Dato: 10 August , 2012, 11:04 »
stakkels lille pus, god bedring med den
    mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Syge kyllinger
« Svar #2 Dato: 10 August , 2012, 11:16 »
Uhh - det ser ikke godt ud :(.

Der skal lige nogle flere mere kyllekyndige på banen her, men jeg kan da have mistanke om, at de er angrebet af coccidiose, når der er diarre - og så skal du handle hurtigt med at få medicin hos dyrlægen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline lonesj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • www.svenstrup-jensen.dk
Sv: Syge kyllinger
« Svar #3 Dato: 10 August , 2012, 11:26 »
Håber da næsten den har fået fred....
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Syge kyllinger
« Svar #4 Dato: 10 August , 2012, 11:35 »
Av den ser sløj ud :(

Har de flåd fra næsen, kan se den nyser lidt??

Var de fint friske da du hentede dem?

Var det mine kyllinger, var jeg strøget direkte til dyrlægen med dem, eller aflivet dem, men det er så kun min mening/holdning.

Jeg er selv igennem en omgang syge kyllinger/høns med vejrtrækningsproblemer, nysen og hosten. Dog har ingen set så slemme ud som den du viser.
Det smitter det vores høns har reddet sig, og er derfor på pencillin efter en tur hos dyrlægen.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline stuf99

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Syge kyllinger
« Svar #5 Dato: 10 August , 2012, 11:45 »
Av den ser sløj ud :(

Har de flåd fra næsen, kan se den nyser lidt??

Var de fint friske da du hentede dem?

Var det mine kyllinger, var jeg strøget direkte til dyrlægen med dem, eller aflivet dem, men det er så kun min mening/holdning.

Jeg er selv igennem en omgang syge kyllinger/høns med vejrtrækningsproblemer, nysen og hosten. Dog har ingen set så slemme ud som den du viser.
Det smitter det vores høns har reddet sig, og er derfor på pencillin efter en tur hos dyrlægen.


Ingen flåd fra næsen!

De gik sammen med en del andre så det var svært at vurdere om de var helt friske.


Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Syge kyllinger
« Svar #6 Dato: 10 August , 2012, 11:50 »
Sløj ser den ihvertfald ud, det lille pus :(

Igen, var kyllingen min, var den kommet til dyrlæge omgående eller på huggeblokken, selvom det kan lyde lidt hårdt.
Det der tror jeg ikke den kommer sig over af sig selv, uden hjælpe må jeg indrømme :(

Pøj pøj med dem...
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Syge kyllinger
« Svar #7 Dato: 10 August , 2012, 12:06 »
Den kylling du viser der ville jeg aflive med det samme, med mindre du får den behandlet i dag.
Coccidiose kunne være en mulighed, men så vidt jeg har læst, smitter det sindsyg hurtigt.
Ved du hvordan kyllingerne gik hos vedkommende du købte dem af?
Gik de ude i en kyllingegård eller hønsegård/have? I såfald kunne den også være hårdt angrebet af orm.
Har haft en araucana som så ud som din, jeg mener dog bare den var bare lidt ældre. Den havde heller ikke flåd fra næsen eller andet. Ligner din præcis i vejrtrækningen osv. Havde en mindre diskusion med min dyrlæge, som var 100% på den havde luftvejsorm, jeg mente den havde en lungebetændelse eller lign.
Behøver jeg fortælle, at dyrlægen havde ret. Efter at have fået bare en dosis med ormemiddel i en sprøjte i næbet, sked den døde orm ud. Hun lever så fint i dag og rettede sig hurtigt i en kasse inde i stuen, under varmelampe og med ormemedicin. Kom lidt senere i æglægning end sin søster, men idag kan man ikke se at hun lignede din kylling.
Håber det bedste for den og dens søskende.
Spørg evt. hvis du ringer til dyrlægen om ikke også dens søskende skal have en omgang..... Det ville jeg gøre.
Har ikke lige set hvor du bor i landet, men dyrlægen her i Stenstrup på Sydfyn er god til fjerkræ og billig...

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Syge kyllinger
« Svar #8 Dato: 10 August , 2012, 13:05 »
Coccidiose rammer ofte kyllinger i din kyllings aldersgruppe, men den ser ud som om den har meget svært ved at trække vejret og det er ikke rigtigt foreneligt med coccidiose med mindre den nærmest er ved at stille træskoene på din film...

Dyrlægen kan se i en gødningsprøve om der er tale om orm eller coccidiose (hvis det er det).

Hvis det er coccidiose, tror jeg ikke den klarer den, men du kan måske godt redde den hvis det er orm.

Ps. Kyllingen ser meget lille ud af en 7-ugers kylling ???
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline stuf99

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Syge kyllinger
« Svar #9 Dato: 15 August , 2012, 09:32 »
Lige en update herfra, jeg har aflivet 2 kyllinger og står tilbage med en i isolation. Den viser tegn på gabesyge, dog kan jeg ikke se noget rødt nede i svælget!?Jeg har fået fat i noget flubenol fra en svineavler og er i gang med behandlingen af denne.
Men hvordan doserer I flubenol, når det er mg man skal måle op?
Jeg har efter bedste evne målt et gram af og derefter halveret potionen et antal gange indtil jeg havde den rigtige mængde. Det blander jeg så op i noget yoghurt, putter det i en sprøjte og skyder den ned i halsen på kyllingen.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Syge kyllinger
« Svar #10 Dato: 15 August , 2012, 10:31 »
Det er jo ikke bare lige at gribe til penicillinbehandling, for det første er det jo ikke i orden at bruge noget man ikke selv har fået ordineret, for det andet kan din kylling fejle alle mulige andre ting, feks. kan den jo have ILT og det skal, punkt et, anmeldes til myndighederne, som nu ikke er særligt interesseret, punkt to, afprøves ved feks. blodprøve eller prøve fra sekret...
Du skyder med løst krudt, hvis du behandler med noget forkert i situationen, og din kylling overlever nok ikke for mange eksperimenter, så jeg ville henvende mig til en dyrlæge med kyllingen under armen, gerne en der ved noget om hønsefugle.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Syge kyllinger
« Svar #11 Dato: 15 August , 2012, 10:47 »
Christoffer: Hvorfor tror du jeg henviste til dyrlæger og ikke en svineavler? Netop pga. doseringen og også for at høre hvad en professionel mente om symptomerne.
Ina: Hvor er det typisk dette forum, at der straks henvises til den næsten værste sygdom fjerkræ kan få. Slå dog koldt vand i blodet med de alvorlige diagnoser og lad være med at male fanden på væggen for han er der.....

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syge kyllinger
« Svar #12 Dato: 20 August , 2012, 11:18 »
Flubenol er et ormemiddel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk