Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Canada gæs?  (Læst 1840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alex Andresen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Canada gæs?
« Dato: 14 August , 2011, 21:25 »
Vil anskaffe mig et par Canada gæs, men ved intet om dem. Ruger de godt?, kan de krydses med hjemlige racer?, kan de gå sammen med andre gæs,fjerkræ?... Håber på hurtigt svar på mine spørgsmål. /o
Ejer af 1,1,3 gæs af den brogede landrace, dreudover 1,3 sussex og 1,2 moskus i brun- og sortbroget. (Ænderne der lige nu ligger og ruger på 16 og 13 æg + 1 gåseæg)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Canada gæs?
« Svar #1 Dato: 14 August , 2011, 21:34 »
Canadagåsen (Branta canadensis) stammer oprindeligt fra Nordamerika, men er nu indført til Europa og New Zealand. Den yngler i Danmark. Fuglen vejer 3-6,5 kg og måler 60-110 cm. Både han og hun er ensfarvede brune med hvidt bryst. Hals og hoved er sort med en hvid plet på kinden.

Canadagåsen bygger oftest sin rede ved bredden af en sø eller et andet vådområde med bevoksning, gerne småøer. Fra midten af april lægger den 5-6 æg som udruges i løbet af 28-30 dage. Selvom ungerne er flyvefærdige efter 40-48 dage holder gåsefamilien gerne sammen i op til et år efter denne periode.

Fuglen lever hovedsageligt af kløver, kornplanter, græs og vandplanter, men spiser også snegle, orme, insekter og krebsdyr i sommerperioden.

Jeg tror ikke de krydser sig med andre gåsearter.

Men en ting er sikkert de må ikke holdes sammen med hønsefugle. Det er nemligt ulovligt at holde svømmefugle sammen med hønsefugle her i dagens Danmark...

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Canada gæs?
« Svar #2 Dato: 14 August , 2011, 22:58 »
Canadagæs kan godt finde på at krydse sig med forskellige andre racer: http://www.birds.cornell.edu/crows/domgeese.htm og http://www.feathersite.com/Poultry/BRKHybrids.html

Jeg ved ikke, om der er regler her i landet for at holde dem - i USA skal man have en særlig tilladelse og kunne dokumentere oprindelsen, fordi fuglene findes i naturen, og man ikke må pille ved den vilde bestand.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub