Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sammenføring- er det muligt?  (Læst 2663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
sammenføring- er det muligt?
« Dato: 17 Maj , 2012, 21:15 »
for en uge siden har vores moskusand fået ællinger, efter tålmodigt at vente på de sidste der vil evt komme ud af æggenee forlod hun reden med 7 små guldkugler....
resterende æg snuppede jeg  efter som jeg kunne høre pip i nogle af dem og puttede i rugemaskinen, da fik de lov til at "varmes og modnes"og efter yderligere 3 dage kom der en lille ælling.
Nu går andemor rundt med sin familie og lytter nysgerrigt på den lille gul der desværre måtte sidde under varmelampe siden hun ikke vil kendes ved den efter klækning.
i dag tog jeg den lille og lagde på græsset i nærheden af andemor med hendes små
først hvesede hun på den  men den fik lov til at følges med hele flokken og er blevet lukket ind i varmen under hende par gange...
så er spørgsmål- holder det? er sammenførling muligt så sent efter klækningen?
jeg har jo holdt øje med dem indtil nu men hvad så i nat? de bor i huset udenfor så eneste varme er - flokken og andemor... hvad tænker i ?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: sammenføring- er det muligt?
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2012, 00:00 »
Det lyder da som om hun er villig til at tage imod den efter lidt øvelse. Put den ind under hende når hun sover. Mon ikke hun så imorgen har glemt at hun kun havde 7. Og så lugter den også som de andre når den har sovet under hende. Jeg ville prøve hvis det var her. Det bliver sværere jo længere der går.
Håber at læse om lykkelig familiesammenføring senere  /o

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: sammenføring- er det muligt?
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2012, 08:05 »
Hvis hun ikke blankt har afvist den, så tror jeg det vil gå fint. Jeg har set både ænder og høns hakke konkurrenter til deres eget afkom meget voldsomt, når jeg har forsøgt sammenføring under en kontrolleret øvelse, som du har gjort det, men så sker det straks. Hvis moderen til kuldet reagerer som du beskriver det, plejer det at gå fint som sagt.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: sammenføring- er det muligt?
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2012, 21:23 »
desværre det lykkedes ikke, her til morgen pippede der noget meget højt oppe ved hønsehuset, og da jeg kom ud var den der lille gule moskusælling uden sin mor eller søskende, hun vil ikke have ham så nu er den tilbage under varmelampe med par kyller  her til aften har den fint  men uden andefamilie... :'(
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: sammenføring- er det muligt?
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2012, 22:50 »
 :-\ :-\ØV ØV og tusinde gange mere ØV, men det er da godt at den overlevede. Du passer på dine dyr, det er godt. Undskyld at jeg lokkede.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: sammenføring- er det muligt?
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2012, 11:33 »
ha! jeg sidder her og er meget forundret over naturens gang. hele sidste uge gik alle mine dyr udenfor  også de små kyllinger og ællinger , og hyggede sig i solens stråler. Andemor har vist sovet lidt meget på det sidste da den lille ælling hun ellers ikke ville have fra starten er nu blevet en del af familien *o *o *o *o *y er det ike skøøønt! den har lært at gå efter de andre "søskende bade med dem og nu sover de også sammen.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sammenføring- er det muligt?
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2012, 12:22 »
*y *y *y *y *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk