Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Masser af ællinger til to ænder - den ene mosler den anden  (Læst 1519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cigarblend

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hej
Vi er i gang med vores første sæson som de lykkelige ejere af to moskusænder, der i starten af april fik selskab af en andrik. De to damer havde lagt æg siden februar, men meget kort efter andrikken kom blev de liggende på æggene. Sidste lørdag skete underet så, og vi kunne tælle til ca. 18-20 ællinger i andegården (alt efter hvor meget de render rundt). Alle æg har ligget i én rede, som begge ænder har ruget på.

Nu hvor ællingerne er kommet ud er der et meget udtalt hierarki mellem de to ænder, og den ene er meget forslået i ansigtet og bliver jagtet hvis hun nærmer sig ællingerne. Vi har prøvet at tage den forslåede and ud af andegården i dagtiden, men hun render rundt om indhegningen og pipper og render ind til ællingerne og tæskene, så snart hun får chancen.

Mit spørgsmål er nu om dette bare er naturens orden, eller hvad?

På forhånd tak!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Masser af ællinger til to ænder - den ene mosler den anden
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2014, 23:24 »
det ender næsten altid galt når to ænder ruger sammen. var det mine ville jeg straks dele ællingerne op mellem ænderne så hver and fik deres. og så dele dem op så de får hver deres indhegning med hver deres ællinger.

det er den eneste løsning der ender lykkeligt. syntes det er synd for den ene and der savner sine ællinger som den har ligget længe for at få, og bare får bank af den anden.

jeg får rigtig mange hold ællinger hvert år og så snart de klækker kommer de i en indhegning med deres mor. her går de til de er  3-4 uger gamle og kan lukkes sammen med de andre hold ællinger med mødrene.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline cigarblend

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Masser af ællinger til to ænder - den ene mosler den anden
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2014, 18:22 »
Tak! /o

Tror vi må prøve at skille dem ad tidligere næste år. I morges forsøgte vi at dele dem op, men ællingerne var paniske og ville tilbage til den vante del af andegården. Da 4-5 var flyttet til den anden halvdel og de alle havde forsøgt at klemme sig igennem hønsenettet, så opgav vi i denne omgang. Vi håber de alle er klar til at komme ud i haven om ca. 3 uger, og de to damer kan holde den gående indtil da.