Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ællinger  (Læst 1806 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline søs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
ællinger
« Dato: 01 August , 2011, 22:24 »
jeg har to hunner hvor den ene stadigvæk ligge på æg og den anden har 7 ællinger. Problemet med den som har ællinger er at hun er helt bims i hoved og fare rund så hun ståder sine ællinger ihjel og den andens æg i stykker. Jeg har nu tage æggene og lagt i rugemaskine og håber at de kan hjælpe hinaden med ællingerne. Det går godt men fandt nu igen en død ælling mast.Jeg kan heller ikke komme ind med mad da hun går til angreb på en . Hvad skal jeg stille op med sådan en hidsig madame.Hun er jo glad nok for dem, men den anden hun som er så rolige og god for nogle bank af hende. Jeg overvejer at tage hende fra og lad den anden passe den da hun er så god mod dem.Det er hendes første hold ællinger

hl susanne

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ællinger
« Svar #1 Dato: 01 August , 2011, 22:37 »
mutter forsvarer sin afkom at hun er klodset...  hvor længe skal den anden vente på hendes æg fra rugemaskinen? du kan risikere  at hun ikke tager dem/ællinger igen nu når hun ikke har noget at sidde på
den løsning du kommer med lyder fornuftigt men så skal de nye fra rugemaskinen være for sig under varmelampen(med mindre hun vil tage imod med)... det er jo alt med timingen *k
høns, ænder, hunde, katte...

Offline søs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: ællinger
« Svar #2 Dato: 01 August , 2011, 22:58 »
de skulle gerne klægge fra idag.De hakker godt de små derind. Jeg tro godt at hun vil have dem da hun er så sød mod de andre.Hun er en rigtigt god mor for dem. Tro i at hun vil være beder næste gang for får ællinger eller er hun til øksen.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: ællinger
« Svar #3 Dato: 03 August , 2011, 09:46 »
Jeg har også i år en heftig andedame med 4 ællinger - men jeg valgte at lave en "børnehave" inde i stalden til hende - hvor hun havde et par m2 for sig selv i de første dage.

Og hun passer meget godt på sit afkom!....men det synes jeg kun er rigtig dejligt....alt og alle får hak hvis de kommer for tæt på incl. mig, når jeg skifter vand og giver foder....

Efter et par dage, åbnede jeg i dagtimerne den ene af børnehaven og lukkede igen til aften - da havde "andemutter" puttet sig derinde med ællingerne. Nu er der gået 1½ uge, ællingerne er allerede halvstore, så jeg regner med at de her til weekend, får frit lejde i stald og udenfor.

Måske du kan bruge det - altså f.eks. prøve at lave en lille indhegning til mor+ællinger, så hun har lidt fred og ro i den første uges tid. Jeg ville også være lidt betænkelig ved at tage ællingerne fra moderen - og det er ikke sikkert at den anden andemor vil acceptere "andre" små ællinger.
« Senest Redigeret: 03 August , 2011, 09:49 Fra HanneJ »