Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin  (Læst 3821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Dato: 13 August , 2012, 09:38 »
Hej med jer

Jeg vil lige kort berette om min moskusandriks diarré samt vægttab - måske andre kan have glæde af det.

Andrikken, Stinkadus, havde tabt sig rigtig meget i løbet af 1 måneds tid, både p.g.a. af kampe med anden andrik (har fået nyt hjem) samt diarré.

Alle ænder fik en ormekur med flubenol for at udelukke orm.

Efter ormekuren tog jeg fat i Bjarne fra Hårlev dyreklinik på Sjælland, for Stinkadus havde stadig meget tynd mave. Der blev i første omgang ordineret zoolac i 5 dage, det har dog ikke haft den helt store virkning, bortset fra at Stinkadus fik en større appetit.

I sidste uge blev der så taget afførringsprøver og i dag har jeg lige fået svar. Der er 7 bakterier som Bjarne nævnte (spørg mig ikke lige om navnene, det var lidt for latinsk :)) og han var kun tilfreds med 3 ud af de 7 bakterier.

I weekenden havde jeg  bemærket, at et par af mine andedamer også havde tynd mave - og det spurgte Bjarne også om. Han fortalte: "Afhængig af ændernes immunforsvar, ligesom hos mennesker, vil en eller flere af de andre ænder også have maveproblemer, da bakterierne smitter".

Nu skal jeg så isolere de ænder+andrik der er tale om i 5 dage, de skal have medicin-vand og skånekost. Skånekost for ænder er: franskbrød med yoghurt og/eller havregryn og knækket byg. I morgen skulle medicinen ankomme og så er det ellers at komme igang. Bjarne beregner til 4 ænder ca. 2 liter medicin-vand pr. døgn. Skal stå i skåle, hvor der er mindst chance for at der kommer skidt i - des mere skidt der er i, jo mindre virkning får medicinen.

Håber andre kan bruge min lille historie til noget og - hvis jeg husker det) -vil jeg skrive lidt om det, når kuren er overstået.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #1 Dato: 13 August , 2012, 09:50 »
Ellers skal jeg nok minde dig om det ;)

Jeg synes det er "nemmest" at give ænderne medicin direkte i næbbet eller blandet op i foderet, da der netop ellers er for meget spild.
Og med "...." mener jeg: Hvis man altså kan få ænderne til at makke ret.

ps. husk at frisk knust hvidløg virker bakteriedræbende også ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #2 Dato: 13 August , 2012, 09:56 »
Ja, der er vi bare helt enige...ænder kan være lige så stædige som æsler... ;D

Jeg har prøvet det et par gange at give medicin direkte i næbbet, ikke den store ubetingede succes. Når jeg har fået fat i den rette and, snablen op og ind med medicinen bagerst i næbbet, så undlader anden simpelthen at sluge....i meget, meget lang tid....og så løber medicinen ud af næbbet...

Jeg er modtagelig overfor diverse tips.... ;D

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #3 Dato: 15 August , 2012, 14:02 »
Pyha, sikke en dag og med trist udgang...

Medicin kom i dag med posten, men jeg har været alt for sent ude....

Stinkadus, moskusandrikken lå og vred sig inde i stalden. Det var bare én vej, hurtigt øksen frem og lade ham få fred, det så slet ikke godt ud.....

Så nu er der de 6 andedamer tilbage og de skal nu igang med medicin og skånekosten.


Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #4 Dato: 15 August , 2012, 17:55 »
Ææææv, Hanne, det var trist  :'(

Det lyder som en væmmelig infektion de har gang i der.
Godt medicinen er kommet - jeg håber den virker HURTIGT!

Er andedamerne lige så hårdt ramt?

Og i øvrigt - hvordan ser tynd mave ud på en and??

Måske du skulle overveje at fryse Stinkadus' afsjælede legeme ned.
Hvis medicinen ikke virker, kan du indsende det til yderligere obduktion i Århus.

Og når baccillerne er udryddet, kan vi måske arrangere transport af en mønsk moskusandrik til Sønderjylland :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #5 Dato: 16 August , 2012, 08:30 »
Stinkadus har fået en plads i haven - magtkampen med den anden andrik, har været alt for hård ved ham - og som Bjarne fra Hårlev sagde, at sådan noget kan virkelig slå en andrik helt ud - de bliver deprimerede og mere modtagelig overfor alt muligt. Men ja, obduktion er en god mulighed, så man kunne lære noget mere om de kære fjerkræ....

Diarré hos ænder: man er ikke i tvivl - i stedet for halvfaste pølser, kan det blive til tynd mudder - eller sågår helt tyndt som vand, med eller uden lidt kulør.

Andedamerne er ikke så hårdt ramt, det er sådan ca. 4 ud af de 6 damer, hvor afførringen ikke er som den skal være. Dog er det ikke helt tyndt som vand, mere tynd mudder-agtig.

I dag er så første dag hvor alle damerne er inde - de har da heldigvis drukket lidt af medicin-vandet, men skånekosten er altså det rene aaardk i andeøjne....- ha, ha, jeg har aldrig set dem, se så skeptiske ud, da jeg i morges serverede franskbrødsterninger overhældt med yoghurt.... ;D

Ha, ha, ja, en mønsk andrik - det var da lige sagen!... ;D

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #6 Dato: 16 August , 2012, 16:55 »
Diarré hos ænder: man er ikke i tvivl - i stedet for halvfaste pølser, kan det blive til tynd mudder - eller sågår helt tyndt som vand, med eller uden lidt kulør.
Hmmm... Mine lægger næsten aldrig halvfaste pølser, kun hvis de har været uden vand ved et uheld. Oftest er de meget våde, eller sådan havregrød/kartoffelmos-konistens.
Men jeg har altid forbundet deres våde klatter med deres store vandindtag og/eller hvis de har været i dagen hele dagen og kun spist græs.
Men nu er der jo heller ikke nogen af mine, der er sløje, så så ville jeg nok bedre kunne 'se' for mig hvad du mener.

Kunne du ikke tage et par billeder af en diarré-klat? Ja, undskyld, men måske har du set linket til en fin oversigt over gode og dårlige hønseklatter. Vi kunne jo lave en lignende for (moskus)ænder? ;D

Godt Stinkadus har fået et værdigt sidste hvilested i haven. Tilbuddet om en mønsk andrik står ved magt - stor magt!
(Jeg har 4 i overskud ud over mine to faste, så her kan man vist godt tale om frustrationer på højt plan - både hos ænderne og mig, der må lukke dem ud i haven på skift - suk).
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #7 Dato: 17 August , 2012, 08:21 »
Det er tyndere end havregrød ved flere af andedamerne, som jeg går ud fra også har et bakterie-problem. Ha, ha, foto af tynd klat - så skal jeg vist ligge på lur i stalden, men vil da prøve....det er så tyndt a-la vand, så det drøner lige ned i spånerne. Det kunne være rigtig fedt med en ande-klatte-oversigt....har også bemærket at når en and bliver skruk, så får mine sådan en splat-afføring.

Skal hilse fra ænderne og sige, at franskbrød m/youghurt kan spises. De spiser p.t. godt 1½ alm. franskbrød pr. dag og lidt havregryn ved siden af. Jeg fodrer dem morgen og aften.

Pyha, det kender jeg alt for godt med overskud af andrikker.....så ja, tak....hvis vi kan få en transporteret herover. Gerne en broget hvis muligt, han får fri udgang til have, en græsmark, egen udendørs svømmepøl m/tilhørende læskur og kommer ind i en stald hver nat..... ;D
« Senest Redigeret: 17 August , 2012, 08:25 Fra HanneJ »

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #8 Dato: 19 August , 2012, 23:11 »
Jeg har netop to sort-hvid-brogede (men også to grå-hvid brogede) til overs :)
Den ene er den macho type.
Den anden er den mere blide type.
De to grå-hvide er begge mere til den macho side :D

Og du behøves ikke overbevise mig om, at han vil få det godt hos dig - det har jeg fornemmet ;)

Så når du mener, at andedamerne er klar til at modtage en ny 'm-and' i andegården, og hvis du stadig er interesseret, så må vi prøve at efterlyse noget transport her på forum.

Hvordan har damerne det i øvrigt?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #9 Dato: 20 August , 2012, 07:15 »
Et lille input - en mangeårig avler fortalte mig at ænder ligeledes kan få lidt tynd mave i starten af æglægnings perioden.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Andrik med diarré og vægttab skal på medicin
« Svar #10 Dato: 20 August , 2012, 07:31 »
Hej Janni - tak for tip. Jeg har bemærket tynd mave når de begyndte rugning og når de var færdige med rugning. Altid godt med flere tips til de kære ænder.

Til Mette - lyder super-godt - macho-typen er ingen hindring....hi, hi, kan du ikke vise "herrerne" dating-profilen fra mine ande-damer.... ;D

Andedamerne og tynd mave:
I dag er det 5. dagen og i morgen må de komme ud. I går var det slut med medicinvand og de fik plaskebaljer ind.....til meget, meget stor fornøjelse. Jeg synes dog stadig, at de har lidt tynd mave.

På 2 (måske 3) af dem, har maverne her i weekenden virkelig lavet spektakel. Maverne "rumlede" højlydt, ligesom når man tager en knitre-plastpose og står og krammer den. Her til morgen lød det til at blive bedre, de 2 andedamer som var de mindste og svageste i gruppen, synes jeg også virker kvikkere.

Og nu har jeg fortalt dem, at i morgen må de komme ud...men jeg vil dog stadig fodre dem mere skånsomt dvs. mere havregryn og byg.