Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Knækket majs, en skrøne ?  (Læst 4444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Knækket majs, en skrøne ?
« Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:30 »
Hejsa  :police:


Er gået i gang med den endelige opfedning af mine mulard ænder inden slagt om 4 uger.

Købte noget knækket majs men synes det virker som kedeligt foder, det virker som ænderne synes det samme.

Jeg tror ikke der er det vilde i det tørre majs, er det bare en skrøne at det er godt til opfedning?

De får andekræs sammen med ...

Hvad har i eller af gode opfednings foreslag

Giver dem osse byg men de gider det ikke rigtigt, de spiser ikke meget af det, men når der kommer andekræs på bordet så bliver slugt godt med foder

Vh
Rene
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Knækket majs, en skrøne ?
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:36 »
Der er meget stor forskel i kvaliteten på knækket, tørret majs. Jeg købte for nylig nogle sække hos en bondemand, og det var af så ringe kvalitet, at hønsene ikke gad at æde det. Tørt, pulveriseret, "luftigt" at få op i foderøsen, stort set uden næringsværdi. Jeg plejer at købe knækket majs hos den lokale fugleforening, og selv om det er næsten 100% dyrere end hos bondemanden, så er kvaliteten så god, at jeg gerne betaler det. Det er fine, hele stykker majs. "Tungt" at få op i en foderøse, dufter dejligt at friske majs, og hønsene er vilde med det. Jeg giver altid hønsene et ekstra tilskud af majs i vintermånederne, for at de skal få lidt ekstra sul, så jeg tror på, at knækket majs til opfedning virker /o.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Knækket majs, en skrøne ?
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:41 »
Købte det i foder butikken, så kvaliteten er ok , regner jeg med... ;)

Måske det bare mætter mere så de ikke æder så meget af det ...

Ville jo være kedeligt at stå med jule skeletter fremfor juleænder til slagtningen.

Vh
Rene

0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Knækket majs, en skrøne ?
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:47 »
Noget af ædelysten er også affødt af vane, hvis de ikke kender fødeemnet, er de sommetider slet ikke indstillet på at prøve..

Da jeg havde ænder, fik de samme foder som hønsene... hvede, knækket majs, voksefoder, havre og sommetider byg.

De var superfine i kødet, og uden for meget fedt..  når foderet er blandet og bliver serveret sådan, så vil de altid sorterer lidt, men de skal nok få det ned i løbet af dagen,,, kvaliteten på foderet er naturligvis afgørende for om de overhovedet gider æde det.

Tag dem op ind i mellem og mærk på deres kødsætning
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Knækket majs, en skrøne ?
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2013, 10:21 »
For at "fede" dyr op, og de skal sætte muskler/kød, så skal de have protein, og ikke bare fedt foder, så risikere man nemlig bare at få nogle store skeletter med meget fedt indvendigt i stedet for.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Knækket majs, en skrøne ?
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2013, 10:23 »
De får andekræs ved siden af, er det mon ikke en fin blanding ?

Det er en balance gang :)
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Knækket majs, en skrøne ?
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2013, 10:26 »
Jo, et kraftfoder som hovedfoder er fint nok.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub