Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg i dvale??  (Læst 3632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
æg i dvale??
« Dato: 18 August , 2012, 22:40 »
Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe...er ikke så erfaren med hønseavl endnu. Vi har lige haft en Wyandot høne som har gemt sig i vores hønsegård(meget stor indhegning) og været væk i 3 uger, og vi havde luret at hun nok lå på en skjult rede et sted. Og ganske rigtig pludselig en dag kom hun med 4 kyllinger. Hun rendte så rundt i hønsegården med sine små...om natten "stak hun af" igen. Og lå åbenbart og sov på reden. Næste dag har hun en kylling mere med. Hun har så ikke ruget om dagen. Vi gik igen på jagt og på 4.dagen(hvor hun var kommet med kyllinger) fandt vi reden. Der lå en stor bunke æg og også en død kylling. Vi tog æggene og lagde dem under 2 skruk høner.Vi var sikre på, at kyllingerne var døde alle sammen, da der ikke var ruget på dem om dagen i 4-5 dage. Men i går kom der så en lille bitte kylling ud. har dog også fundet æg under skrukkerne som var ødelagt og hvor det virkede som om kyllingerne havde været for svage til at komme ud. Og et æg hvor der var en kylling i som ikke var helt klar til klækning som døde. Men en levende kylling indtil videre. Så mit spørgsmål: kan æg gå i en slags dvale og selvom de ikke bliver ruget på om dagen stadigvæk godt kan blive til noget uden at kyllingerne dør??????? Der er 5 æg tilbage og vi giver dem lige en chance om der skulle være stor forskel på klækningstidspunktet. Er der nogle af jer der har prøvet noget lign.?? Synes vores lille "Benjamin" er lidt et mirakel eller hvad?? Beklager det lange indlæg. Mange hilsner Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æg i dvale??
« Svar #1 Dato: 18 August , 2012, 23:13 »
Så mit spørgsmål: kan æg gå i en slags dvale og selvom de ikke bliver ruget på om dagen stadigvæk godt kan blive til noget uden at kyllingerne dør???????

Normalt går æg/kyllinger til hvis skrukken går af reden, med de kyllinger som er kommet ud.

Men der var jo lige et andet eksempel på at 'mirakler' sker ind imelllem.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28365.msg253000;topicseen#new
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: æg i dvale??
« Svar #2 Dato: 18 August , 2012, 23:59 »
Rugede æg ud på en skole og her var der en der klækkede 4-5 dage før tid og det var ikke til at forstå, men fandt dog ud af det. En skrukhøne havde gemt et æg under sig og ruget på det. Det var så blevet taget fra til mig og kom op på skolen hvor de stod i to dage før de kom i maskinen igen. Det overlevede den og kom ud. Rigtig sød lille kylling og det beviser også at rugeæg ikke altid er så sarte igen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: æg i dvale??
« Svar #3 Dato: 19 August , 2012, 10:42 »
Tusind tak for svaret og din fantastiske historie :) jeg er nemlig meget overrasket over at det kunne ske :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: æg i dvale??
« Svar #4 Dato: 19 August , 2012, 10:47 »
Tak Erik...synes også at det var det jeg havde hørt, at når der forlader reden går æggene til. Men nu kan jeg så se, at der er 2 historier udover min som er lidt specielle  ;)....fantastisk spændende er det godt nok.
Er der nogle måder hvor på jeg kan konstatere om der er liv i de æg/kyllinger som stadigvæk ruges på eller skal jeg bare lade dem ligge en uge mere f.eks.  ::)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk