Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vindue i hønsehus  (Læst 3918 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan P

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Vindue i hønsehus
« Dato: 29 Maj , 2019, 11:13 »
Jeg skal i gang med at bygge mit første hønsehus. Det bliver på ca 1,5 m2 til max 6 høns/kyllinger, + hønsegård.

Mit spørgsmål er hvor meget lys/vindue der bør være i sådan et hus?

Mvh

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Vindue i hønsehus
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2019, 11:43 »
øhh.

Når man bygger hønsehus selv er der ingen regler ud over:

1.   byg større end du regner med fra start.
2.   byg så du kan stå op derinde når du gør rent.
3.   byg så der er plads til at ”svinge” kosten / skovlen.
4.   byg så ræven ikke kan komme ind.
5.   byg så der ikke er træk.
6.   der kan sikkert fyldes mere på.

Det er smart med to døre – én til hønsegården og én fra haven.

Det er smart med et vindue der gør at du ikke skal gøre rent i mørke. Hønsene skal selvfølgelig kunne se deres pind når det begynder at blive dunkelt udenfor. Har du mulighed for det er det smart med mulighed for elektrisk lys også.

Held og lykke
John

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Vindue i hønsehus
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2019, 17:45 »
Høns kræver frisk luft og der er ikke meget luft i de små huse som man køber færdige.  Jeg ville købe et redskabs skur med dobbeltdør på 5 m2, med lofthøjde så man kan muge ud oprejst og vindue der kan åbnes, har hørt om høns der er døde af hedeslag i de små hytter.  Hvis man ikke vil have høns mere kan redskabs skuret bruges til mange andre ting i haven.  Det er også praktisk at der er plads til nogle foderspande og andre ting der er brug for til hønsene.   Gulvet kan dækkes med vinyl og så er der plads til dybstrøelse, så man ikke skal muge ud så ofte, men strø lidt engang imellem og en håndfuld stalosan hvis det lugter.  Jeg har haft høns i 40 år og kunne aldrig drømme om høns skulle leve i så små huse, husk det bliver vinter og dårligt vejr, hvor høns bliver inde, hvis de selv vælger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Vindue i hønsehus
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2019, 14:40 »
Til et lille hønsehold er vores bedste hus faktisk det på pæle. Det er ikke ret stort, vel ca. den 1,5 kvm som du nævner, med rugekasse i den ene ende og trappe ned i den anden. Huset kan rumme omkring 4-5 store høns, eller 8-10 dværghøns. Det er hævet ca. 80 cm over jorden (bord højde) og hele den ene langside kan åbnes. Så det er nemt at trille en trillebør hen til lågen og skrabe/feje beskidt strøelse ud. Når det regner og rusker foretrækker hønsene at sidde under huset, hvor der altid er tørt og læ, da vestsiden er med fastbeklædning hele vejen til jorden. Huset har et god solid voliere indhegning på omkring 10 kvm omkring, som er rævesikker. Den er lavet med voliere net (dobbeltlag forneden), med volierenet som tag og i fuld ståhøjde ca 2,5 m, hegnet er gravet ned og der er strøm omkring. Herfra har jeg mulighed for at lukke dem ud i endnu et aflukke på omkring 25-30 kvm hvor de kan gå om dagen. Der er blot lavt havehegn omkring, så det er ikke rovdyrsikret. Vi lukker aldrig selve huset af, kun volieren. Så hønsene går gerne ude til meget sent og står tidligt op. Eneste fejl da vi byggede, var at vi satte vinduet imod syd - der bliver alt for varmt, så det har jeg eftermalet med hvid maling = temperaturen er okay, men hønsene kan ikke kigge ud/vi kan ikke kigge ind. Så skulle jeg gøre noget anderledes, ville jeg have sat vinduet imod nord.
Jeg muger ud ca. en gang om ugen og efterstrør ofte med Hemexcide.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster