Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald  (Læst 60657 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #30 Dato: 18 Januar , 2014, 20:34 »
Den 17 januar
Besøg af mink  /d
Mistede alle mine Silker
Alle Araucaner
Alle sort-sølv Maran, på nær hanen.
Ialt 17 dyr.

Minken er fanget og aflivet. Lånte en fælde samt noget minkfoder af den nærmeste minkavler. 10 min så gik den i fælden
"Ringkøbing området"
 /d



Ej hvor er det bare træls med de l.... mink...... /d /d /d /d /d /d /d /d /d
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2014, 09:01 Fra Finn Jensen »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #31 Dato: 19 Januar , 2014, 09:04 »
Den 17 januar
Besøg af mink  /d
Mistede alle mine Silker
Alle Araucaner
Alle sort-sølv Maran, på nær hanen.
Ialt 17 dyr.

Minken er fanget og aflivet. Lånte en fælde samt noget minkfoder af den nærmeste minkavler. 10 min så gik den i fælden
"Ringkøbing området"
 /d

Linda, du er godtnok hårdt ramt...

Det var egentlig meningen at vi ville starte på den her sidste år, men så kom der lige nogle "Friske æg fra danske hobbyhøns" i vejen.

Men i næste måned så er planen at vi går igang med en dialog med minkavlerne. Så bliv endelig ved med at dokumentere i denne tråd
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30260.0

Kommentarer og forslag gerne her

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #32 Dato: 19 Januar , 2014, 10:43 »
Når nu landmændene kan få erstatning ved ulveangreb, hvorfor så ikke hønseejere ifb med mink. Landmændene skal dog vistnok have hegnet forsvarligt mod ulven, så det er nok et modkrav, vi kan blive mødt med.
Vores modargument kunne være, at det må være minkavlerens ansvar at hegne sine mink - så minkavlerne burde lave en fælleskasse eller forsikringsordning, hvorfra der skulle betales erstatning ved minkens ødelæggelser.
Jeg fik engang erstatning, fordi naboens kvier var stukket af ind på vores mark, og to af vores heste havde fået skader i den forbindelse.
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2014, 10:48 Fra Lene Skelmose »

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #33 Dato: 19 Januar , 2014, 13:15 »
Hører mink under kommunens skadedyrsordning?

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #34 Dato: 19 Januar , 2014, 13:45 »
Jeg kan ikke lade være med at starte med at nævne, hvor mange penge der er brugt på at slippe af med af med en anden invasiv dyreart, nemlig Mårhunden.
Det er minkavlerne, der har skabt problemet, så de bør bære ansvaret og tvinges til at forbedre sikkerheden.
Chip:
 Jeg har hjulpet en bekendt med at rense minkskind, og ved at ikke alle dele af skindet bruges. Så de kan bare chippe på det skind, der ikke bruges.
Minkfælder:
  Enhver minkavler burde pålægges, at opsætte fælder rundt om farmen, samt tilsynspligt af disse.
Der burde også være et minksikkert dobbelthegn omkring enhver farm.
Fond:
 Minkavlerne burde også oprette en fond til at betale erstatning.
Aktivisterne skal dømmes til at betale for alle skader de forvolder, både på farm og hønsegårdene.
Ulven:
 Når vi ikke har haft den i landet i så mange år, så har naturen indrettet sig efter det, så er det faktisk også en invasiv dyreart, der ødelægger balancen i fødekæden.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #35 Dato: 19 Januar , 2014, 14:20 »
Edmond. Jeg er helt enig i at det må være minkejernes ansvar. Synes kommunen kunne være behjælpelig med udlån af minkfælder og aflivning af minken. De har vel også forsømt at lave ordentlige regler for sikring omkring minkfarmene?
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2014, 14:25 Fra Lene Skelmose »

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #36 Dato: 19 Januar , 2014, 17:57 »
Mink avlerne skal have deres dyr chipet/mærket så de kan stilles til ansvar... på lige fod med alle andre som har dyr.

Til dette sker, ville det i min verden, være et plaster på såret hvis:
Der blev lavet en "pulje" i mink avler foreningerne som udbetalte ...måske 200,- pr dyr (stor som lille - hane som høne)
samt en foræring af to fælder til evig eje.
Så kunne man altid have fælderne til at stå på strategiske steder og på den måde håbe på at de gik i fælden inden de dræbte alle ens dyr.
Når man så, hvis uheldet skete, kunne aflevere alle de døde høns til en fra mink avler foreningen når man afregnede, så stod man ikke som jeg gør nu, med to store sække fyldt med døde høns ...hvor dælen gør jeg af dem ...

Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #37 Dato: 19 Januar , 2014, 18:56 »
Mink har i hvert fald RIGTIGT mange gode avlsdyr på samvittigheden og man bliver som avler sat helt tilbage igen, når man mister sine gode dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #38 Dato: 20 Januar , 2014, 09:02 »

Når man så, hvis uheldet skete, kunne aflevere alle de døde høns til en fra mink avler foreningen når man afregnede, så stod man ikke som jeg gør nu, med to store sække fyldt med døde høns ...hvor dælen gør jeg af dem ...

"Affaldsproblemet" havde jeg da ikke lige tænkt på. God pointe

Måske har renovationen en ordning. Vores har noget med optøede frysevarer som kan afleveres hvis der er mere end der kan være i dagrenovationen. Det koster et beløb, og det burde så dækkes af skadevolderen/forsikring.
http://favrskovforsyning.dk/affald/dagrenovation/optoede-frysevarer
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #39 Dato: 20 Januar , 2014, 09:52 »
Skal døde dyr og slagteaffald ikke til Daka når det er større mængder? Hos os (Tønder kommune) skriver de at slagteaffald og døde dyr ikke må afleveres i dagrenovation, men kan ikke lige finde hvad de så mener man skal gøre med det. Mener dog at have læst et andet sted at det skal behandles af f.eks. Daka.

Man kunne evt. spørge Daka: http://www.dakabio-industries.dk/page292.asp
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #40 Dato: 20 Januar , 2014, 10:07 »
Jeg har ladet mig fortælle, at en del minkavlere har 2 regnskaber, et officielt og et 'uofficielt'. Det må være et kendt, men fortiet problem. Det burde man også kunne komme ud over ved registrering af dyrene. Og det burde også være i myndighedernes interesse...
Mvh Marianne

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #41 Dato: 20 Januar , 2014, 19:56 »
jeg mener osse at døde dyr/slagteaffald skal til daka, men samtidig er der noget med at det vist er meget dyrt og besværligt for private og få afhentet af dem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #42 Dato: 27 Januar , 2014, 19:20 »
Det er ikke altid, Minkavler ikke vil stå til ansvar.
Jeg havde jo en mink på besøg for en go`uge siden, hvor den tog 17 af mine gode avlsdyr.

Her i søndags, bad min nærmeste mink avler mig komme forbi ham, så vi kunne få en ordning på det der var sket hos mig.
Det syntes jeg da godt nok var positivt ... jeg havde kun fået mink foder af han den aften... ellers havde jeg ikke snakket med ham.  :)
Hans tilgang til det var: Han kunne ikke bevise at det ikke var hans, så derfor ville han helt sikkert tage skylden for den løbske mink. Normalt hører man jo at de netop mener at vi ikke kan bevise at det er deres mink.
Han bad mig lave en regning på de dræbte dyr, så ville han klare betalingen.
Han syntes også det ville være en god ide at jeg havde 2 lukkede tråd bure til at stå hos mig altid, så det ville han da lige købe/betale, og så komme forbi med dem snarest.
Hans farvel ord var: skulle det nogensinde ske igen, hvad han sandelig ikke håbede, så kommer du til mig, så jeg kan hjælpe dig.

Respekt hans holdning til tingene. /o /o /o
Ja og heldige mig, at møde forståelse for min pasion for avl, samt bekymring for mine høns  *d
« Senest Redigeret: 27 Januar , 2014, 19:22 Fra Linda Andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #43 Dato: 27 Januar , 2014, 19:54 »
Sådan! Lad os håbe de fleste minkavlere vil reagere sådan. Ham kan man da kun have respekt for.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Soria

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #44 Dato: 27 Januar , 2014, 21:30 »
Ang. bortskaffelse af høns, der er blevet aflivet af mink. Er der noget i vejen for at spise hønsene? For nogle år siden holdt jeg 2 høns sammen med naboen, og da var vi så uheldige at en mink (formentlig) kom i 2 omgange og bed hovedet af hønsene. Den ene gang var jeg ude og rejse, men den anden gang fik jeg hønen, rensede den og puttede den i fryseren. Senere kogte jeg suppe på den og det smagte fortrinligt.