Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder ang. Moskusænder  (Læst 2466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Agermynte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Nybegynder ang. Moskusænder
« Dato: 10 Maj , 2015, 12:51 »
Hej, jeg skal snart have mine første daggamle moskusællinger (ca. 6 stk.), men jeg er nybegynder inden for ænder, og har en masse spørgsmål. Der er nogle ting jeg har fået svar på, rundt om på nettet. Men jeg syntes, at det i det hele taget, er meget svært at finde noget om moskusænder. Så derfor tænkte jeg, at jeg ville spørge nogle direkte, som selv har moskusænder.

Ællinger:
-Hvad for noget mad må/skal de have, andet end grønsager, malet korn og sojaskrå..?
-Skal de have sand eller andet til at bade i..?
-Kan man se om det er hanner eller hunner, når de er så unge, evt. hvornår kan man se det..?
- Er der andet vigtigt, som jeg har glemt at spørge om..?

Voksne:
-Hvad for noget mad må/skal de have, andet end grønsager, formalet byg, kogte kartofler og lidt hvede. Kan man købe blandet andefoder til dem..?
-Hvornår begynder de at lægge æg, og hvor tit ligger de æg..?
-Hvornår skal de slagtes, og hvor varmt skal vandet være for, at der er nemme at plukke..?
-Skal de helst have send eller grus..?
-Er en halv sandkasse skald nok plads til at svømme rundt på..?
-Er de andet vigtigt, som jeg har glemt at spørge om..?

Det ville være en kæmpe hjælp, hvis der er nogle, som ved noget af dette... :D
På forhånd 1000, 1000 tak for hjælpen.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Nybegynder ang. Moskusænder
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2015, 20:27 »
Moskusænder adskiller sig ikke så meget fra andre ænder. Larmer mindre, kan flyve, har længere rugetid, har spidse kløer, spiser lidt mere græs og kan lide at sidde højt. Men ellers kan jeg ikke komme i tanke om forskelle.

Ællingerne behøver ikke få malet korn og sojaskrå. Startfoder til høns er også en mulighed.

Sand og jord kan de sagtens have glæde af. Men de bader i vand.

Det er svært at se forskel på hanner og hunner før de er nogle uger.

Moskusænder er vel 5-7 måneder inden de lægger æg. Alt efter årstid. De lægger nok 2-4 gange 14-20 æg om året.

De har ikke brug for meget svømmeplads. Men de skal have adgang til vand de kan dykke hovedet i hver dag. Og adgang til vand de kan hoppe op i mindst nogle gange hver uge.
« Senest Redigeret: 14 Maj , 2015, 18:26 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Agermynte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Nybegynder ang. Moskusænder
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2015, 12:23 »
Ok 1000 gange tak for svaret.  :laugh: ;) :) :D ;D