Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: moskus  (Læst 3456 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline søs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
moskus
« Dato: 27 Oktober , 2011, 19:38 »
hej

Jeg har to moskus hunner som ligger på æg for 3 gang i år. Den ene hun har to gang før trådt ællinger ihjeld når de var ved at komme ud af æggene og har i dag fundet to døde ællinger som var på vej ud af æggene. Jeg ved at de var i live da jeg kigge til dem her idag,men nu er de ret mast og flade. Jeg er nu i tvivl om hun kan finde ud af det med ællinger når de klægger for hun er ellers en god mor for dem den anden lage sidst. De passet dem sammen.  Skal jeg svinge øksen og sige stop.

hl susanne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: moskus
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2011, 22:22 »
Jeg ved ikke så meget om ænder men kunne du ikke bare lade den ene ruge og dem begge passe.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline søs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: moskus
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2011, 00:01 »
jo jeg har taget hende ud og den anden ruger på sine æg og dem der nu klægger så må vi se hvad der sker

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: moskus
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2011, 00:26 »
Sidste år fik jeg kun 2 ællinger, i år døde de alle omkring klækning, dog med undtagelse af en enkelt der blev 3-4 dage før den lå død ved siden af reden.
Så når vi nu skal til at slagte gæs, ja så ryger moskus ænderne med, nu bliver det slut med dem.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

bly viol

  • Gæst
Sv: moskus
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2011, 10:11 »
moskus plejer at være så gode til at ruge og passe ællingerne . vi har aldrig haft problemer i den retning . det går altid som smurt . stor befrugtning . og  ud kommer de små dunede bolde. men det lyder som om din and ik er så god til det . men det er vel med mennesker som med dyr . nogen kan . andre sku slet ik ha haft chancen . jeg tror nok jeg ville skifte hende ud med en der ik ødelægger glæden . for det bliver den jo hver gang det går galt . eller nøjes med at tage æg fra hende . lade en anden ruge dem ud . så er du mere sikker på det lykkes .. evt lade hende ruge på glas æg . også give hende ællingerne når de er kommet ud . hvis du så er sikker på hun kan passe dem og ik træder dem flade . men mest a alt tror jeg nok jeg ville skifte hende ud og få en der ik volder dig problemer  /o

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: moskus
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2011, 11:28 »
En and er ikke ret god til kun at have en eller to ællinger, det er for få til at tricke moderinstinktet ordentligt, så glemmer hun at hun har dem, og går fra dem, og kommer så i tanke om dem og tager sig af dem et øjeblik, og det ender ofte med at de går til.
En ælling havde jeg sidste år, og den gad andemor ikke meget, så den gik til, da hun tog den med ud at svømme i vandet fra møddingen.
Senere kom der også en, og han gik ensomt omkring og pippede, så blev han hentet, og løb det bedste han havde lært efter morand og andrikken, og han ar adskillige gange ved at drukne i regnvejr, men blev klogere, så når han var træt lagde han sig ind i hønsehuset under redekassen hvor den anden and rugede, og tog sig en time på øjet, om natten sov hans mor sammen med ham.
Kattene tog ham ikke, og han nåede slagtealderen, men der var lidt grimme ælling over ham, og vi brugte megen tid på at lede efter ham når vi kunne se de voksne og han ikke var med, oftest lå han så under redekassen.

Året før havde jeg 13 ællinger uden nogen form for problemer, så jeg tror det handler om antallet af unger, så får man kun 2 bør man anskaffe 10 mere
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2011, 15:24 »
jeg har fået mange ællinger fra flere forskellige ænder. både i år og sidste år.

har aldrig oplevet hvad du beskriver.

de er alle super gode til at ruge ud, og passe på deres ællinger.

jeg fik et lille hold med kun 4 ællinger her i sensommeren, og hun har passet mindst lige så godt på dem som dem der har haft væsentlig flere (får normalt mellem 10-20 ællinger pr and)

hun har kun haft to ællinger siden de var en måned gammel (solgte de andre) og hun passer stadig fint på de to der er tilbage.


hvis jeg havde sådan en and som din havde jeg nok valgt at komme af med den.  det må være skuffende at have ventet mere end en måned og så ikke få små ællinger.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline søs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: moskus
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2011, 15:35 »
hej

Tak for jeres svar. Jeg har tage hende ud af huset og lad dem anden hun overtage selv om hun har 6 æg der ikke skal klægge inu. Imorges hade hun fået en lille fint ælling og en mere er på vej som jo ikke var hende. Hun ruge trofast på sin ejen æg og håber da hun bliver ved så de ikke  går til. Den  anden hun må nok blive til en andesteg desvær. Hun er ellers super mor når de er kommet ud af æggene.